Black Friday skaper kø utenfor landets elektronikkbutikker. Dette bildet er riktignok fra Power-åpningen i Glostrup. Foto: Jesper Holmegaard

REKORDER PÅ BLACK FRIDAY

Det anslås at nordmenn bruker rundt 3,4 milliarder kroner på Black Friday. Vi har snakket med kjedene og hørt hvordan årets største handelsbonanza har gått for elektronikkbransjen.

Publisert

Handelsorganisasjonen Virke anslår at vi nordmenn har brukt rundt 3,4 milliarder kroner på Black Friday-konseptet i år, og forbrukerelektronikk er blant de mest populære varene. Sammen med Cyber Monday, netthandelversjonen av Black Friday, har disse novemberdagene tatt en stor bit av julehandelskaken.

Elkjøp melder at de satte ny nordisk handelsrekord med en omsetning på 1,3 milliarder kroner. Det er ifølge konsernsjef Jan Ivar Semlitsch ny rekord for handel på en dag, uansett bransje i Norden. Også i Norge økte salget kraftig, og norgessjef Fredrik Tønnesen sier selve fredagen endte med en økning på 75 prosent i forhold til i fjor, med en omsetning på 365 millioner kroner.

Konkurrenten Power har også økt omsetningen på Black Friday, og melder en økning på 25 prosent i salget i Norge. Under Black Friday kom størstedelen av omsetningen i butikkene, mens Cyber Monday har vært stor suksess på nett.

Administrerende direktør i Elkjøp og Lefdal i Norge, Fredrik Tønnesen, satte ny omsetningsrekord denne Black Friday. Foto: Elkjøp.

– Cyber Monday var en fantastisk salgsdag på nett. Det var første gang vi kjørte denne kampanjen i år, så måler vi mot fjoråret er da mot mandag med julekampanjestart. I Power Norge økte vi nettsalget med 180 prosent, i Danmark med 215 prosent og i Finland med 198 prosent, sier Marianne Myhrer Kristiansen, nordisk markedsdirektørdirektør.

– Hvordan har dere klart å øke omsetningen?

– Vi har hatt gode partikjøp hele uken, samt at Black Friday har også etablert seg i Norge og de andre nordiske landene, sier hun.

Myhrer Kristiansen sier folk over hele landet har vært ivrige, og har merket en økning i salget på tvers av produktkategoriene. Aller mest fokus har det vært på mobiler, TVer og PCer i Powers butikker.

– Hvordan tror dere Black Friday og Cyber Monday vil påvirke julesalget?

– Det spiser helt klart noe av julesalget, spesielt de to første ukene. Så vil det ta seg opp de to siste ukene før jul, sier hun.

Også NetOnNet melder om nye rekorder. Både antall besøkere på nettsiden, antall bestillinger, antall solgte produkter og antall plukkede og håndterte varer har vært rekordstor under starten av Black Friday sammenlignet med tidligere år.

Spill, hodetelefoner og TVerKommunikasjonsdirektør i Komplett, Ingebjørg Tollefsen, vil ikke si nøyaktig hvor stor omsetning netthandelsselskapet hadde, men merket godt trykket.

– Vi er veldig fornøyde med Black Friday. Vi har vært med på konseptet siden 2010, og utvidet i år for første gang til en hel uke med dagstilbud. Det er likevel tydelig at fredagen er den store shoppingdagen, ved midnatt hadde vi 35.000 besøkende i butikken, sier Tollefsen.

Hun forteller at folk kjøpte et bredt spekter av produkter.

– Vi er jo representerte i svært mange kategorier, men aller mest interesse er det for TV, spillprodukter og hodetelefoner. Spennende for oss i år er at vi lanserte vår nettsatsning i Finland for bare noen uker siden, og der hadde vi en veldig god tilstrømming av kunder på Black Friday, sier Tollefsen.

– Hvordan tror dere Black Friday og Cyber Monday vil påvirke julesalget?

Ingebjørg Tollnes, kommunikasjonsdirektør i Komplett, sier TV og hodetelefoner har vært populære produkter. Foto: Komplett.no.

– Det er klart at vi har vært ute med gode tilbud som mange har benyttet seg av, men vi håper trykket skal holde seg jevnt over i desember, og at ikke alle julegavene er kjøpt på Black Friday. Vi kommer med gode tilbud også fram mot jul, sier hun.

– Hvordan har Black Friday vært for de ansatte i Komplett?

– For oss som organisasjon er Black Friday som både 17. mai og julaften på en gang. Vi har jobbet i et halvt år for å forberede dagen, og det har vært god stemning i hele selskapet, sier kommunikasjonsdirektøren.

Kjøpsfest på SørlandetHos Euronics er det dab-radio som er den store vinneren under årets Black Friday, men kjedeleder Kenneth Baltzersen ser økning også i andre kategorier.

– Vi har solgt klart mest dab, men også mye TV, trådløse høyttalere og smartutstyr, sier han.

Baltzersen sier at også Euronics har økt omsetningen på Black Friday fra fjoråret.

– Tilbakemeldingene jeg har fått, er at omsetningen har vært bra. Hos oss er det klart størst salg i butikkene i forhold til på nett, men vi øker også på sistnevnte. Det er Sørlandet som vinner regionsmessig, men så er det også der vi er tyngst representert, sier han.

