VIL FYLLE HELE HJEMMET MED GRUNDIG

– Porteføljen med brunt, småelektrisk og tre varemerker på hvitt gjør oss attraktive for handelen, mener Norden-sjef Pål Haugen i Grundig.

Publisert Sist oppdatert

Vi møter ham på Ski utenfor Oslo, ved det nyoppussede hovedkontoret for Norden. Den 9. mars kunne selskapet markere at de har holdt til i samme bygg i 25 år.

– Hvilket resultat oppnådde Grundig i Norden i 2013?

– Vi hadde en omsetning på 520 millioner kroner, med positivt resultat. Dette var en nedgang på 40 millioner kroner fra 2012, og skyldes i hovedsak at TV-markedet er gått ned, sier Haugen.

For oss er det naturlig i og med at de største nordiske kundene har hovedkontor i Norge; det er mer praktisk og langt enklere

– Hva er målet for 2014?

– Vi har ambisjoner om en betydelig vekst på grunn av hvitevarene, sier Haugen.

Frem til år 2000 hadde de hele bygget i Ski næringspark alene, siden har de delt det med flere firma. I forbindelse med at de begynte med hvitevarer, har de over doblet arealet slik at de i dag har 990 kvadratmeter kontor og utstilling, samt 200 kvadratmeter lager. Hovedlageret ble flyttet fra Norge i 2002, i dag ligger dette i Norköping i Sverige.

Igjen nordisk i 2011

Grundig var fra 2003 til 2007 organisert nordisk, med fullverdige kontorer i alle fire land med rundt 30 ansatte hvert sted. Siden ble organisasjonen delt inn i to kontorer, med en norsk-dansk og en svensk-finsk avdeling, frem til november 2011. Da ble Grundig igjen et nordisk selskap, og hovedkontoret ble igjen lagt til Ski 20 minutter utenfor Oslo. Da tok Pål Haugen over som nordisk sjef. Han har i dag vært ansatt i selskapet i 37 år, og er også styreleder i Stiftelsen Elektronikkbransjen som gir ut fagbladet Elektronikkbransjen.

I dag er det 37 ansatte i Grundig i Norden, av disse har 25 arbeidssted på Ski. Det er elleve selgere i Sverige, Danmark og Finland, samt én økonomiansatt i Sverige.

– Det er ikke mange selskap i bransjen som har sitt nordiske hovedkontor lokalisert i Norge?

– For oss er det naturlig i og med at de største nordiske kundene har hovedkontor i Norge; det er mer praktisk og langt enklere. I Grundig har vi i Norge alltid tatt oss av de sentrale avtalene med Elkjøp og Expert, sier Haugen.

Han poengterer at de på Ski alltid har hatt veldig gode medarbeidere og en stabil arbeidsstokk.

– De fleste bor i området og sparer i realiteten to timer hver dag på å slippe trafikken til Oslo. Dessuten er det bare 50 minutter til Gardermoen, så vi har ikke følt at det har vært noen utfordring å hente kundene hit, sier Haugen.

Signaliserer satsing

I bygget på Ski har de gjort betydelige investeringer, blant annet er det hentet inn et firma fra Tyskland som har innredet det nye demonstrasjons- og møterommet. Dette er for øvrig det samme selskapet som bygger Grundigs utstilling på IFA; på årets messe vil denne utvides fra 2.000 kvadratmeter til det dobbelte.

Det nye demonstrasjonsrommet er tegnet etter en skisse fra Peter Laugesen og Alper Yildirim. Sentralt plassert står et 25 år gammelt møtebord, godt som nytt, lakkert i høyglans hvitt av det samme tyske firmaet.

– Hvorfor har det vært viktig for dere å legge så mye penger ned her ved hovedkontoret?

– Vi har ønsket å få en utstilling som er annerledes enn det kollegene har, det skal være en opplevelse å komme hit og se produktene. Vi ønsker at de som kommer hit skal få en god følelse, sier Haugen.

– Kundene tenker ikke ”dette blir dyrt”?

– Jeg tror ikke det. De får et godt inntrykk av produktene, siden de kommer godt frem og vises skikkelig. Det er selvsagt en tanke bak; at vi ønsker å vise at Grundigs hvitevarer befinner seg i øvre del av kvalitetsskalaen.

