VIL BLI STERKERE LOKALT I NORGE

– Vi er inne i en svært positiv utvikling og ønsker å markere dette med et felles arrangement for butikkansatte innen mobil og TV.

Det sier salgssjefene André Seielstad og Andreas Røskaft, som har ansvaret for henholdsvis mobil og hjemmeunderholdning hos LG Electronics i Norge. Torsdag 28. april hadde de invitert kjede- og butikkansatte i begge kategorier til et arrangement i Oslo.

– Dette er et ledd i satsingen vi har vært gjennom de siste par årene. Det er blitt mer trøkk lokalt her i Norge, der vi samarbeider tettere mellom kategoriene. Vi setter felles målsettinger og utnytter hverandres styrke, sier Seielstad.

– Produktene våre passer mer sammen teknologisk. Andrés smarttelefoner kan koples til mine smart-TVer. Det er mange muligheter for forbrukerne til å dra nytte av dette, sier Røskaft.

Etter en faglig sesjon ispedd en solid dose under holdning avsluttet de kvelden på utestedet Stratos der artisten Bjørn Johan Muri og popgruppa Madcon spilte.

– Har et slik arrangement reell verdi for dere?

– Absolutt. Det er første gang vi gjør dette, og vi synes det er spennende. Vi ønsker å få varemerket LG ut i handelen, å fortelle hva vi står for. Dette er en spennende mulighet for oss til å møte våre kunder på en litt annerledes måte, sier Røskaft.

– Har det vært vanskelig å få folk fra butikker og kjeder til å stille opp?

– Nei. Dette har gått over all forventning. Vi er svært godt fornøyd med oppmøtet, og det sier litt om interessen rundt det som skjer i LG om dagen, sier Seielstad.

16 ansatte i Norge

– Hvordan er situasjonen for LG i dag, sammenlignet med for ett års tid siden?

– Vi er inne i en svært positiv utvikling. TV har vi alltid vært gode og store på. Nå har vi en fantastisk suksess på mobil, og vi vokser bra på hvitevarer. Vi har etablert oss med varmepumper, og IT-produktene skal snart relanseres i Norge. Vi har fått et gjennombrudd i flere kategorier, og det er utrolig hyggelig å arbeide i et selskap med suksess, sier Seielstad.

– Det nordiske hovedkontoret ligger i Sverige. Hvor sterkt er det norske kontoret?

– Det er det som er litt spennende, at vi får mulighet til å bruke det sterke varemerket og selskapet vi har i ryggen for å få til lokale aktiviteter. Vi føler dette passer best for våre kunder og forbrukerne, sier Røskaft.

Seielstad skyter inn at selskapet i løpet av de to årene han har ansatt har økt fra ni til 16 ansatte i Norge.

– Vi har i det siste gjort en endring i butikksatsingen. Vi trapper opp fokuset på forhandlerkonsulenter og utdanning av butikkselgere. Vi arbeider mye tøffere på dette området, og ønsker å formidle nøkkelsalgsargumentene for LG. Selvsagt benytter vi også denne kvelden til dette.

– Er produktene som ble lansert på CES i januar og på Mobile World Congress i februar i rute?

– På mobilsiden kan jeg kun komme med gladmeldinger. I et halvt år har vi kun fokusert på lanseringen av Optimus 2X. Vi visste vi hadde en vinner, men hovedspørsmålet var om den kom til å selge ut av butikk. Svaret er ja. Vi er fortsatt utsolgt, en og en halv måned etter at de første eksemplarene kom i handelen. Salget har vært eventyrlig, og det virker som folk virkelig har tatt LG til selg. Optimus 3D kommer til sommeren, og det blir det neste store, sier Seielstad.

3D-skjerm på nettbrettet

LGs første smarttelefon med 3D-skjerm kommer i butikkene i juli. Før dette kommer nettbrettet Optimus Pad og mobiltelefonen Optimus Black med Nova-skjerm.

Røskaft forteller at det har vært visse utsettelser på TV-siden.

