Steinar Eikum i XL Audio er godt fornøyd med å ha fått Eastern Acoustic Works (EAW) i porteføljen. Foto: Stian Sønsteng

XL AUDIO ARVA EAW FRA ARVA

– Eastern Acoustic Works (EAW) tok vi over for et par måneder siden, og deres PA-system i øvre sjikt plasserer seg veldig bra i porteføljen vår.

Det sier Steinar Eikum, proaudio-konsulent i XL Audio, som er en del av EM Nordic. Vi møter ham på LLB-messen på Telenor Arena den første uken i mars.

– Eastern Acoustic Works (EAW) er en stor amerikansk PA-produsent i øvre sjikt. Vi selger dem i hele Norden, og dette er for oss et svært godt supplement til QSC, som også er veldig bra, men retter seg mer mot det semi-profesjonelle markedet, sier Eikum.

Han viser på Fornebu frem EAWs flaggskip-serie Adaptive.

Elementene i høyttalerkassene blir styrt mekanisk og elektronisk slik at man, når den fysiske installasjonen er gjort, kan modulere rommet og bestemme hvor lyden skal treffe

– Dette brukes av de riktig store artistene. Line-Array-høyttalerne henger loddrett, og ikke i bananbuen man vanligvis ser. Elementene i høyttalerkassene blir styrt mekanisk og elektronisk slik at man, når den fysiske installasjonen er gjort, kan modulere rommet og bestemme hvor lyden skal treffe. Har du en gammeldags Line-Array må du vinkle boksene i forhold til rommet. Gjør du en feil da, må du kanskje ta alt ned og henge det opp på ny. Med EAWs løsning skjer alt i en programvare, og hvis noe blir feil kan det rettes med noen tastetrykk. Det er også mulig å endre disse innstillingene underveis, hvis det skal skje flere ting samme sted, sier Eikum.

Fra puber til arenaer

– Blir resultatet like bra som når selve høyttalerkassene er vinklet?

– Ja. Du kan stå nesten rett under, siden vinklingen på elementene er såpass fleksibel.

– Hvordan er EAW sammenlignet med konkurrentene i markedet?

– Det er et par konkurrenter med et tilsvarende system. Når det gjelder lydkvaliteten er denne på topp, men – selvsagt – lyd er nesten som mat; noen liker det ene, og noen det andre.

– Kan du beskrive EAW-lyden?

– Fin! ler Eikum.

– Det du putter inn, får du ut. Tidligere var det slik at britisk og amerikansk PA låt ulikt, i dag handler det om hvordan du skrur lyden og hva du putter inn. Et godt anlegg har mest mulig nøytral lyd.

– Hvilke kunder ser dere for dere?

– Når det gjelder det store systemet, er det typisk utleiefirma. Men, EAW dekker hele bredden, fra store arenaer til små puber.

– Hvor viktig er det for dere å ha EAW i porteføljen?

EAWs Line-Arrays henger loddrett, siden elementene i høyttalerkassene kan justeres elektronisk og mekanisk. Foto: Stian Sønsteng.

Hos Arva tidligere

– Det er viktig. Vi hadde Martin tidligere, som vi sluttet med for tre-fire år siden, så vi har hatt et lite vakuum i dette sjiktet. Vi er derfor svært godt fornøyde med å kunne tilby EAW.

Eikum sier responsen på LLB-messen har vært god. Tidligere var det Arva Lydsystemer som hadde EAW i Norge.

– Vi har arva EAW fra Arva, ler Eikum.

– Det som skjedde var at Lyd-Systemer først hadde EAW. Da de fusjonerte med Drammen Lyd og ble Arva Lydsystemer, hadde Drammen Lyd fra før d&b audiotechnik, og de fant ut at de ikke også kunne ha EAW, sier Eikum.

EAW-systemet han viser under LLB-messen, som befinner seg i million-klassen, er det Hønefoss lyd som eier. De er også med for å fortelle om produktene.

– Hvilken posisjon har XL Audio i Norge i dette markedet?

– Med Martin bygde vi oss greit opp i denne kategorien, så nå begynner vi nesten på ny med blanke ark. Når det er sagt, gjorde Lyd-Systemer et godt stykke arbeid med EAW, så nå må vi passe på å forvalte kundene som allerede har EAW, samt å finne nye.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2019, som ble distribuert 10. april. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen