INN I NYTT SEGMENT

– Vi har med One og Too en fantastisk mulighet til å komme inn på et stort og for oss nytt marked, sier Niels D. Lorentzen i Libratone.

Publisert Sist oppdatert

Han er ansvarlig for det nordiske markedet i Libratone, og møter fagbladet Elektronikkbransjen på en seilbåt på Tjuvholmen i Oslo for å presentere sine nye blåtannhøyttalere. Selskapet, som ble etablert i 2009 i Danmark og fortsatt har hovedkontor her, fikk i 2014 kinesiske investorer. Til nå har de levert multiromshøyttalere, med og uten batterier, som både har hatt wifi og blåtann. Nå kommer de med de portable høyttalerne One Style, One Click og Too, som alle kun er utstyrt med blåtann.

– Hvorfor lanserer dere nå høyttalere uten wifi?

– Vi beveger oss ikke fra wifi til blåtann, men vil være begge steder. Vi ser at mer enn halvparten av høyttalerne som selges i Norden er rene blåtannhøyttalere, og ønsker å treffe en ny kundegruppe som ønsker et portabelt produkt som ikke nødvendigvis kan brukes i et multiromoppsett. Vi er alle blitt mer eller mindre audiofile, siden vi alltid ønsker å lytte til musikk og har mange millioner titler tilgjengelig i lomma via Tidal eller Spotify, sier Lorentzen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Senere i år blir Zipp oppdatert med denne blåtannversjonen, slik at også disse kan brukes i et stereooppsett, eventuelt sammen med One eller Too

Stereo og to mobiler

Han understreker at kunder som ønsker en portabel høyttaler som også kan brukes i et multiromoppsett via wifi kan velge deres Zipp-serie, som også har batteri.

– De ville jo vært plass til en wifi-modul i One og Too?

– Det er riktig, men vi henvender oss med disse modellene til kjempemarkedet som ønsker ukompliserte blåtannhøyttalere, sier Lorentzen.

Både One og Too har IPX4-sertifisering, som gjør at de skal tåle en ordentlig regnskur. Begge har Bluetooth +1, slik at man kan kople flere Libratone-høyttalere sammen. Det er også mulig å sette opp to høyttalere i stereo, der den ene spiller venstre- og den andre høyrekanalen.

– Senere i år blir Zipp-modellen oppdatert med denne blåtannversjonen, slik at også disse kan brukes i et stereooppsett, eventuelt sammen med One eller Too. Det er også mulig å kople to telefoner til høyttalerne, slik at man kan skifte på å spille uten å måtte kople fra den ene telefonen før den andre koples til. De nye modellene styres fra den samme appen for iOS og Android som brukes til de øvrige Libratone-høyttalerne, og de kan også brukes som høyttalertelefon der du besvarer anrop gjennom høyttaleren, sier Lorentzen.

Click med tilbehør

Først trekker han frem Too, som er på størrelse med en halvliters vannflaske.

– Too spiller i begge retninger, slik at man skal ha den samme lytteopplevelsen uansett hvor man sitter, sier Lorentzen.

Størrelsen er 21x6,5x5,9 cm, vekten er 588 gram, og den kommer i fargene Graphite Grey, Cloudy Grey og Caribbean Green. Batteritiden er 12 timer, og prisen 1.400 kroner.

One kommer i to utgaver; Style og Click, der forskjellen er tilbehøret som følger med sistnevnte. One er på størrelse med en bok, og Lorentzen sier den enkelt får plass i vesken.

– Vi tror Click kommer til å selge best i Norden. Her har man muligheten til å bytte ut den støtabsorberende gummirammen, og sette på ulike fester med et klikk. Det er også mulig å kjøpe en Style, og siden kjøpe tilbehøret som følger med Click, sier han.

Blant tilbehøret er en gummikrok, sugekopper som kan feste høyttaleren på et speil eller et vindu, en magnet for feste til metall, og en lengre rem slik at man kan bære den over skulderen som en veske.

Nyutviklet basselement

Størrelsen er 12x4,1x20,5 cm, vekten er 900 gram, og One kommer i de samme fargene som Too. Batteritiden er 12 timer, og prisen for Style og Click er den samme: 1.850 kroner.

– På de første prototypene stakk basselementet ut, fordi det var tykkere enn selve høyttaleren. Vi måtte derfor spesialutvikle et element som passer. Dette gir en dyp og god basslyd, som sammen med diskanthøyttaleren som spiller 360 grader gir et svært godt lydbilde, sier Lorentzen.

– Hvem er konkurrentene i dette segmentet?

– Det er flere. Vi ønsker å gjøre ting litt annerledes, og ligger skrekkelig godt an når man ser på forholdet mellom pris og ytelse, der lyden er det viktigste parameteret.

– Hvor mye av de nye modellene er designet og utviklet hos Libratone i Danmark, og hvor mye kommer fra den kinesiske delen av selskapet?

– Produktene er definert og designet i Danmark, siden har vi overlatt dem til våre kolleger i Kina, sier Lorentzen.

– Hvordan lykkes Libratone i det norske markedet?

Skandinavisk merke

– Meget godt. Vi er godt etablert i butikkene, og har fått fantastiske partnere som Elkjøp og Eplehuset. Vi er der vi skal være, hos de riktige forhandlerne, har egne folk ute som trener butikkselgerne, og har fått god plass i butikkhyllene.

– Hvordan vil dere differensiere markedsføringen av wifi- og blåtann-modellene?

– De nye blåtannhøyttalerne kommuniseres som produkter du kan ha med på farten, og spille musikk på der du måtte befinne deg. Vi vil samarbeide med noen Youtube-bloggere som skal reise rundt i Europa med de nye modellene, som vi håper genererer oppmerksomhet i kundegruppen.

– Hvordan klinger Libratone som varemerke?

– Vi er stadig vekk et forholdsvis nytt selskap. I Norge har vi vært til stede i bare fire-fem år, og vi er fortsatt i en oppbyggingsfase. Vi ønsker å ha et rykte som et seriøst lydfirma som leverer riktig gode produkter, med fokus på kvalitet og ettermarkedet. Vi er stadig vekk et skandinavisk varemerke, og jeg tror det betyr mye i konkurranse med de store og globale aktørene, sier Lorentzen.

Powered by Labrador CMS