Kenneth Baltzersen, kjedeleder i Euronics Norge, så kraftig øktning i dab-salget denne Black Friday.

– Hvordan tror dere Black Friday og Cyber Monday vil påvirke julesalget?

– Det vil påvirke julesalget. Totalsalget øker ikke så Black Friday går rett på julesalget, det legges ikke på toppen. Men Black Friday er bra for kundene, så da er vi også fornøyde, sier kjedelederen.

Tror på fortsatt desembertrykk Også fotobransjen har kastet seg på Black Friday-bølgen. Markedskoordinator i Elite Foto, Kristine Lindstrøm, ser økt trafikk på selskapets nettsider.

– Vi merker at flere er inne og besøker oss, ikke bare på Black Friday men i hele november. Black Friday satte ikke ny rekord i seg selv, men det gjør november totalt sett. Black Friday som handledag har kommet for å bli og med 42 butikker er det selvfølgelig en dag man utnytter, sier hun.

– Handler folk mest på nett eller i butikk?

Markedskoordinator Kristine Lindstrøm i Elite Foto har sett mest handel på nett. Her sammen med butikksjef Martin Grimsbo (t. v.) ved Elite Foto Tromsø og kjedeleder Per Johan D. Waag. Foto: Stian Sønsteng.

– Det er forskjellige produkter kundene kjøper på nett og i butikk. Mest populært i år var rammer, bilder på ekte fotopapir og nyheten collage, hvor vi opplevde solid økning. Black Friday er ikke vår viktigste handledag i november. Vi har høyere omsetning de siste dagene i november når tilbud på julekort og kalender avsluttes.

Hun regner med at det fortsatt vil være trykk i salget fram mot jul, til tross for gode Black Friday-tilbud. Den største delen av julesalget kommer nærmere jul.

– I fjor merket vi en liten nedgang i uken etter Black Friday, så tok salget seg opp igjen som vanlig, sier markedskoordinatoren.

Juleprodukter mest populærtHos FotoKnudsen valgte de å kjøre Black Friday gjennom hele helgen.

– Hos oss gikk det bedre enn noen sinne, og vi merker at det er et Black Friday-marked også for våre produkter. Vi kjørte vårt tilbud over hele helgen, så folk kunne komme i mål med fotoboken eller kalenderen. Vi avsluttet søndag midt på dagen, så det har vært mye å gjøre for kundesenteret, sier daglig leder Cecilie Gaustad.

– Hvilke produkter har folk vært mest interessert i?

– Det er typiske juleproduktene.  Vi hadde tilbud på hele butikken, og det gikk veldig mye julekort og kalendere., sier hun.

– Hvordan tror dere Black Friday og Cyber Monday vil påvirke julesalget?

Daglig leder Cecilie Gaustad i FotoKnudsen har gitt folk litt ekstra tid for å lage fotobøkene sine under Black Friday. .

– Jeg tror det har blitt en del av julehandelen, mange sitter på gjerdet og venter og satser på at det kommer et godt tilbud. For oss er det helt naturlig å gi kundene våre et godt tilbud, og timingen er god for vår del av bransjen. Mange får gjort unna julekortbestillingen, og rekker fristen for å sende ut kort og pakker som er den 16. desember.

Går for droner på Black FridayStephan Stein, administrerende direktør i Japan Photo, har solgt både bilder, objektiver, droner og kamera under årets Black Friday. 

– Vi sitter igjen med et stort smil, Black Friday var den største salgsdagen noensinne i Japan Photo. Vi kjører tilbud på på selve fredagen, slik det opprinnelig var ment. Ett unntak er bildeprodukter, fordi det tar folk til tid å sette sammen for eksempel en fotobok, så der hadde vi tilbud både fredag og lørdag, sier han.

– Handler folk mest på nett eller i butikk?

– Omsetningsmessig var Black Friday størst på nett, omsetningen fordelte seg rundt 2/3 på nett og 1/3 i butikk. Vanligvis er det motsatt, sier Stein.

– Hvilke produkter har folk vært mest interessert i?

Administrerende direktør Stephan Stein i Japan Photo vil gjerne bytte ut Black Friday med Singles Day. Foto: Stian Sønsteng.

– På bildesiden er Cewe fotobok og kalendere desidert størst. På maskinvare var det objektiver som solgte mest, mens vi så størst vekst på droner. Det var en kategori som solgte veldig bra. Og ser vi på kamera var det speilløse systemkamera som var en stor hit, sier han.

– Hvordan tror dere Black Friday og Cyber Monday vil påvirke julesalget?

– Det vet vi ikke sikkert før om noen uker, men vi tror det er tapet skjedde for tre år siden, når Black Friday først tok av i Norge. Nå tror vi mye av salget skjer til folk som kjøper produkter de ellers ikke vil ha gjort, og at skaden på julehandelen blir mindre i år sett i forhold til de to siste årene. Men det er en ren hypotese fra min side, sier Stein.

Han ser gjerne at Norge i stedet tar opp tradisjonen med salg på Singles Day.

– Jeg hadde gjerne sett at Black Friday byttes ut med Singles Day, som jo er en større greie internasjonalt enn Black Friday. Den ligger to uker lengre unna julehandelen, så for min del kan Black Friday gjerne dø og bli byttet ut med Singles Day i framtiden, sier Japan Photo-sjefen.  

Powered by Labrador CMS