Christer Hansson (t. v.) og Ingar Narvhus i Euronics med prisen og diplomen som ble tildelt beste film under kompetansedagene. Alle foto: Stian Sønsteng.

Viktig med data og tele for Euronics

Heving av kompetansenivået til handlerne er vår største utfordring når det gjelder data og telematikk.

Det sier kategoriansvarlig Christer Hansson i Euronics Norge AS. I mars arrangerte kjeden kompetansedager for butikkansatte som arbeider med data og telematikk. 50 personer fra 33 butikker deltok, og i to dager møtte de 33 representanter fra leverandørene og s eks fra kjeden på et hotell ved Gardermoen.

 

– Vi skal være ærligere, hyggeligere og mer kunnskapsrike. Det er konkurranse, men vi nærmer oss de andre kjedene, sier Hansson.

 

Han er fornøyd med oppfølgingen fra leverandørene, og mener de ser på Euronics som en seriøs samarbeidspartner.

 

– Vi bruker våre verdier også overfor leverandørene, ikke minst når det gjelder at vi skal være hyggelige. Derigjennom får vi de avtalene vi trenger, sier nyansatt kjedekonsulent Ingar Narvhus.

 

– Hva ønsker dere at de butikkansatte skal sitte igjen med etter to dager her på Gardermoen?

 

– De skal synes at det er gøy å selge data og tele, og det skal vises at dette er en varegruppe som er viktig for Euronics-butikkene. De skal få impulser til å selge andre og tidsriktige produkter, sier Hansson og Narvhus.

 

 

 

Knuste budsjettene

Hansson forteller at kategorien har hatt stor vekst i Euronics.

 

– Vi knuste alt som var av budsjetter for 2006. Innen data var omsetningen det dobbelte av budsjettert, og vi økte med 14 prosent på telematikk. Vi har inntjening på våre produkter til forskjell fra enkelte av våre konkurrenter, sier Hansson

 

Narvhus supplerer:

 

– Vi mener dette er en viktig produktgruppe for å vinne nye kunder, og vi ønsker at flere av våre butikker tar inn data og telematikk. Det er en positiv holdning til kategorien i butikkene, for de ser at den har økt dramatisk. Selv etternølerne er i ferd med å satse, og når vi innreder eller pusser opp butikker får data og tele plass.

 

Av 78 Euronics-butikker har 70 tele og 50 data. Hansson mener Euronics er på vei til å finne de riktige produktene i kategorien.

 

– Mersalg for denne varegruppen er alfa og omega. Det er viktig at vi har de riktige mersalgsproduktene, sier Hansson.

 

Når det gjelder kundestøtte og service er kategorien krevende. Hansson forteller at kjeden er i dialog med en ledende aktør i det norske servicemarkedet for å få til en kjedeavtale som gjør det enklere for butikkene å håndtere service.

 

Selv om hvite- og brunevarer har en større andel i Euronics, er Hansson ikke i tvil om at det er viktig at de får en god andel med data- og teleprodukter.

 

 

 

Satser på å være best

– Hvordan er det å konkurrere med de større kjedene?

 

– Det er fint å være i angrepsposisjon. Vi skal vinne, de andre skal i større grad forsvare. Dermed kan vi også satse på litt andre verdier enn det å være billigst. Vi kan satse på å være best! sier Narvhus.

 

Han er ansvarlig for vervingen av nye medlemmer i kjeden, og forteller at pågangen er stor fra frittstående butikker, butikker som er medlem i andre kjeder, og noen som vil etablere nye forretninger.

 

– Vi får stadig tilbakemeldinger om at Euronics er blitt mye mer kjent i løpet av de siste par årene. Kjeden har lykkes med sine reklamekampanjer i radio og TV, og nesten alle kjenner Morten som frem til nå har vært gjennomgangsfiguren vår. Det er en god del som er på B- og C-laget til våre konkurrenter som gjerne vil inn i A-laget vårt. Vi er en kjede som er tilpasset små og mellomstore forretninger, sier Narvhus.

 

Geir Skramstad ved Trygve Bekk AS på Elverum forteller at samlingen er viktig for ham som butikkselger:

 

– Det er viktig å holde seg orientert med hva som kommer på markedet og teknologien som er i produktene. En slik oppdatering er viktig, sier Skramstad.

