Viktig med data og tele for Euronics

Heving av kompetansenivået til handlerne er vår største utfordring når det gjelder data og telematikk.

Det sier kategoriansvarlig Christer Hansson i Euronics Norge AS. I mars arrangerte kjeden kompetansedager for butikkansatte som arbeider med data og telematikk. 50 personer fra 33 butikker deltok, og i to dager møtte de 33 representanter fra leverandørene og s eks fra kjeden på et hotell ved Gardermoen.

– Vi skal være ærligere, hyggeligere og mer kunnskapsrike. Det er konkurranse, men vi nærmer oss de andre kjedene, sier Hansson.

Han er fornøyd med oppfølgingen fra leverandørene, og mener de ser på Euronics som en seriøs samarbeidspartner.

– Vi bruker våre verdier også overfor leverandørene, ikke minst når det gjelder at vi skal være hyggelige. Derigjennom får vi de avtalene vi trenger, sier nyansatt kjedekonsulent Ingar Narvhus.

– Hva ønsker dere at de butikkansatte skal sitte igjen med etter to dager her på Gardermoen?

– De skal synes at det er gøy å selge data og tele, og det skal vises at dette er en varegruppe som er viktig for Euronics-butikkene. De skal få impulser til å selge andre og tidsriktige produkter, sier Hansson og Narvhus.

Knuste budsjettene

Hansson forteller at kategorien har hatt stor vekst i Euronics.

– Vi knuste alt som var av budsjetter for 2006. Innen data var omsetningen det dobbelte av budsjettert, og vi økte med 14 prosent på telematikk. Vi har inntjening på våre produkter til forskjell fra enkelte av våre konkurrenter, sier Hansson

Narvhus supplerer:

– Vi mener dette er en viktig produktgruppe for å vinne nye kunder, og vi ønsker at flere av våre butikker tar inn data og telematikk. Det er en positiv holdning til kategorien i butikkene, for de ser at den har økt dramatisk. Selv etternølerne er i ferd med å satse, og når vi innreder eller pusser opp butikker får data og tele plass.

Av 78 Euronics-butikker har 70 tele og 50 data. Hansson mener Euronics er på vei til å finne de riktige produktene i kategorien.

– Mersalg for denne varegruppen er alfa og omega. Det er viktig at vi har de riktige mersalgsproduktene, sier Hansson.

Når det gjelder kundestøtte og service er kategorien krevende. Hansson forteller at kjeden er i dialog med en ledende aktør i det norske servicemarkedet for å få til en kjedeavtale som gjør det enklere for butikkene å håndtere service.

Selv om hvite- og brunevarer har en større andel i Euronics, er Hansson ikke i tvil om at det er viktig at de får en god andel med data- og teleprodukter.

Satser på å være best

– Hvordan er det å konkurrere med de større kjedene?

– Det er fint å være i angrepsposisjon. Vi skal vinne, de andre skal i større grad forsvare. Dermed kan vi også satse på litt andre verdier enn det å være billigst. Vi kan satse på å være best! sier Narvhus.

Han er ansvarlig for vervingen av nye medlemmer i kjeden, og forteller at pågangen er stor fra frittstående butikker, butikker som er medlem i andre kjeder, og noen som vil etablere nye forretninger.

– Vi får stadig tilbakemeldinger om at Euronics er blitt mye mer kjent i løpet av de siste par årene. Kjeden har lykkes med sine reklamekampanjer i radio og TV, og nesten alle kjenner Morten som frem til nå har vært gjennomgangsfiguren vår. Det er en god del som er på B- og C-laget til våre konkurrenter som gjerne vil inn i A-laget vårt. Vi er en kjede som er tilpasset små og mellomstore forretninger, sier Narvhus.

Geir Skramstad ved Trygve Bekk AS på Elverum forteller at samlingen er viktig for ham som butikkselger:

– Det er viktig å holde seg orientert med hva som kommer på markedet og teknologien som er i produktene. En slik oppdatering er viktig, sier Skramstad.

