// Bransjetall //

Nordmenn beholder nå mobilen sin i neste tre år før de bytter. Foto: Samsung

MOBILSALGET FORTSETTER FALLET

Nordmenn kjøper færre mobiltelefoner for femte år på rad, men vi bruker stadig mer penger på mobilen.

Publisert Sist oppdatert

Antall solgte mobiler faller fra 1,6 millioner i 2020 til 1,52 millioner enheter i 2021, en nedgang på fem prosent. Men dyrere flaggskipmodeller fra produsentene og det faktum at nordmenn gjerne kjøper toppmodellene gjør at verdien øker med tre prosent, fra 9,6 til 9,9 milliarder kroner.

– Mobilen har tatt over funksjonene til andre produkter, og er nå nordmenns primærkamera, surfebrett og jobbverktøy. Mobiltelefonen er blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi legger gjerne litt mer penger i ny mobil, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

De norske operatørene bygger ut 5G-nettet i stadig flere deler av landet, noe som skal gi høyere hastigheter og lavere forsinkelser i mobilnettet. I 2020 var 20 prosent av mobilene som selges i Norge utstyrt med støtte for det nye nettet, i 2021 har andelen 5G-modeller økt til 66 prosent.

– Det er gjerne de dyrere modellene som har fått 5G-støtte innebygd, og siden nordmenn gjerne kjøper de mer avanserte mobilene er 5G-støtten allerede på plass hos mange, sier Ottemo.

Venter lengre med å bytte

Høy pris er en av grunnene til at vi 2021 setter ny rekord i hvor lenge vi beholder mobiltelefonen før vi kjøper ny. I 2019 og 2020 beholdt vi mobilen i 32,5 måneder, i 2021 svarer folk at de venter i hele 35,6 måneder før de kjøper ny.

Salget av nettbrett faller med 12 prosent i 2021. Foto: Lenovo

– Det vil si at gjennomsnittlig levetid for en mobiltelefon i dag er nesten tre år. Det er en kraftig økning i forhold til for noen år tilbake, hvor vi byttet telefon hver 18. måned, sier Ottemo.

Gjennomsnittlig levetid for en mobiltelefon i dag er nesten tre år. Det er en kraftig økning

Den gjennomsnittlige levetiden for mobiltelefoner er i 2021 lengre for alle grupper av forbrukere. Spesielt ser det ut som om kvinner og forbrukere i aldersgruppene 30-39 år beholder mobiltelefonen lengre enn i tidligere år.

De under 30 år skifter telefon hyppigst, i gjennomsnitt etter 28 måneder. De over 50 beholder mobilen lengst, i over 40 måneder.

(Utvalget består av personer 18 år og eldre, det vil si at de yngste brukergruppene ikke er med i undersøkelsen).

Nettbrettmarkedet fortsetter å falle noe i 2021, ned 514.000 enheter i 2020 til 450.000 i 2021.

– Nettbrettet fikk en boost i 2019, og folk kjøper ikke nytt hver gang det kommer nye lanseringer på samme måte som med mobiltelefonen. Dermed faller salget med litt over 12 prosent, sier Ottemo.

Velger smart på håndleddet

Nordmenn liker å måle trenings- og aktivitetsnivå, men i 2021 faller salget for de enklere armbåndene, ifølge bransjens forbrukerundersøkelse.

– Det har vært en kjempevekst i dette markedet de siste årene, og mange har gått gradene fra enklere til mer avanserte klokker, sier Ottemo.

Vi kjøper flere smartklokker, og stadig flere produsenter legger smartfunksjoner inn i sine klokker. Foto: Garmin

Salget av de enklere aktivitetsarmbåndene faller fra 520.000 enheter i 2020, til 500.000 i 2021. Samtidig øker salget av de dyrere og mer avanserte smartklokkene, fra 650.000 til 700.000 enheter.

– Det kommer stadig flere produsenter inn på smartklokke-markedet, og klokkene får flere funksjoner. Treningsklokkene får i større grad smarte funksjoner og faller inn i kategorien, og motehusene lanserer nå også smarte modeller, sier Ottemo.

Kjente merkenavn har tatt steget inn i markedet for aktivtetsarmbånd og smartklokker, tradisjonelle sportsklokkeprodusenter som Garmin og Polar har lansert design-modeller i høyere prisklasse, og også luksusmerker som Breitling og Tag Hauer har modeller med smarte funksjoner. Samtidig har de tradisjonelle produsentene som Samsung og Huawei både forbedret design, batterilevetid og teknologi som e-sim i sine klokker.

Her kan du laste ned omsetningstallene for 2021

Her kan du laste ned pressebilder

De fem andre artiklene om 2021-omsetningen:

Powered by Labrador CMS