// Bransjetall //

Vi kjøper stadig større TV-skjermer, og bruker mer penger på TVen. Foto: Samsung

STADIG STØRRE TVER

Vi kjøper færre, men betraktelig større TVer i 2021, og strømmetjenestene blir stadig mer populære.

Publisert Sist oppdatert

TV-salget faller tilbake på normalnivå i 2021, etter en kraftig økning i 2020. Antall TVer er ned 13 prosent, til 368 000 solgte enheter. Samtidig faller verdien kun med fire prosent, noe som tyder på at nordmenn kjøper både større og dyrere TVer.

Totalomsetningen for TV i 2021 ender på 3,32 milliarder kroner, mot 3,45 milliarder i 2020.

65 tommer er den nye folke-TVen

Størrelsen på TVene nordmenn kjøper flest av har krøpet oppover år for år, og i 2021 ble 65-tommer den mest populære TV-størrelsen, etter at 55-tommeren har hatt tittelen i flere år.

I snitt abonnerer norske husholdninger på to forskjellige strømmetjenester, men det er forskjeller mellom aldersgruppene

I 2021 var 29,6 prosent av alle TVer solgt i Norge en 65-tommer, opp fra 26,8 prosent i 2020. 55-tommerne faller tilbake fra en markedsandel på 32 prosent i 2020 til 29,2 prosent i 2021.

Vi ser at andelen TVer med 4K-oppløsning endte på nærmere 90 prosent av markedet, mens salget av skjermer med 8K-støtte fortsatt er en liten del av markedet med to prosent andel målt i antall, og 3-4 prosent av salget målt i verdi.

Led er fortsatt den ledende teknologien, oled står for rundt åtte prosent av TV-salget.

Salget av BluRay- og DVD-spillere faller i 2021. Det ble solgt 4.000 DVD-spillere og 14.000 BluRay-spillere, en nedgang på henholdsvis 17 og 46 prosent fra året før.

Strømming øker fortsatt

Nesten åtte av ti norske husholdninger abonnerer på én eller flere strømmetjenester. Foto: Samsung

Stiftelsen Elektronikkbransjen kjører også hvert år en undersøkelse om hva nordmenn ser på TVene sine.

Andelen som abonnerer på strømmetjenester fortsetter å stige, fra 77 prosent i 2020 til 78 prosent i 2021. Netflix er fortsatt mest populært, med 60 prosent av de spurte som kunder. HBO er nummer to på listen, og har tre prosentpoeng flere kunder i 2021, opp til 30 prosent av de som abonnerer på en strømmetjeneste. Viaplay havner på tredjeplass, mens relativt nye Disney+ har kapret 23 prosent av norske husholdninger.

– I snitt abonnerer norske husholdninger på to forskjellige strømmetjenester, men det er forskjeller mellom aldersgruppene. Personer mellom 18 og29 år abonnerer i gjennomsnitt på 2,5 ulike strømmetjenester, mens tilsvarende tall for personer i aldersgruppen 60 år og eldre er 1,1, sier Ottemo.

Vi ser litt mindre TV på alternativer skjermer i 2021, unntaket er mobil-seingen som ligger stabilt fra forrige år. Foto: Acer

(Summen blir høyere enn 100 prosent, da mange abonnerer på mer enn én tjeneste). NRKs gratis nett-tjeneste er ikke med i oversikten.

Ser TV på mobilen

Når det gjelder nordmenns TV-vaner ser vi at nettbrett og mobil ikke har tatt over for boksen i stuen, men at flere nordmenn ser innhold på ulike steder.

84 prosent sier de ser TV-innhold på selve TVen, ganske mye ned fra 2020, da 88 svarte ja. Andelen som ser TV på mobilen holder seg stabilt på 31 prosent, mens å bruke PCen til å se film og serier faller fra 36 til 31 prosent, og på nettbrett fra 28 til 23 prosent.

(Summen er over 100 prosent, da mange ser TV på flere ulike plattformer).

– Med større datapakker, muligheter for offline seing fra flere strømmetjenester og mer innhold produsert for små skjermen, har andelen som ser TV på andre enheter økt jevnt fram til 2020. Det er litt overraskende at vi ser en nedgang i 2021, sier Ottemo.

Her kan du laste ned omsetningstallene for 2021

Her kan du laste ned pressebilder

De fem andre artiklene om 2021-omsetningen:

Powered by Labrador CMS