Vi møter ham i samtale med områdesjef Ole Gjøstein i Symantec Norway AS. Han er ute på veien nesten hver dag, og mener det er viktig å ha en god dialog med butikkene.

– På Elverum er de veldig flinke, de selger godt også. Stort sett er de fleste butikkene blitt veldig flinke på våre produkter, sier Gjøstein.

Virusprogram til hver PC

– Vi forsøker å få med virusprogram på hver eneste PC vi selger, siden de som følger m ed ikke gjelder i mer enn tre måneder, sier Skramstad.

Enkelte av leverandørene på samlingen har sitt første møte med Euronics. En av disse er Erlend Arnøy i Asus Nordic AB, som til nå har solgt Asus via nettbutikker og tradisjonelle dataforhandlere uten kjedetilknytning.

– I 2007 er fokuset vårt dreid mer mot detaljhandelen og forretningsmarkedet, for at vi skal oppnå samme vekst som tidligere. Dette er et nytt og spennende marked for oss. Detaljkjedene krever maskiner med gode spesifikasjoner og god pris. De er mye mer profesjonelle, og har klare krav og mål. Slik sett er det veldig enkelt å forholde seg til dem, sier Arnøy.

Salgssjef Frode Michalsen i Lexmark Norge forteller at detaljhandelen står for cirka 80 prosent av omsettingen deres når det gjelder salg av blekkbaserte skrivere.

– Vi har ambisjoner om at salget mot forbrukermarkedet skal bli vesentlig større i løpet av 2007 og 2008. Lexmark er blant de fem største skriverleverandørene i Norge, og posisjonen her er svakere enn ellers i Europa. Men med vårens lanseringer har vi ambisjoner om å komme blant de tre største, sier Michalsen.

– I hvilken retning går Lexmark?

Kopiert Apple

– Vi gjør skriverne tilgjengelig for hele familien ved hjelp av trådløs kommunikasjon, og enkel tilkopling via et knutepunkt som kan nå alle PCene i husstanden. En viktig nyhet er Z1420, som har trådløst nettverk og koster under tusenlappen. Dette er en milepæl for oss, siden slike skrivere gjerne koster rundt 2.000 kroner. Skarpe øyne vil kanskje si at de nye modellene er inspirert av Apple, og at vi fremstår mer enhetlig enn tidligere. Det er vi stolte av, sier Michalsen.Tore A. Särelind i Hewlett-Packard Norge AS synes Euronics-samlingen er en fin anledning til å vise nye produkter.

– Det er viktig å fortelle hva som gjør oss unike; design, brukervennlighet, samt at vi markedsfører produktene våre slik at kundene kommer inn i butikkene og etterspør våre produkter. Dessuten tilbyr vi en rekke kule egenskaper. Hvis man fokuserer på disse tingene, er det mulig å selge en PC uten å nevne pris eller spesifikasjoner, mener Särelind.

HP lanserer TX1000 som er en tavle-PC (tablet) for konsumentmarkedet.

– Tidligere var slike forbeholdt forretningsmarkedet, men vi leverer nå en rimelig maskin med multimediafunksjoner og smarte egenskaper som fingeravtrykkleser, innebygd nettkamera og et flott design. Dette er et produkt for betalingsvillige og teknologiinteresserte unge voksne. Maskinen kan brukes som notatblokk på forelesninger, og skjermen kan vris for å vise en lysbildepresentasjon. Prisen er 11.000 kroner, sier Särelind.

HP viste også en Touch Smart PC, som kommer i handelen til høsten.

– Denne har også berøringsskjerm, og er en alt-i-ett-maskin for hjemmets sosiale rom; typisk kjøkken/stue. Berøringsskjermen gjør det svært enkelt å gå inn på internett eller hente frem musikken sin. Dette vil være svært viktig i fremtidens PCer, sier Särelind.

Powered by Labrador CMS