– Våre Nano LED-TVer er noe utsatt, og de kommer i butikkene like etter sommeren. Dette er våre flaggskip, de har en helt rå bildekvalitet, sier Røskaft.

– Vil dette si at dere mangler en komplett portefølje på TV-siden?

– Nei. Årets modeller i midtre segment er allerede i handelen, og disse er på linje eller kanskje bedre enn fjorårets toppmodeller.

– Hvordan har dere lykkes i å få gjennomslag for deres Cinema-modeller, som viser 3D-bilder ved hjelp av passive polariserte briller i stedet for løsningen med aktive briller som de fleste konkurrentene har valgt?

– Vi ønsker å bringe 3D til folket og ser på Cinema som en mulighet til å differensiere oss.

– Det koster mer å produsere disse 3DTVene enn konkurrentenes modeller som bruker aktive briller. Hvordan er økonomien i dette?

– Vi har ståltro på at dette er fremtiden. Vi har utsatt et par modeller da vi ønsker å tilby Cinema 3D på flest mulig LCD/LED-modeller. Produksjonen av selve TVene koster litt mer, og derfor vil utsalgsprisene også ligge høyere. På den annen side er brillene svært rimelige, sammenlignet med de aktive brillene.

Røskaft er ikke bekymret over at enkelte konkurrenter har annonsert at prisen på deres aktive briller skal justeres ned.

Spår 20 prosent 3D-salg andre halvår

– Fortsatt blir prisen rundt tusen kroner per brille. Dette er en betydelig kostnad for en familie. Vi selger fem briller for 150 kroner, sier han.

– Er kundene klare for 3DTV?

– 2010 var året da de fleste produsenter lanserte 3DTV. Vi tror 2011 blir året da 3D-salget stiger, og er veldig spent på hvor mye.

– Tør du tippe hvor stor 3D-andelen er av LG-TVene som selges andre halvår?

– Vi regner med at det kan nærme seg 20 prosent.

– Og i 2012?

– Det er vanskelig å si, men kanskje en dobling? Hvis du ser på LG-porteføljen, har over halvparten av TVene 3D-teknolgi, de er enten 3D-klare eller de leveres klare for 3D-bruk, sier Røskaft.

Seielstad sier operativsystemet Android har vært viktig på mobilsiden.

– Vi er mange produsenter som satser på denne sterke plattformen. Vi var kanskje sent ute med Android, men rettet opp inntrykket på slutten av fjoråret. Vi viser oss nå som en sterk spiller, og står som konsern sterkt med batterier fra LG Chemicals og skjermer fra LG Display. Vi lager i dag ekstremt gode og konkurransedyktige produkter på den åpne Android-plattformen. Jeg tror vi har en spennende merkevare for mange forbrukere, og håper dette vil bidra til å gi oss det løftet vi har vært ute etter. Når du ser på det vi leverer og har planer om å levere, er det en drøm å arbeide i det norske markedet. Her har vi konsumenter som har råd til å betale fire-fem tusen kroner for en smarttelefon. De er ute etter det beste med den nyeste teknologien, sier Seielstad.

Både Optimus 3D og Optimus Pad har 3D-kamera. Mens man på smarttelefonen kan se 3D-bilder på skjermen uten bruk av briller, trenger man passive polariserte briller til nettbrettet. Begge enheter kan koples til en 3DTV via en HDMI-kabel.

– Fokuset på 3D-spill er stort. Jeg tror imidlertid egne 3D-opptak av familien og spennende aktiviteter vil drive 3D-salget mer. Her har vi et unikt samarbeid med Youtube, som har opprettet en egen 3D-portal de man kan dele sine egne opptak. Jeg tror mange vil legge ut skrytevideoer der, sier Seielstad.

På samme måte som mobiltelefonene er smarte, vil TVene bli smartere.

– Vi satser sterkt på lokalt innhold, og samarbeider nært med SF Anytime og Viasats Viaplay. Dette blir den nye måten å bruke TVen på, sier Røskaft.

Powered by Labrador CMS