Nordisk salgsdirektør for hvitevarer, Peter Laugesen, skyter inn at de ansatte føler seg stolte av å komme inn i de nye lokalene, og at det også er et signal om den nye nordiske satsingen både på hvitevarer, småelektriske produkter og brunevarer.

Tyrkiske eiere

Grundig er ennå ikke ferdige med de nye lokalene. Blant det som gjenstår er et stort kjøkken i forbindelse med kantinen, som også skal kunne brukes til kundearrangement.

– Her kan man arbeide i grupper og kanskje konkurrere om å lage mat. Hit vil vi invitere butikkselgere og gi dem en engasjerende produktopplæring, sier Haugen.

Ombyggingen er gjort i samarbeid med huseier, som har renovert det til et økobygg der det er lagt på 15 centimeter isolasjon i vegger og tak, skiftet vinduer og endret varmesystem til varmepumper.

– Dette stemmer over ens med Grundigs miljøvennlige profil, sier Haugen.

Han gleder seg til mai, da de tyrkiske eierne i Arcelik-gruppen kommer på besøk.

– Vi har presentert ombyggingen underveis, og beslutningen om investeringene er gjort i samarbeid med ledelsen, sier Haugen.

Ståle Braathen, nordisk salgsdirektør for lyd og bilde samt småelektriske produkter, mener selskapets slagord ”Fra forbrukerelektronikk til hjemmeelektronikk” klinger godt.

– Det illustrerer godt den reisen vi er på. Vi har fått inn hvitevarer med tre varemerker og samlet organisasjonen nordisk i nye lokaler. Dette handler ikke bare om å få solgt produkter, og satsingen materialiserer seg i dette bygget, sier Laugesen.

Smått et tøft marked

– Vi har ansatt 17 personer de siste par årene. Alle opplever nok det som skjer som veldig positivt, og har vært villige til å ta et skippertak i den nye organisasjonen, sier nordensjefen som selv har tar i et tak med drill og sag i forbindelse med oppussingen.

Braathen sier selskapet forventer at TV-salget vil være stabilt i 2014, mens de på audio regner med en vekst på grunn av dab.

– Innen småelektrisk vil vi fortsette å kjempe. Dette er et tøft marked med mange etablerte aktører, men vi har gode produkter og tror vi vil lykkes til slutt, sier Braathen.

I Tyskland er Grundig blitt blant de største i mange kategorier innen småelektrisk produkter.

– Hva skal dere gjøre i Norden for å lykkes med det samme?

– Vi fokuserer på produktene som har gått bra i Tyskland, og starter med disse. Vi jobber for å få inn avtaler med minst én av de store kjedene. Innen småelektrisk handler det om bredde i distribusjonen, at vi er tilgjengelig i butikk. Kjøkkenproduktene til Grundig er veldig gode, de er designet og utviklet fra bunnen av i Tyskland, og vi har enkelte patenter som i praktisk bruk er viktige for kundene. Vi har også en del nye ting på gang, som strykejern og hårklippere der vi står sterkt innen pris/ytelse. Barber er et tøft marked vi ikke kommer til å bevege oss inn på foreløpig, men vi ser også på støvsugere, som utgjør en veldig stor del av kategorien, sier Braathen.

Ønsker dyrere dab

De småelektriske produktene til Grundig produseres ikke lenger i Tyskland, men hentes fra Asia. Utviklingen skjer hos Grundig i Nürnberg. Braathen forteller at selskapet legger mye vekt på emballasjen.

– Mange av eskene har en dobbel forside som kan brettes ut, en flipp, slik at kunden både kan lese om og se selve produktet. Dette er viktig siden kundene ofte selv plukker disse produktene fra hyllene, sier Braathen.

På lydsiden venter han en enorm vekst på dab.

– Vi var markedsleder i mange år, og er i ferd med å komme tilbake til gamle høyder. Er det noe Grundig er kjent for, er det at vi har gode radioer, sier Bråten.

Haugen skyter inn at Grundig i 1992 leverte de første dab-mottakerne til NRK, før Blaupunkt. De var også først ute med RiksTV-mottakere.

– Vi begynner å få et godt utvalg med dab-mottakere, men ønsker oss flere påkostede modeller, sier Braathen.

Når det gjelder bilstereo solgte Grundig rettighetene til dette for noen år siden til et annet selskap enn Arcelik.

På TV-siden er Grundig midt i et modellskifte, og hele TV-porteføljen med 4-, 5-, 6-, 7- og 8-seriene byttes ut. 4K-modellene som ble vist på IFA i fjor kommer i butikkene fra sommeren.

Smart-TV-alliansen

– For oss i Norge er neste generasjon smart-TV viktig, strømmingstjenester som Netflix må være på plass før vi lanserer produktene. Vi kaller dette Smart-TV 3.0, og man skal ha mulighet til å dele innhold med telefoner, nettbrett og andre enheter. Miracast er en viktig del av dette, og for eksempel muligheten til å hente ned innhold fra dropbox-kontoen. Vi er med i Smart-TV Alliance, og håper vi vil se synergier av dette samarbeidet fremover, sier markedssjef Kjetil Mikkelborg.

– Hvor vil Grundig legge seg i markedet?

– Fra midt/høy, med størrelser opp til 65 tommer. Målet er at vi lanserer 4K fra 48 til 65 tommer. En viktig ting for oss er brukervennlighet, og vi vil fortsatt fokusere på god lyd. Her har vi mange spennende ting på gang, blant annet muligheten til å kople til en trådløs dypbasshøyttaler, sier Mikkelborg.

Tidligere var Grundig store på hotell-TV, nå satses det igjen på denne kategorien. Et nytt satsingsområde er såkalte smartboard, monitorer med berøringsskjerm og innebygd PC, til bruk i undervisning og møterom. Helge Løvfall har fått ansvaret for disse satsingsområdene i selskapet.

Hvordan klinger Grundig-navnet?

– Hvordan klinger Grundig som varemerke på TV i dag?

– I forbindelse med lanseringen av hvitevarer brukte vi mye penger på å innhente kunnskap fra markedet, gjennom fokusgrupper i alle kategorier. Svaret vi fikk, er at Grundig oppleves som tysk, solid, varig, litt konservativt og trygt. Det er naturlig at man betaler litt mer for Grundig, sier Laugesen.

– Hvor mye tysk er det igjen i Grundig?

– Ved lanseringen av Grundigs hvitevarer har det vært avgjørende at produktene er designet og utviklet for en tysk brukeropplevelse. Det har gitt oss veldig positive tilbakemeldinger fra forhandlersiden; mange setter pris på at vi har et litt annerledes design. Vedkommende som er ansvarlig for varemerket Grundig er tysk, og leder produktutviklingsavdelingen i Nürnberg. Det meste som skjer rundt hvitevarene er tysk, mens produksjonen foregår i Tyrkia.

– Det er snart gått et år siden dere presenterte Grundigs hvitevaresatsing i fagbladet Elektronikkbransjen. Hvordan er denne gått?

– Det er riktig at vi for et års tid siden første gang viste produktene. Den neste milepælen var IFA i september 2013. Vi kommer i butikkene fra slutten av mai, i første omgang hos Expert. Det er viktig for oss å få posisjonert varemerket Grundig riktig fra starten. Mange fokuserer på pris og kampanjer, med lavest mulig priser. Det er det vanskelig å leve av. De første produktene kommer ut i Experts butikker i mai, og fra juni er vi tilgjengelige for alle. Vi har en felles forståelse med Expert for hvor Grundig-merket skal posisjoneres, og er glade for dette samarbeidet, sier Haugen til fagbladet Elektronikkbransjen.

85 hvitevarer i katalogen

– Hadde dere trodd at det ville ta et år før produktene kom i butikk?

– Realistisk; ja. Men man kan alltid drømme om at ting går fortere. Vi kunne lansert produktene tidligere, men ventet til vi hadde alle kategorier klare, sier Laugesen.

– Hva måtte dere vente på?

– Innbyggingskomfyrene tok det litt tid å få klare.

Grundigs hvitevarer er allerede ute i Tyskland og Storbritannia. Norden er det tredje markedet, etter sommeren kommer Russland. I den nordiske katalogen vil det være listet 85 av de totalt 150 modellene som er tilgjengelig.

– Hvor vil Grundigs hvitevarer plassere seg i markedet?

– Grundig vil konkurrere med de etablerte og sterke A-merkene, og legge seg i den litt eksklusive enden av skalaen, sier Haugen.

– Grundig kommer til å sette standard for Arcelik som gruppe. Det er ingen tvil om at nye teknologier fra konsernet blir lansert først i dette varemerket, sier Laugesen.

– For eksempel kommer vi med autodosering i vaskemaskiner fra juni, amerikanerskap med energiklasse A+++, vår tørketrommel har verdens laveste energiforbruk, oppvaskmaskinen bruker 6 liter vann og vaskemaskinen har sensorer som måler hvor skittent vannet er, sier nordisk produktsjef Alper Yildirim.

Norden går foran

– Når vi omtaler Grundigs hvitevarer internt, sier vi ofte at dette bare er begynnelsen. Det er ingen tvil om at Grundig i årene som kommer vil sette standarden for hvitevarer i Arcelik. For eksempel tilbyr vi to rader med led-lys i våre kombiskap, der de andre har ett, sier Laugesen.

– I hvilken grad har dere her i Norden innvirkning på produktutviklingen?

– Vi får hele tiden mulighet til å definere hvilke produktegenskaper som er viktige for oss, alt fra nye konsepter til små funksjonsområder som bedrer brukervennligheten, sier Mikkelborg.

– De nordiske forbrukerne er ekstremt kritiske, spesielt de norske. Kan vi få til noe i Norden, sier erfaringen at det vil gå alle steder, sier Laugesen.

– Vi er et foregangsområde, der ny teknologi tas først i bruk. Norden er den første regionen i Arcelik der brunt, hvitt og småelektrisk er samlet i samme selskap, og jeg vil tro vi slik sett er et foregangsmarked i konsernet, sier Haugen.

Når det gjelder den nordiske påvirkningen i produktutviklingen, trekker Laugesen frem tre tørketromler der hengslingen kan være både på høyre og venstre side.

– Dette har de ikke hørt om i Europa, men her i Norden er det relevant siden vi ofte plasserer tørketrommelen ved siden av vaskemaskinen, sier Laugesen.

Frys i rom på 15 kalde

En annen egenskap hos Grundig, er at alle skap med fryseenhet kan brukes i rom der temperaturen er ned til 15 kuldegrader.

– Dette er vi alene om, sier Laugesen.

Beko og Blomberg er de to andre varemerkene til Arcelik-gruppen, som Grundig representerer i Norden.

– Arcelik er det tredje største hvitevareselskapet i Europa. For fem år siden var vi nummer ti, så det er skjedd en kjempeutvikling. Nå er bare Electrolux og BSH større. Beko er fortsatt ganske ukjent i Norge, men varemerket er faktisk nummer to i Europa etter Bosch og før Siemens. Beko er markedsleder i England, Polen, Romania, Tyrkia og Litauen. Dette gir oss et kjempepotensial i Norden, og en like stor forventning, sier Laugsen.

Grundig-folkene vi møter på Ski plasserer Beko fra lav til midt, Blomberg er i midtsegmentet, mens Grundig kommer på toppen.

Beko og Blomberg

– Hva betyr det for dere at dere har tre varemerker å spille på?

– Strategisk og taktisk gir dette oss store muligheter, og det gjør oss til en attraktiv partner, mener Laugesen.

– I kombinasjon med småelektrisk og brunevarer gjør oss langt mer attraktive for detaljhandelen, skyter Haugen inn.

Han forteller at de nå for alvor vil begynne arbeidet med Beko og Blomberg.

– Beko vil være et viktig varemerke for oss, mens vi vil bruke Blomberg i en noe mer begrenset distribusjon, sier Haugen.

– Hva gjør dere for ettermarkedet?

– Vi bygger opp det internt og i samarbeid med eksterne partnere; Servicecompaniet på hvitt og Dalens elektronikkservice på brunt. Målsetningen er å ta mer av dette internt, og vi har våre egne spesialister. Ved kundesenteret her på Ski har vi ansatte som snakker finsk, svensk og dansk, som svarer på telefoner fra disse landene, sier Haugen.

Powered by Labrador CMS