Finn Kristoffer Larsen og Aurora Ellingsen i Kygo Life AS med de nye DJ-klokkene A9/600, i Kygo-butikken i Oslo. Foto: Stian Sønsteng

VIL SKRIVE MERKEHISTORIE MED KYGO

– Dette er et gründereventyr, med et stort potensial i merkevaren Kygo og en mulighet til å skrive historie når det gjelder å selge kapitalvarer internasjonalt.

Publisert

Det sier ny salgsdirektør i Kygo Life AS, Finn Kristoffer Larsen. Selskapet er i slutten av sitt andre driftsår, og de første produktene kom på markedet i august 2016.

– Det har vært en fantastisk reise. Vi er en lite og fleksibel gjeng, som raskt kan snu oss rundt, og omsetningen i fjor var veldig fin, sier Aurora Ellingsen, prosjektleder for markedskommunikasjon.

Fagbladet Elektronikkbransjen møter de to i Øvre Slottsgate i Oslo, der selskapet har en midlertidig Kygo-butikk som åpnet i juni. Larsen tror Kygo Life AS har alle muligheter til å bygge opp en internasjonal merkevare.

Se den dagsferske videoen der Kygo forteller om utviklingen av hodetelefonene fra Kygo Life.

– I Norge har vi vært vant til fisk, olje, gass og våpen, men vi har ikke klart å bygge opp internasjonale varemerker. Med Kygo Life ligger alt til rette for at dette kan bli en Espen Askeladd-historie, og i dagens internasjonale marked spiller det ingen rolle hvor du holder til, sier Larsen.

Selskapet selger både klær og elektronikk.

– Elektronikken er størst, og vil være fokuset vårt fremover. Dette er mest troverdig i forhold til Kyrres musikk, siden han bruker produktene både på scenen og i studio. Alle produktene, både lyd og tekstil, ligger innen for det samme konseptet som handler om godfølelsen Kygos musikk står for, sier Ellingsen.

Kyrre Gørvell-Dahll er kreativ direktør i selskapet. Han er mannen bak artistnavnet Kygo, kommer fra Fana i Bergen, og ble først kjent gjennom nettstedene YouTube og SoundCloud for sin elektroniske dansemusikk (EDM). I februar drar han ut på turné igjen, der han spiller i store haller verden over, som Globen i Stockholm og Telenor Arena utenfor Oslo.

– Han arbeider tett med oss, er med designerne og godkjenner alle produktene før de kommer for salg, sier Ellingsen.

Finn Kristoffer Larsen har bakgrunn fra Samsung Nordic, der han de senere årene har vært nordisk salgsdirektør for hvitevarer.

– Jeg hadde elleve fine år i Samsung, men synes Kygo Life virket som en spennende utfordring, sier Larsen.

Norge som testmarked

Kygo Life A6/500 kommer i februar i sort, hvitt, grønt, blått og burgunder. Pris: 1.800,- Foto: Kygo Life

Totalt er det fem ansatte i Kygo Life AS, der Jon Inge Gullikstad er daglig leder. Eiere er Gullikstad (66,67 prosent), Gørvell-Dahll (17,33 prosent) og familien til sistnevnte. Selskapet omsatte i 2016 for snaut 31 millioner kroner.

– Hvor viktig er det norske markedet for dere?

– Det er viktig siden det er hjemmemarkedet til Kyrre, og vi sitter tett på det. Her kan vi høste erfaringer fra hvordan ting fungerer, før vi tar steget ut i internasjonal detaljhandel. Dette vil vi gjøre i kombinasjon med vår egen nettbutikk, som vil bli den største plattformen neste år. Etter at vi har prøvd ut ting her i Norge føler vi oss trygge på å gå ut i verden med Kygo Life, sier Larsen.

Kyrre Gørvell-Dahll er kreativ direktør og medeier i selskapet. Han er mannen bak artistnavnet Kygo, her med A9/600. Foto: Johannes Lovund

Den midlertidige butikken i Øvre Slottsgate i Oslo åpnet i juni, og har ifølge Ellingsen vært en levende annonse for Kygo Life.

– Det har vært veldig spennende å være her siden i sommer, med mange turister som er kommet innom. Vi har hatt besøkende som har flydd ens ærend til Oslo for å komme til butikken, sier Ellingsen.

Alle produktene, både lyd og tekstil, ligger innenfor det samme konseptet som handler om godfølelsen Kygos musikk står for

Larsen supplerer:

– Vi har også hatt prominente gjester innom, som artistene Tiësto og Alan Walker.

– Hvor sårbart er selskapet med tanke på suksessen til Kygo som artist?

– Vi vil bygge opp Kygo Life til å stå på egne ben, og ser Kygo som en litt annerledes elektronika-artist siden han er en skolert musiker og har vist kontinuitet som internasjonal artist siden 2014. Han samarbeider med stadig større artister, sist U2. Vi bruker Kygo-navnet, som er stort i musikkbransjen, og vil den første tiden selvsagt være avhengig av at han opprettholder populariteten. Men, målet er at vi bygger opp et selskap som leverer ikke bare på grunn av navnet, men også på grunn av kvaliteten på produktene. Det er først og fremst dette vi er opptatt av, og derfor har vi inngått partnerskap med svært dyktige lydingeniører og designere i inn- og utland, sier Larsen.

De nye hodetelefonene A9/600 og A6/500 kommer i sort, hvitt, grønt, blått og burgunder. De samme fargene går igjen i kleskolleksjonen. Foto: Stian Sønsteng

Ulvang og Johaug

– Kygo har flere ganger hatt mulighet til å samarbeide med andre leverandører, til å sette navnet sitt på deres produkter, men det har ikke vært interessant for ham. Han ønsket å være med fra starten, og har med Kygo Life AS reell innflytelse i hele prosessen, sier Ellingsen.

