Ehang 184 er den første dronen som kan frakte mennesker. Foto: Jan Røsholm

VIL DU SITTE I EN DRONE?

Nå kommer dronen som kan frakte mennesker, men det mangler noen sikkerhetsdetaljer før vi ser droner som transportmiddel istedenfor bil.

En stor del av CES-messa var i år tilegnet ubemannede fartøy, som ofte kalles droner. Det ble presentert droner i alle størrelser og utførelser, fra de minste på noen få gram til store på flere hundre kilo. Den som kanskje fikk mest oppmerksomhet var Ehang 184, som var en drone med plass til én person.

 

Du bare setter deg inn, taster inn adressen på nettbrettet, og dronen flyr deg dit du skal

Helautomatisk reise

– Du bare setter deg inn, taster inn adressen på nettbrettet, og dronen flyr deg dit du skal, sier Amy Covington, som er markedsansvarlig i Ehang.

Ifølge henne er det ikke nødvendig med noe pilotsertifikat eller annen flyerfaring, da alt er helautomatisk. Dronen veier rundt 220 kilo, og kan bære en passasjer på inntil hundre kilo. Toppfarten er 100 kilometer i timen. Dronen har åtte rotorer.

– Denne dronen kan lande med bare én rotor i gang, så sikkerheten er ivaretatt, sier hun.

 

På rekke og rad

Tanken bak Ehang 184 er ikke at alle skal fraktes rundt i en slik drone. Den inneholder ingen form for navigasjons- eller sikkerhetsinstrumenter utover nettbrettet med GPS.

– Vi ser for oss at den brukes til organisert persontransport. Tenk deg på et turistsenter, der folk eksempelvis skal fraktes fra en øy til en annen. Da sender vi de, i vei, en etter en, og alle skal til samme mål, sier Covington.

Hun bruker også skisenter i alpene som eksempel.

– Da kan vi sende skiturister til fjelltopper, der det i dag brukes helikopter, fortsetter hun.

Planen er at passasjeren ikke skal gjøre noe annet enn å sitte på.

– Et felles kommunikasjonssenter, ikke ulikt et flytårn, vil styre rekken av droner, og kan også gå inn å endre kurs og fart, sier Covington.

Et nettbrett utgjør hele instrumentpanelet på Ehang 184. Foto: Jan Røsholm
De minste dronene får plass i hånden, og veier bare noen gram. Foto: Jan Røsholm
Til toppen