Norden-sjef Pål Vatneberg i Netgear med 5G (t. v.) og Nighthawk-ruterne i hendene, samt de hvite Orbi-ruterne. Alle har Wi-Fi 6, de to siste også maskenettverk (mesh). Foto: Stian Sønsteng

WI-FI 6 I NIGHTHAWK, ORBI OG 5G

– Netgear har nå en komplett Wi-Fi 6-portefølje, med maskenettverk (mesh) både i Orbi- og Nighthawk-seriene, samt en 5G-ruter.

Det sier Norden-sjef Pål Vatneberg når vi møter ham under CES-messen i Las Vegas i begynnelsen av januar.

– I 2019 laserte vi Wi-Fi 6-produkter i høyere prisklasser, nå kommer vi med en full bredde, også fra lavere prispunkt, sier Pål Vatneberg i Netgear til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi har tidligere skrevet om de fire første Wi-Fi 6-ruterne deres.

– Nå kommer vi blant annet med innstegsmodellen RAX20, til 1.300 kroner. Dessuten kommer vi med et rimelig maskenett-system (mesh) i Nighthawk-familien, med to enheter med Wi-Fi 6 til 3.000 eller tre enheter til 4.000 kroner, sier Vatneberg

Han sier den store forskjellen mellom Nighthawk- og Orbi-familien er at førstnevnte har flere muligheter for avanserte innstillinger, der man kan optimalisere systemet etter egne preferanser.

– Orbi er et system som har sin styrke i å maksimere rekkevidden samtidig som du beholder hastighet og båndbredde helt ut til de ytterste klientene i nettverket.

– Nighthawk-produktene deres har tradisjonelt vært rettet mot spillere. Er de nye ruterne beregnet på spillere som begynner å få flere medlemmer i husstanden?

Netgears Nighthawk-serie kommer for første gang med maskenettverk (mesh), og har også Wi-Fi 6. En trepakning koster 4.000 kroner, og skal dekke 400 kvadratmeter. Foto: Stian Sønsteng.

Wi-Fi EasyMesh

– Kanskje det, og ikke minst dem som begynner å få mange smarte enheter, der man virkelig drar nytte av Wi-Fi 6. Alle vil jo etter hvert komme dit, så produktet er relevant for de fleste. Dette er vårt første produkt som har Wi-Fi EasyMesh-standarden, der man kan bruke produkter fra flere leverandører i samme system.

– Er det mange leverandører som har EasyMesh?

– I dag er det nok bare vi som har det, men standarden kom i fjor og man forventer at de fleste vil støtte den.

Før årsskiftet kom også maskenett-systemet Orbi med Wi-Fi 6.

– Her snakker vi om en pris på rundt 8.000 kroner for et sett på to enheter, så her er vi i øverste klasse. Disse har triband, dedikert backhaul for tilkopling av satellittene via ethernet direkte til hovedenheten, og Wi-Fi 6 på alle kanaler. Her har du maksimal rekkevidde og kapasitet, sier Vatneberg.

Dette er vårt første produkt som har Wi-Fi EasyMesh-standarden, der man kan bruke produkter fra flere leverandører i samme system

Orbi-produktene er vesentlig større enn de nye Nighthawk-ruterne.

– Det er blant annet fordi antennene i Orbi er større og posisjonert vertikalt, og det gjør også at rekkevidden er bedre.

– Hvorfor har dere valgt å lage Nighthawk-versjonen såpass mye mindre?

– Vi ser at markedet ønsker enheter som er mindre i størrelse, og mener vi her har funnet en fin balanse mellom ytelse og eleganse.

Hvis man sammenligner en Orbi og en Nighthawk, som begge har maskenettverk og Wi-Fi 6, er prisen henholdsvis 8.000 og 3.000 kroner for en pakke på to.

– Hvorfor skal man velge Orbi?

Netgears Orbi-serie maskenettverksprodukter kom med Wi-Fi 6 før nyttår. En topakning koster 8.000 kroner, og skal dekke 500 kvadratmeter. Foto: Stian Sønsteng

– Her får man full hastighet, full rekkevidde, og bedre kapasitet når flere enheter er koplet til. Er man mange brukere i hjemmet, kanskje det er større med flere etasjer, da er det Orbi som gjelder. Har du et litt mindre hjem, færre enheter og kanskje mindre behov for rekkevidde, kan Nighthawk være mer enn godt nok. Orbi Wi-Fi 6 dekker med to enheter rundt 500 kvadratmeter, mens tre Nighthawk dekker cirka 400 kvadratmeter, så det er stor forskjell i rekkevidden, sier Vatneberg.

Mesh-ekstendere

Netgear kommer også med tradisjonelle rekkeviddeforlengere med Wi-Fi 6.

– Hvem velger dette i stedet for maskenettverk?

– De som ikke ønsker å bytte ut ruteren sin, kanskje den er fra en operatør, og som vil utvide nettverket. Tidligere måtte man forholde seg til flere nettverk, men det er ikke lenger nødvendig med våre mesh-ekstendere. Her kopierer man SSID, og beholder samme nettverksnavn og kryptering.

Netgear har hatt disse produktene et par års tid, og Vatneberg sier brukeropplevelsen er den samme som med et maskenettverk, der man sømløst kan bevege seg mellom ruteren og ekstenderne.

– Forskjellen er at man manuelt må kople ekstenderne til ruteren når man setter den opp første gang, mens dette skjer automatisk med mesh-nettverkene våre. De er heller ikke like koordinerte som i våre fullverdig maskenettverk, sier Vatneberg.

– Hvilken løsning vil du anbefale?

– Det kommer an på kunden og behovet. De som allerede har en god ruter, men bare behøver bedre dekning i en del av hjemmet, vil kanskje klare seg med en ekstender, sier Vatneberg.

Hvilket nettverk har De?

– Hvordan har utviklingen vært når det gjelder kunnskapen om nettverksprodukter i handelen?

– Vi arbeider kontinuerlig for å forbedre denne, og det kommer stadig nye folk inn som trenger opplæring.

Netgear er et selskap som hele tiden driver teknologien fremover, og slik klarer vi å holde prisene

– Er det blitt slik at betalingsvilligheten øker etter hvert som det kommer stadig flere oppkoplede produkter inn i hjemmet?

– Helt klart. Prispunktene er gått opp de senere årene, og folk flest innser at nettverkene er viktig. Hvis ting ikke fungerer, er det ruteren man må se på –ikke smart-TVen eller nettbrettet.

– Du føler deg privilegert som selger produkter der prispunktene øker?

– Ja, men det er en kamp her også, mellom ulike leverandører. Netgear er et selskap som hele tiden driver teknologien fremover, og slik klarer vi å holde prisene.

– Vil vi se det etter hvert som maskenettverks-teknologien blir moden at prisene også her vil gå ned?

– Ja, og det gjør de også allerede.

– Vi har tidligere spurt deg om handelen er flinke nok, når kundene kjøper et smartprodukt, til å spørre hvilken ruter og nettverksløsning de har hjemme. Har det vært noen endring her?

– Det er definitivt mitt inntrykk at handelen er flinke til dette, selv om det fortsatt finnes rom for forbedringer. En del av aktørene arbeider bevisst for at dette skal bli en selvfølge.

– Hvordan er det da for Netgear, som selger litt dyrere løsninger, å konkurrere med svært kjente varemerker.

– Det er en utfordring. Hvis vi for eksempel snakker om Google, selger deres varemerke seg selv. De har dessuten en helt annen markedsføringsmotor enn oss, men jeg føler likevel at vi står oss veldig bra, siden vi er kjent som en kvalitetsleverandør.

Netgears 5G-ruter har Wi-Fi 6, og kommer i handelen i sommer til rundt 10.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng.

5G med Wi-Fi 6

På CES viser Netgear for første gang en 5G mobilruter med Wi-Fi 6.

– Denne forventer vi kommer på markedet i Norden rundt sommeren, og her snakker vi om en pris på rundt 10.000 kroner. Dette er det første produktet som kombinerer disse to teknologiene, der 5G er hundre ganger raskere enn 4G og Wi-Fi 6 har fire ganger bedre kapasitet enn Wi-Fi 5, så dette er en eksplosiv kombinasjon.

– Hvem kjøper denne?

– Dette er nok til å begynne med et nisjeprodukt, men det finnes alltid dem som vil ha det beste, sier Vatneberg.

Batteritiden beregnes til 20 timer. 5G-ruteren lades med USB-C, og har en ethernet-port som gjør det mulig å for eksempel kople til klienter eller andre nettverksprodukter.

– Dette kan være en hytteruter, noe du har med på reise, eller bruker som hovedruter hjemme hvis du ikke har fibernett. Dette er en fullverdig ruter, som ikke minst har en ganske så bra wifi-dekning.

De digitale bilderammene i Meural-serien kommer i 21 og 27 tommer, til henholdsvis 5.000 og 7.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng.

Meural bilderammer

De digitale bilderammene i Meural-serien viste Netgear første gang på IFA-messen i september.

– Mottakelsen har vært kjempebra, og folk synes dette er et spennende produkt.

21-tommeren koster 5.000 kroner, mens 27-tommeren koster 7.000 kroner. Her har man trådløst tilgang til flere tusen kunstverk fra ulike museer, som Munch-museet og Nasjonalgalleriet i Oslo.

Her henvender vi oss til en ny type kunder og nye salgskanaler

– Man kan også legge inn egne bilder eller filmsnutter, og det finnes også bevegelige kunstverk i databasen vår, sier Vatneberg.

LCD-skjermen er IPS 1080p og led-belyst, med sensorer som gjør at man kan styre den med bevegelser, eller via en app. Det finnes et veggfeste som gjør at man kan dreie skjermen fra horisontal til vertikal visning.

– Hvordan er det å selge dette produktet for Netgear, som fra før har nettverksprodukter i porteføljen?

– Her henvender vi oss til en ny type kunder og nye salgskanaler, sier Vatneberg.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2020, som ble distribuert 13. februar. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen