JAPANSK KVALITET FRA SONY

Rolf Loraas med Sony ULT Field 3 og 5, til 2.500 og 4.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng

– Sony er forbundet med kvalitet, sier norgessjef Rolf Loraas. Viktige nyheter er neste generasjon i 1000X-serien, og nye ULT-høyttalere.

Publisert

På Elkjøps opplæringsmesse Campus får han støtte av Martin Jordet, som er kjedens norske salgssjef for lyd og bilde.

– Hodetelefonen WH-1000XM6 har fått enda bedre støyreduksjon, en av bransjens beste. Den er blitt mer bøyelig, tåler mer, og du får klappet den bedre sammen enn tidligere modeller. Også lydkvaliteten er oppgradert, så dette er et kjempebra produkt i segmentet med støyreduksjon over øret, sier Jordet til fagbladet Elektronikkbransjen.

På opplæringsmessen i mai og juni samler konsernet 6.000 nordiske medarbeidere i messehallen The Qube og det tilstøtende kongresshotellet på Gardermoen.

Rolf Loraas understreker at lanseringen av WH-1000XM6 er viktig for Sony. Dette er sjette generasjon av hodetelefonene, siden Sony MDR-1000X ble lansert på IFA-messen i Berlin i september 2016. Den gang var prisen 4.200 kroner. Ni år og seks generasjoner senere er den 5.500 kroner, noe som temmelig nøyaktig tilsvarer Statistisk sentralbyrås konsumprisindeks.

– Sony har gått fra å være en underdog i hodetelefonmarkedet, til å bli en betydelig aktør, mye takket være 1000X-serien. Det blir bedre for hvert år, både når det gjelder salgsvolum og kvalitet, ikke minst når det gjelder støykanselleringen, sier Sonys norgessjef til fagbladet Elektronikkbransjen.

Martin Jordet med Sony WH-1000XM6 (5.500,-). Foto: Stian Sønsteng

 

Sony ULT Field 3 og 5

På Campus viser han også de to høyttalerne Sony ULT Field 3 og 5, til 2.500 og 4.000 kroner. Elkjøp distribuerer disse i hele Norden, med særlig fokus på Norge.

– Også dette er solid japansk håndverk, slik sluttkunden forventer å få. Jeg tror ikke Sony noen gang har sluppet et produkt som vi har vært misfornøyde med kvaliteten på, sier Loraas.

Han forteller at Sony nå ønsker å styrke sine undermerker, som 1000X- og ULT-serien.

– Vi går også tilbake til kjernevirksomheten på TV, og kaller det Bravia for første gang på veldig lenge. Dette er også en viktig del av at vi som Sony ikke bare slipper biler og droner, men at vi fortsatt lager forbrukerelektronikk, med undermerker som skaper en gjenkjennelsesfaktor for sluttkundene, sier Loraas.

 

TV er utfordrende

– Hva er de viktigste produktgruppene for dere?

Vi går også tilbake til kjernevirksomheten på TV, og kaller det Bravia for første gang på veldig lenge

– Skal vi se på tallene, er det akkurat nå hodetelefoner og foto. Vi vokser på høyttalere, men jeg skal ikke nekte for at TV er utfordrende. Her er det andre leverandører som tar markedsandeler veldig fort. Hvis vi ser på prisklasser, har vi fortsatt en andel i det høyere prissegmentet på TV. Men for all del, det er enklere sak å selge en hodetelefon, enn en TV til 40.000 kroner, sier Loraas.

– Hva betyr Sony som varemerke for Elkjøp?

– Som Rolf sier er Sony et meget sterkt varemerke, forbundet med god kvalitet. Det som er fint med Sony er at de tilbyr et spekter av produkter i alle gruppene – både høyttalere, hodetelefoner, TV og lydplanker, slik at de kan gi kundene en totalopplevelse, sier Jordet.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2025, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS