FULL FART FOR FOTOBOKSVARSLEREN

– Det er en utfordring at navigatørprisene stadig dumpes, og vi har justert prisene på fotoboksvarsleren vår som følge av dette.

Det sier Stefan Jacobsen, som sammen med Jostein Ludvigsen eier og driver Soko AS. Selskapet er mest kjent for sin fotoboksvarsler Cruise Control.

– Prisen var i starten 1.500 kroner, i dag er den i underkant av 600 kroner. Vi har opplevd at de som kjøper dette produktet synes det har stor verdi, sier Jacobsen.

Cruise Control er et abonnementsbasert produkt som Soko i følge Jacobsen selger nesten uten fortjeneste.

– Å drive med abonnementsprodukter er en helt egen forretningsmodell. I starten hadde vi ikke gode nok systemer og informasjon, og fokuserte mer på produktsalg enn kundepleie. Produktet er justert mange ganger. Jo bedre bruksanvisninger dess mindre arbeid for oss. Fra midten av 2008 har dette vært et velsmurt system med få feil. Vi fokuserer på å være en servicebedrift både overfor forhandlere og kunder, sier Jacobsen.

Med Cruise Control følger det ett års gratis bruk. Fra år to koster det 29 kroner per måned.

– Skulle det mot formodning oppstå en feil bytter vi i en ny – uansett om den er kjøpt i 2005, da vi har gitt livstidsgaranti på produktet.

Databasen med posisjoner på fartsboksene oppdateres månedlig.

– Da vi utviklet produktet la vi vekt på at produktet skal være enkelt i bruk. I tillegg til å oppdatere kartdatabasen, oppdateres automatisk firmwaren. For eksempel la vi i fjor inn en funksjon slik at også gjennomsnittsmålinger oppdateres, sier Jacobsen.

Varsler i tuneller

Han sier de mest inntektsbringende fotoboksene i dag er plassert i tuneller, siden GPSene ikke fungerer der.

– Vi har i samarbeid med to norske ingeniører utviklet produktet slik at de også varsler i tuneller, sier Jacobsen.

Boksen er å få kjøpt i Østen, og brukes for eksempel til å lagre satellittpunkter. Soko har i følge Jacobsen endevendt produktet og pakket inn en rekke nye funksjoner.

Stefan Jacobsen og Jostein Ludvigsen er gründere av Soko AS, og eier halvparten hver. De er henholdsvis daglig leder og styreleder. Selskapet startet for fullt i 2005, og utvikler egne merkevarer og tar hånd om alle aspekter ved produktene. Både Jacobsen og Ludvigsen er fra Mo i Rana, og de ble kjent da de tilfeldigvis møttesi New York.Soko er japansk for varehus. Selskapet har tre ansatte og omsetter for 6,5 millioner kroner.

– Vi arbeidet tidligere med et amerikansk merke, radarvarslere fra Whistler, som vi fikk en viss suksess med. Da vi ble utsatt for parallellimport og prisdumping begynte vi med våre egne merkevarer for å redusere dette problemet, sier Jacobsen.

Kjørebok med GPS

Et annet viktig produkt for selskapet er GPS-kjøreboka AutoGear, som også kan oppgraderes til å varsle fotobokser. Denne har de også utviklet selv.

– Enheten legges i bilen der den loggfører hvor langt man har kjørt og hvor mye bomringene som er passert koster. Man importerer dataene i et dataprogram som følger med. Legges arbeidstiden inn, merkes øvrige turer med privatkjøring. Karttjenesten til 1881.no er integrert, slik at man kan vise kjøringen der, sier Jacobsen.

Prisen er 1.600 kroner inkludert ett års gratis bruk, siden påløper 99 kroner per måned. Typiske kunder er firma, for eksempel håndverkere som opplever det som et mareritt å skrive kjørebok.

– Vi selger produktet via TT Micro, som er alene om å distribuere det, sier Jacobsen.

Sporingssystemet Mover bruker GPS og mobilnettet. Det har en strømsparefunksjon som skal holde i månedsvis. Pris: 2.000 kroner med et skreddersydd SIM-kort fra Telenor. Abonnementet koster 99 kroner per måned.

– Det er en nederlender bosatt i Hong Kong som står bak produktet, og vi var de første som lanserte produktet da det kom på markedet i 2009.

Til å begynne med lanserte vi det som et rent bilprodukt, nå har vi endret fokus til at det er en alarmsentral, både til båtbruk, turbruk og demente personer, sier Jacobsen.

Powered by Labrador CMS