VIL VÆRE DIGITALT SUPERMARKED

– Vi ønsker å levere alt, og har lært oss å aldri si aldri når det gjelder hvilke produkter vi har i porteføljen.

Publisert Sist oppdatert

Det sier administrerende direktør Bjørn Berg i EET Europarts Norge. Fra å distribuere tilbehør stort sett til IT-bransjen, har selskapet utvidet sortimentet også til å omfatte brunevarer. Nylig ble deler av Kjaerulff1s virksomhet oppkjøpt av det europeiske konsernet, og det er inngått avtale med Bang & Olufssen om distribusjon av deres B&O Play-produkter.

– EET har vært tilstede i Norge i godt over 20 år. EET Europarts har godt over 400 ansatte i Europa, og strategien er at vi skal være veldig brede. Vi har tradisjonelt vært i IT-verdenen, men er i dag en av de største i Norge også på audio- og videoprodukter og alt som ligger rundt. Vi driver også med kodeker fra Polycom for videomøter, noe som er et stort forretningsområde. I detaljhandelen er vi tilstede med alt fra bærevesker til høyendelyd, og vi begynner å få et bra fotfeste også i de høyere segmentene, sier Berg.

I Norge siden 1991

Det er ofte snakk om små volum, og at vi kan håndtere slike er en av styrkene våre

Electronic Equipment Trading AS (EET AS) ble grunnlagt i Sverige 1986, og opprettet avdelingskontor i Danmark og Norge i 1988 og 1991. Året etter kom Finland til. Selskapene var privateid frem til 1997, da bestemte man seg å få inn finansielle investorer. Siden er mange selskap kjøpt opp og aktiviteten utvidet til over 20 land. Senest i 2012 ble Europarts kjøpt opp, og i dag har EET Europarts kontorer i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Nederland, Tyskland, Frankrike, Belgia, Italia, Spania, Portugal, Polen, Sveits, Russland, Sør-Afrika, Egypt, Tsjekkia, Ukraina og Storbritannia.

– Hovedparten av logistikk skjer fra vårt senter i Ballerup utenfor København, der vi har 12.000 kvadratmeter høytlager. Vi har også et lokalt lager i Oslo, med de vanligste produktene. Alt som blir bestilt før klokka 12.00 fra Ballerup, er hos oss morgenen etter, slik at kundene også kan hente det her på Skullerud. Det er ofte snakk om små volum, og at vi kan håndtere slike er en av styrkene våre. Vi er Europas største leverandør av tilbehør, sier Berg til fagbladet Elektronikkbransjen.

1,5 milliarder

EET Europarts hadde i fjor en omsetning på 1,5 milliarder og et driftsresultat (EBITA) på 106 millioner danske kroner. Blant merkene som distribueres er HP, Compaq, Lexmark, IBM, Acer, Axis, Polycom, Synology, Mobotix, IQeye, Samsung, NEC, Benq, Samsonite, Techwin, ACTI, Sony, Sling Media, Sweex, Toshiba, Kensington, MicroBattery, MicroMemory, MicroLamp, MicroConnect, MicroScreen, Hitachi, Western Digital, IOGEAR og Garmin.

Oppkjøpet av Kjaerulff1 er det attende siden 1998, og omfatter divisjonene Digital og Living fra det danske selskapet.
Ifølge en pressemelding har de to selskapene svært få like aktiviteter og varemerker, og EET Europarts venter derfor en vekst i områdene de har overtatt. Kjaerulff1 vil heretter fokusere på fiberdivisjon, som de beholder.

– Vi er svært fornøyd med oppkjøpet fra Kjaerulff1-gruppen. De senere årene har vi arbeidet hardt for å utvikle vårt produktspekter i audio/video, og vi ser en naturlig konvergens av disse teknologiene og den tradisjonelle IT-verden. Med Kjaerullf1 er vi plutselig inne i antenneverdenen, med Pace-bokser til Viasat, RiksTV-antenner og alt tilbehør til bakkenettet og parabol, sier Berg.

Én fra Kjaerulff1

EET Europarts overtar et stort antall medarbeidere fra Kjaerulff1, som har selskap i Danmark, Norge, Sverige og Polen. EET Europarts vil implementere de oppkjøpte aktivitetene i resten av gruppens datterselskaper i Europa og Afrika.


– Mange av våre kunder var allerede kunder hos EET Europarts. Kundene vil fortsatt føle at de er ivaretatt, sier Tore Lundby som er blitt med over fra Kjaerulff1 til EET Europarts Norge som produktsjef.

Han var den ene av Kjaerullf1s to ansatte i Norge. Den andre, Knut Bråthen, er gått av med pensjon.

– En fordel for kundene fra Kjaerulff1s portefølje er at de har fått tilgang til EETs netthandel, sier Lundby til fagbladet Elektronikkbransjen.

Blant Kjaerulff1-produktene som nå er blitt tilgjengelig her, er også hodetelefoner og øreplugger fra Grape som blir et av EET Europarts egne varemerker. Her gis det én dollar per hodesett til en organisasjon som arbeider mot avskoging. Et annet merke som blir med, er dab-adaptere for bil. Disse er av merket Maximum, og bruker FM-båndet for å overføre signalene til bilens stereoanlegg.

Bang & Olufssen

I forbindelse med satsingen på forbrukerelektronikk, er blant annet Bernt Sivertsen ansatt. Han er nøkkelkundesjef for detaljhandelen, og har bakgrunn fra Olympus.

– EET er den første distributøren som får lov til å arbeide med Bang & Olufsens produkter, og vi har B&O Play i sortimentet. Dette er noe som tvinger seg frem for mange, de trenger hjelp når det gjelder distribusjon av mindre volum, sier Sivertsen.

Andre varemerker i kategorien er blant annet Libratone, Jawbone, Freecom og eStuff.

Sivertsen sier EET Europarts ønsker å posisjonere seg innen eksklusive produkter. Berg mener dreiningen der mange bedrifter satser på bring your own device er en del av dette bildet.

Ta med egen dings

– Dette innebærer at produktene blir mer personlige. Til sin bærbare datamaskin ønsker ikke folk seg den tradisjonelle bærevesken, og det at de får velge sin egen veske innebærer ofte at de velger dyrere modeller enn IT-sjefene tradisjonelt har kjøpt inn. Ting fungerer også hjemme, folk bruker utstyret sitt hele tiden - hvor enn de måtte befinne seg. Det er blitt et større marked for eksklusive produkter, og det er ikke lenger økonomisjefen som bestemmer. Vi ser at det er en helt annen vilje til å kjøpe eksklusive produkter, sier Berg.

Han sier EET Europarts har forutsett denne endringen i markedet, og at selskapet har tilpasset porteføljen etter dette.

– Det gjør at vi blir mye bredere, og målet er å kunne tilby alt - men vi holder oss unna PCene. Derimot har vi mobiltelefoner fra Apple og Samsung i porteføljen, sier Berg.

– Vi kan levere dette hvis en kunde vil ha alt fra oss, sier Sivertsen.

Sier aldri aldri

Berg innrømmer at selskapet i dag har produkter i porteføljen han ikke hadde trodd selskapet skulle drive med.

– Så vi sier aldri aldri lenger. Det som er viktig for EET er at vi har kompetanse slik at vi kan gi kundene eksakte svar. Er du en distributør der kundene bare er ute etter pris, trenger du bare en nettside. Men det er ikke godt nok for oss å svare at ”det fungerer sikkert”. Hvis vi ikke her i EET vet, må vi ta rede på det før vi gir et svar. Enkelte vil ha oss til å ha varene på lager, men vi tar ikke inn ting før vi kan tilby god nok kundestøtte, sier Berg.

Han trekker frem overvåkningsutstyr som eksempel.

– Dette er et stort forretningsområde for oss, og for å selge slike produkter må vi ha kunnskap nok til å gjennomføre en behovsanalyse før vi selger det. Vi har mange kunder som ender opp med et annet produkt enn de hadde sett for seg.

En firedel i detaljhandelen

– Er det vanskelig å beskrive hva EET er?

– Vi skal være den bredeste distributøren på tilbehør innen IKT. Det er ganske ambisiøst. Når det er sagt har vi 500 varemerker i systemet. Mange snevrer heller ned, men i og med at vi er representert i 21 land er det en helt annen gjennomstrømming av produkter - og tilsvarende muligheter til å ha en bred portefølje, sier Berg.

– Hva er det største forretningsområdet?

– PC-relaterte reservedeler, der vi har de fleste merker.

– Hvor er det største vekstpotensialet?

– I Norge er det store skjermer, som monitorer til videokonferanser og digital reklame. Overvåkningskamera er et annet. Detaljhandelen er også voksende for oss. Vi har de seneste 15 årene levert direkte til enkeltbutikker, der de ikke har hatt store volum og varene ikke går via kjedens sentrallager, sier Berg.

Han forteller at rundt 25 prosent av omsetningen går i detaljhandelen og nettbutikker, 50 prosent via tradisjonelle forhandlere.

– Fordi vi er store på reservedeler er vi godt representert hos forhandlernettet, og vi har per i dag rundt 2.500 forhandlere. De siste 25 prosentene går innen prosjektmarkedet og industrielt, sier Berg.

300.000 artikkelnummer

Sivertsen er opptatt av nettsidene til selskapet.

– Det er enkelt å finne produktene her, og vi har en konfigurator som fungerer veldig godt. Alle forhandlere, så lenge de er godkjent, kan søke seg frem til hvilket tilbehør vi leverer, sier Sivertsen.

Han mener mange forhandlere ikke er flinke nok til å finne frem til rett tilbehør til hovedproduktene.

– Hvis de kommer til en butikk for å kjøpe en ny strømkabel, og ikke får riktig hjelp, forsvinner de kanskje som kunde, sier Sivertsen.

– Har dere vurdert å åpne nettbutikken for vanlige forbrukere?

– Vi er den gamle og gode distributøren som er den lojale leverandøren til forhandleren, sier Berg.

Han leder en bedrift med 30 ansatte i Norge og 300.000 artikkelnummer i porteføljen.

– De fleste har nok vært borti oss når det gjelder tilbehør. I 2012 solgte vi over 100.000 batterier til bærbare datamaskiner, sier Berg.

– Skiller Norge seg fra de andre landene EET Europarts er representert?

– Nordmenn kjøper gjerne dyrere og mer avanserte produkter. Folk vil ha det siste, og gjerne det dyreste, fordi de har råd til det.

Powered by Labrador CMS