Daglig leder og hovedeier Jon Inge Gullikstad er ikke ukjent med å bygge opp nye varemerker basert på kjente navn. Han etablerte i sin tid Ulvang, etter skiløper Vegard Ulvangs suksess under OL på Lillehammer i 1994, og lanserte i 2012 varemerket Johaug sammen med skiløperen med Therese til fornavn.

– Han har solgt ut sine eierinteresser i disse selskapene, og nå satser vi for fullt på Kygo Life, i internasjonal skala, sier Larsen.

– Hvis man ser på Björn Borg og Kari Traa, er disse merkevarene i dag mer kjent enn personene bak navnet. Dette er et langsiktig prosjekt, og vi arbeider for at de kommende generasjonene skal kjenne til varemerket Kygo – også lenge etter at han som artist var på sitt største – med kvalitetsprodukter innen både lyd og tekstil, sier Ellingsen.

I høst og vinter lanserer Kygo Life to nye hodetelefoner.

– Alle produktene er oppkalt etter pianoakkorder. A9/600 er de nye DJ-klokkene, og kan styres med den nye appen vi lanserer. De har topp elementer, og er utviklet i samarbeid med førsteklasses lydingeniører. A6/500 er en designmodell som lanseres i februar 2018, som er slankere og ligger tett rundt hodet, men med den samme gode lyden og lang batteritid. Disse ligger i det vi kaller Kygo Pro-serien, og brukes av Kyrre selv, både på scenen og i studio, sier Ellingsen.

DJ-klokkene Kygo Life A9/600 kommer i høst i sort, hvitt, grønt, blått og burgunder. Pris: 2.000,- Foto: Kygo Life

A9 koster 2.000 kroner, mens A6 vil koste 1.800 kroner. A9 erstatter A7, som i fjor var den eneste hodetelefonen i sortimentet. I høst og vinter kommer det totalt fire nye modeller.

Samme farger på tekstil

– A2 er en kablet modell til 500 kroner, mens A4 er en blåtann-modell til 1.000 kroner, sier Ellingsen.

Når det gjelder ørepropper, kommer det to modeller. E2/400 er kablet og vil koste 300 kroner, mens E4/600 er med blåtann og koster 500 kroner.

– Vi kjører de samme fargene på alle produktene; sort, hvitt, grønt, blått og burgunder. Dette er farger vi også bruker i tekstilkolleksjonen, sier Ellingsen.

Kygo Life har også tre blåtannhøyttalere, til 500, 800 og 1.300 kroner. Disse kommer i gull, sølv og sort. Innen tilbehør har de ulike mobildeksler i sortimentet.

– Finner vi de samme produktene på hylla i Asia?

Navnet Kygo åpner mange dører, siden det er en spennende merkevare egentlig alle vil arbeide med

– Dette er produkter som er utviklet spesielt for Kygo. Kvaliteten er ekstremt viktig, og det skal være en råd tråd i både lydkvalitet og design, sier Larsen.

– Frem til nå har dere i Norge stort sett solgt Kygo-produktene hos tidligere Expert og nåværende Power. Vil det skje noen endring her?

– I Norge vil det ikke skje store endringer, men internasjonalt vil vi bre oss utover. Først og fremst i Europa, og det vil skje en ekspansiv vekst gjennom .com-siden vår. Vi kommer til å bruke alle digitale plattformer og sosiale medier, litt på samme måte som Kygo først slo gjennom med musikken sin. På en moderne måte vil vi globalisere produktene til Kygo Life, sier Larsen.

Selskapet har sentrallager i Västervik utenfor Jönköping i Sverige, der uten sammenheng for øvrig Hootenanny Singers kom fra.

.com-siden viktig

– Her har vi en god logistikkløsning, og de fleste leveranser går i dag fra Västervik. På sikt er målet at vi oppretter satellitter både i Asia og USA, sier Larsen.

– Hvilken distribusjon har dere på tekstilene deres i Norge?

– Tradisjonelle motebutikker og på nett. Hos Urban-kjeden har de både caps og elektronikk, og vi er i uavhengige motebutikker i hele Norge, sier Ellingsen.

– Fra hvilke andre marked får dere størst oppmerksomhet?

– I Sverige ligger vi bra an, og USA – der Kygo har spilt mye. Norge og Sverige er hjemmemarkedet vårt, sier Ellingsen.

– Hva med detaljhandelen i andre marked?

– Vi har planer om å ekspandere, i hvert fall i nordre deler av Europa. Men mest trykk legger vi i digitale plattformer, sier Larsen.

Kyrre Gørvell-Dahll (t. h.), best kjent som Kygo, går gjennom den nye kolleksjonen sammen med lydingeniør Peter Larsen. Foto: Johannes Lovund

– Navnet Kygo åpner mange dører, siden det er en spennende merkevare egentlig alle vil arbeide med, sier Ellingsen.

– Er det noen utfordringer forbundet med at mannen bak navnet selv er aktiv i selskapet?

– Ikke slik jeg ser det. Han er jordnær og enkel å samarbeide med. Han er spesialist på musikk, og er veldig åpen for tanker og idéer fra dem som er spesialister på andre områder, som industridesignere, lydingeniører, klesdesignere eller oss som arbeider med markedsføring. Kygo er en veldig kul person å samarbeide med, som virkelig stiller opp for selskapet, sier Ellingsen.

Powered by Labrador CMS