// Bransjetall 2021 //

Hodetelefoner, da helst trådløse, er fortsatt et populært produkt, og nordmenn handler gjerne på øverste hylle. Foto: Jabra

TRÅDLØST POPULÆRT PÅ LYD

Nordmenn kjøpte litt færre hodetelefoner i 2021, men en stadig større andel blir trådløse.

Publisert Sist oppdatert

Etter et meget høyt salg av hodetelefoner og ørepropper i 2020, mye grunnet økt bruk av hjemmekontor, faller salget nå litt tilbake. Antall hodetelefoner faller 13 prosent fra 920.000 til 800.000 enheter, mens antall ørepropper ligger stabilt på 1,2 millioner enheter.

Flere bruksområder

Trådløse ørepropper blir stadig mer populært, og nordmenn har gjerne ulike lydprodukter til forskjellig bruk. Foto: Jabra

– 2020 var første gang vi hadde med salget av ørepropper i vår forbrukerundersøkelse, og det er viktig å påpeke at det inkluderer alle typer propper, fra de enkleste til de mer avanserte med støykansellering, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Stadig flere velger også å kutte tråden når de kjøper nye propper og hodetelefoner. I 2020 var 71 prosent av alle solgte hodetelefoner og 83 prosent av øreproppene trådløse, i 2021 økte andelen til henholdsvis 82 og 87 prosent.

Tilbakemeldingen fra bransjen er at vi kjøper ulike typer ørepropper og hodetelefoner til ulik bruk

Flere nylanseringer, færre mobiler med mini-jack-inngang og forbedret batterikapasitet bidrar til at flere velger å kutte kabelen også på de trådløse øreproppene.

– Nordmenn har tradisjonelt reist mye, og bruker gjerne støydempende klokker på fly. Det har det ikke vært mye bruk for i 2021, og tilbakemeldingen fra bransjen er at vi kjøper ulike typer ørepropper og hodetelefoner til ulik bruk, som for eksempel dedikerte treningspropper, sier Ottemo.

Vi bruker også mer penger på hodetelefonene, 18 prosent av de som hadde kjøpt seg nye klokker hadde brukt mer enn 3.000 kroner, mens 30 prosent oppga at de brukte under 1.000 kroner.

Vi legger også mer penger i øreproppene, 50 prosent sier de har brukt mellom 1.000 og 3.000 kroner, mens 30 prosent ga under tusenlappen.

Både hodetelefoner og ørepropper ser ut til å være populære presanger, henholdsvis 12 og 13 prosent sier deres nyeste lydprodukt var en gave.

Salget av blåtannhøyttalere holder seg stabilt i 2021, og salget er størst i de yngre aldersgruppene. Foto: JBL

Stabilt musikk-salg

Blåtann-høyttalere har vært en populær kategori de siste årene, og i 2021 holdt salget seg stabilt på 260.000 enheter. Det er en overvekt av forbrukere under 39 år som velger seg en strømmehøyttaler.

– Tidligere har vi gjort en undersøkelse for å se hvor mange digitale assistenter som Amazon Alexa og Google Home som ble solgt i Norge. De tre siste årene ser vi at assistentene har flyttet inn i andre produkter, som blåtannhøyttalere, hodetelefoner og kjøleskap, dermed blir ikke undersøkelsen like nøyaktig. Vi går derfor ikke ut med separate salgstall, sier Ottemo.

Mange velger å kjøpe en lydplanke til å ha under TVen for bedre lyd, selv om salget falt noe i 2021. Foto: Philips

En annen populær kategori er lydplanker til TVen, og i 2021 faller salget med 10 prosent til 107.000 enheter. Vi legger i stedet ned mer penger i kjøpet, og verdien for lydplanker ligger stabilt.

Andelen som har kjøpt musikkanlegg har de tre siste årene ligger stabilt på fire prosent, og musikkanlegg kjøpes i større grad av forbrukere i aldersgruppen 40-49 år sammenliknet med forbrukere i andre aldersgrupper.

Her kan du laste ned omsetningstallene for 2021

Her kan du laste ned pressebilder

De fem andre artiklene om 2021-omsetningen:

Powered by Labrador CMS