// Bransjetall //

Nordmenn kjøper færre kamera, men bruker mer penger på utstyret sitt i 2021. Foto: Lowepro

MER PENGER PÅ FOTO

Kamerasalget fortsetter å falle, men dyrere produkter gir likevel økning i verdi. Og nordmenn kjøper stadig flere bildeprodukter av egne fotografier.

Publisert Sist oppdatert

I 2021 faller kamerasalget i alle kategorier, men på den lyse siden kjøper nordmenn dyrere optikk og kamera slik at totalverdien øker. Antall solgte kompakt-kamera faller fra 12.000 til 9.000 enheter, speilløse kamera faller fra 11.000 til 9.000 solgte kamera, mens speilrefleks-salget går ned fra 6.000 til 5.000 enheter i 2021.

Salget av actionkamera holder seg stabilt fra 2020 til 2021, med et salg på 33.000 enheter, mens det har vært en liten økning i salget av vanlige videokamera på 1.000 enheter, til 4.000 stykk.

Actionkameraene holder seg i popularitet, og det selges rundt 33.000 stykker i kategorien. Foto: GoPro

Totalsalget av foto- og videokameraet faller i 2021 med 7,7 prosent, fra 65.000 til 60.000 enheter i 2021. I samme periode faller også salget av objektiver fra 12.000 til 11.000 enheter.

Dyrere kamera gir opptur

I et presset kameramarked er høyere gjennomsnittspriser på både kamera, optikk og videokamera gode nyheter

– Kamerasalget hadde en liten opptur i 2017, men har de fire siste årene altså falt igjen. Årsaken er som foregående år at mobiltelefonen tar over for mange som kamera nummer én, og de siste årene er det lansert flere toppmodeller på mobil med fokus på bildekvalitet, sier Jan A. Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

I 2020 endte fotomarkedet totalt på 467 millioner kroner, det er omsetningen for både videokamera, stillbildekamera og optikk. I 2021 kjøpte nordmenn fotoutstyr for til sammen 490 millioner kroner, opp 5 prosent.

– I et presset kameramarked er høyere gjennomsnittspriser på både kamera, optikk og videokamera gode nyheter, sier han.

Mer penger på bilder

Fotobøker, kalendere med personlige bilder, jule- og konfirmasjonskort og vanlige stillbilder er alle populære produkter hos fotokjedene. Foto: iStock

Selv om vi kjøper færre kamera, viser Elektronikkbransjens bildestatistikk at nordmenn i stadig større grad også skriver ut bildene sine i fysiske formater i 2021.

– I et spesielt år har mange har hatt litt ekstra tid til å lage fotobøker og årsbøker, og har kanskje lyst til å mimre litt over tidligere ferier. Total sett er salget av fotobøker, bilder, kort og bildegaver opp fire prosent målt i verdi, mens verdien faller noe, ned ti prosent for bildesalget totalt. Det tyder på nordmenn får mye foto for pengene, sier Røsholm.

Influencere og innholdsprodusenter i ulike formater investerer gjerne i dyrere kamera som både kan filme og ta gode bilder. Foto: Canon

Vi fikk skrevet ut 36 millioner bilder i 2021, og i tillegg lagde vil 375.000 fotobøker, 4,6 millioner postkort og 375.000 bildekalendre. Det gir en gir en verdi på 390 millioner kroner, en nedgang på ti prosent fra fjorårets 435 millioner kroner.

– Disse tallene viser at fotointeressen hos nordmenn bare fortsetter å vokse. Folk har skjønt at man også kan skrive ut bildene man tar på mobilen, og stadig flere lager og bestiller fotobøker og bilder rett fra mobilen, sier Røsholm.

Her kan du laste ned omsetningstallene for 2021

Her kan du laste ned pressebilder

De fem andre artiklene om 2021-omsetningen:

Powered by Labrador CMS