 

Vi møter ham i samtale med områdesjef Ole Gjøstein i Symantec Norway AS. Han er ute på veien nesten hver dag, og mener det er viktig å ha en god dialog med butikkene.

 

– På Elverum er de veldig flinke, de selger godt også. Stort sett er de fleste butikkene blitt veldig flinke på våre produkter, sier Gjøstein.

 

 

 

Virusprogram til hver PC

– Vi forsøker å få med virusprogram på hver eneste PC vi selger, siden de som følger m ed ikke gjelder i mer enn tre måneder, sier Skramstad.

 

Enkelte av leverandørene på samlingen har sitt første møte med Euronics. En av disse er Erlend Arnøy i Asus Nordic AB, som til nå har solgt Asus via nettbutikker og tradisjonelle dataforhandlere uten kjedetilknytning.

 

– I 2007 er fokuset vårt dreid mer mot detaljhandelen og forretningsmarkedet, for at vi skal oppnå samme vekst som tidligere. Dette er et nytt og spennende marked for oss. Detaljkjedene krever maskiner med gode spesifikasjoner og god pris. De er mye mer profesjonelle, og har klare krav og mål. Slik sett er det veldig enkelt å forholde seg til dem, sier Arnøy.

 

Salgssjef Frode Michalsen i Lexmark Norge forteller at detaljhandelen står for cirka 80 prosent av omsettingen deres når det gjelder salg av blekkbaserte skrivere.

 

– Vi har ambisjoner om at salget mot forbrukermarkedet skal bli vesentlig større i løpet av 2007 og 2008. Lexmark er blant de fem største skriverleverandørene i Norge, og posisjonen her er svakere enn ellers i Europa. Men med vårens lanseringer har vi ambisjoner om å komme blant de tre største, sier Michalsen.

 

– I hvilken retning går Lexmark?

 

 

 

Kopiert Apple

– Vi gjør skriverne tilgjengelig for hele familien ved hjelp av trådløs kommunikasjon, og enkel tilkopling via et knutepunkt som kan nå alle PCene i husstanden. En viktig nyhet er Z1420, som har trådløst nettverk og koster under tusenlappen. Dette er en milepæl for oss, siden slike skrivere gjerne koster rundt 2.000 kroner. Skarpe øyne vil kanskje si at de nye modellene er inspirert av Apple, og at vi fremstår mer enhetlig enn tidligere. Det er vi stolte av, sier Michalsen.Tore A. Särelind i Hewlett-Packard Norge AS synes Euronics-samlingen er en fin anledning til å vise nye produkter.

 

– Det er viktig å fortelle hva som gjør oss unike; design, brukervennlighet, samt at vi markedsfører produktene våre slik at kundene kommer inn i butikkene og etterspør våre produkter. Dessuten tilbyr vi en rekke kule egenskaper. Hvis man fokuserer på disse tingene, er det mulig å selge en PC uten å nevne pris eller spesifikasjoner, mener Särelind.

 

HP lanserer TX1000 som er en tavle-PC (tablet) for konsumentmarkedet.

 

– Tidligere var slike forbeholdt forretningsmarkedet, men vi leverer nå en rimelig maskin med multimediafunksjoner og smarte egenskaper som fingeravtrykkleser, innebygd nettkamera og et flott design. Dette er et produkt for betalingsvillige og teknologiinteresserte unge voksne. Maskinen kan brukes som notatblokk på forelesninger, og skjermen kan vris for å vise en lysbildepresentasjon. Prisen er 11.000 kroner, sier Särelind.

 

HP viste også en Touch Smart PC, som kommer i handelen til høsten.

 

– Denne har også berøringsskjerm, og er en alt-i-ett-maskin for hjemmets sosiale rom; typisk kjøkken/stue. Berøringsskjermen gjør det svært enkelt å gå inn på internett eller hente frem musikken sin. Dette vil være svært viktig i fremtidens PCer, sier Särelind.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

50 butikkselgere fra 33 Euronics-butikker deltok under kompetansedagene for data og telematikk. Her fra en av plenumssamlingene.
Geir Skramstad ved Trygve Bekk AS på Elverum i samtale med Ole Gjøstein i Symantec Norway AS.
Thomas Graaberget (f. v.) og Svein Cato Framås i Schjærin Radio-TV AS på Flisa i samtale med Kenneth Rustad (Sale Nordic) og Jesper Törnkvist i Avid Sweden om Sound Bridge Home fra Pinnacle (1.100,-)
Tore Särelind (f. v.), Hans-Sindre Settendal og Per Kristian Ervik i Hewlett-Packard Norge AS viser tavle-PCen TX1000 til 11.000 kroner.
Ellen Skoglund i Samsung viser F300 som har MP3-spiller på den ene og mobiltelefon på den andre siden (3.000,-) og blåtannhodesettet SBH170 (900,-). Henrik Waglen Hansen med MP3-spilleren T9 (pris fra 1.200,-).
Vivi Becher i Logitech med multifjernkontrollen Harmony 1000 (3.300,-). – Den tar både radio- og infrarøde signaler, har trykkfølsom fargeskjerm, og enkle aktivitetsknapper som gjør at alle nødvendige innstillinger på alle apparater skjer samtidig ved ett eneste tastetrykk, sier Becher.
– Utviklingen har vært enorm siden jeg begynte i bransjen i 1968, sier Frank Jensen (t. v.) i Aronsen AS. Han var på messen sammen med Dag-Erik Schauerud.
– Euronics er en breddekunde for oss. De arbeider på en litt annen måte enn de større kjedene – og de er en veldig hyggelig kunde å jobbe med. De er ikke minst flinke på fagkunnskap og service, sier Atle Rønning i Panasonic.
Henning Langaard (t. v.) og Thomas Korslund kom fra henholdsvis OSK og tCom, og er nå kolleger i nye Aurora Groupe Norge. De viser en ny ryggsekk fra Londesdale og hodesettet Hesh fra Skullcandy (600,-).
Nikolaj Byrn-Kirketerp legger siste hånd på utstillingen til Belkin Nordic.
Gunn Tveter i Doro med Doro 509 og 525. – Rosa selger i alle andre typer produkter, så vi håper også dette vil slå an – spesielt blant de yngre og gjerne damene. Salget av trådløse DECT-telefoner gikk opp i fjor, sier Tveter.
Hallvard Mamen (t. v.) fra Acer Computer Norway AS med den nye Ferrari 1000, med Turion 64 2X TL60 (2.0Ghz) prosessor, 160 GB harddisk og 2 x 1024 MB minne. Fredrik Sperre i D-Link Norway med DIR-655, gigabit trådløs ruter (1.500,-).
Erlend Arnøy i Asus Nordic AB viser U1F som har LED-skjerm, vekt på én kilo og koster 18.000,-
Frode Michalsen (t. v.) og Gjermund Stensvold i Lexmark Norge med blekkskriveren Z1420, som har trådløst nettverk og koster under tusenlappen. Toppmodellen X9350 har trådløst og kablet nettverk, tosidig utskrift og automatisk arkmater.
Endre Nordli (t. v.) i Itegra AS og Lars-Erik Hansen i Canon Norge med skriveren Pixma IP5300 (1.500,-).
Terje Gjeisklid i BenQ Nordic AB med projektoren MP72. – BenQ har jobbet vesentlig mot forretningsmarkedet. At vi nå går ut i detaljhandelen er svært spennende. Dette er den første kampanjen vår hos Euronics, sier han.
Lasse Løvik (t. v.) i Epson viser skanneren V350 til Geir Ove Midttveit ved Kolbeinsen Elektrosenter AS.
Bjørn Egil Brekke i Nokia viser N76 til David Løver i Brødr. Løver AS på Vikersund.
Dag Magnus Sørensen (t. v.) i LG Electronics Nordic AB viser Edge-telefonen Shine til Bjørn-Erik Arnesen i Telenor.
Marius Framnes i Sony Ericsson demonstrerer W880 til Tommy Barbosa Da Silva ved Euronics Lambertseter.
Ole Torsvik i Microsoft Norge viser tastaturet Entertainment 7000 (1.400,-) til Sølve M. Strømsland (t. v.) i Boston Distribution og Kurt Sveen i Hattelco.
Til toppen