Ulike henteløsninger er blant koronatiltakene detaljhandelen innførte i mars. Her Powers portal på Alnabru. Foto: Power
Ulike henteløsninger er blant koronatiltakene detaljhandelen innførte i mars. Her Powers portal på Alnabru. Foto: Power

KRITISK AT BRANSJENS PRODUKTER ER TILGJENGELIG

– Under nedstengningen på Østlandet gjør bransjen sitt for å holde samfunnet gående, sier Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Publisert Sist oppdatert

Han er administrerende direktør i bransjeforeningen, og sier den store forskjellen fra mars 2020 er at mange butikker nå er pålagt å stenge.

Administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng.
Administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng.

– Jeg er glad for å se at våre medlemsbedrifter er dyktige både når det gjelder å følge myndighetenes retningslinjer for smittevern, men også når det gjelder å finne gode løsninger slik at bransjens samfunnskritiske produkter er tilgjengelig. Vi forventer at myndighetene er oppmerksomme på betydningen av dette når de skal beslutte hvilke tiltak som videreføres og ikke, sier Røsholm til fagbladet Elektronikkbransjen.

I mars 2020 sendte bransjeforeningen et brev til myndighetene der det ble påpekt at mange av produktene medlemsbedriftene selger er av samfunnskritisk betydning. Under nedstengningen på Østlandet, som berører nesten en tredel av det norske folk, blir bransjens utsalgssteder for første gang under koronapandemien pålagt å stenge.

Av samfunnskritisk betydning

– Våre produkter er viktige ikke minst under en pandemi, både til matlaging og -oppbevaring, informasjon og for kommunikasjon mellom mennesker i en tid da man ikke kan leve som vanlig, sier Røsholm.

I forbindelse med utbruddet av det britiske muterte koronaviruset i Nordre Follo ble denne og ni omliggende kommuner lørdag nedstengt, med nærmere én million innbyggere. Natt til mandag ble tiltakene med enkelte justeringer videreført i ytterligere 15 kommuner, med til sammen 600.000 innbyggere. Dette betyr at 30 prosent av befolkningen er direkte berørt av de inngripende tiltakene, som blant annet betyr stengte butikker de ti førstnevnte kommunene, og stengte kjøpesentre i de 15 kommunene som sist ble ble tatt med.

– Der butikkene må stenge er det mange steder funnet alternative løsninger, slik at produktene likevel er tilgjengelig. I denne situasjonen er løsninger med netthandel og -bestilling, hjemlevering og henting i eller utenfor butikk viktig for å holde samfunnet i gang, sier Røsholm.

Vil skape trygghet

Når det gjelder de to største detaljhandlerne i bransjen, Elkjøp og Power, er henholdsvis 27 og 12 av deres butikker berørt.

Vi vil skape minimalt med usikkerhet hos våre ansatte, og vi håper butikkene kan åpne igjen til uken

Anders Nilsen, Power

Anders Nilsen er Power-sjef i Norge. Foto: Power.
Anders Nilsen er Power-sjef i Norge. Foto: Power.

– I disse 12 butikkene har vi 400 medarbeidere, og vi har valgt å holde tilbake permitteringsvarselet i håp om to ting; vi vil skape minimalt med usikkerhet hos våre ansatte, og vi håper butikkene kan åpne igjen til uken. Forlenges tiltaket stiller ting seg derimot annerledes, sier Power Norge-sjef Anders Nilsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Hos Elkjøp er 27 butikker berørt, og Elkjøp Norge-sjef Fredrik Tønnesen sier i en pressemelding at de under hele pandemien har vi gjort sitt ytterste for å unngå permitteringer og stengte butikker.

Kjennes tungt

Jeg er oppriktig stolt over dugnadsånden og innsatsen til mine medarbeidere

Fredrik Tønnesen, Elkjøp

– Mine kolleger landet rundt har gjort en formidabel jobb i kampen mot smittespredning. Jeg er oppriktig stolt over dugnadsånden og innsatsen til mine medarbeidere. Derfor føles det ekstra tungt å sende ut permitteringsvarsler nå, sier Tønnesen pressemeldingen.

Elkjøp arbeider for å finne andre roller til ansatte som er berørt av stengte butikker, samtidig som det ifølge pressemeldingen holdes tett dialog med helsemyndighetene for å ivareta smittevernet.

– Vi jobber med å finne alternativ jobb til de ansatte i de 27 berørte butikkene. Vi har allerede klart å finne jobb til 280 ansatte, som skal jobbe med liveshopping, varetelling, klikk og hent på parkeringsplass samt hjelpe til i butikker som fortsatt er åpne. Men vi kommer dessverre ikke utenom permitteringer. Hvor mange vet vi ikke per nå, sier Tønnesen.

Også i Power kurses de butikkansatte i chat-løsningen de tilbyr.

– Her kan kunden kommunisere med våre medarbeidere i den lokale Power-butikken, med mulighet til å sluttføre handelen og få varen levert utenfor etter 30 minutter. Butikkene som skal være stengt er stengt, men vi tilbyr leveringspunkter utenfor, sier Anders Nilsen i Power.

Elkjøp Norge-sjef Fredrik Tønnesen. Foto: Elkjøp.
Elkjøp Norge-sjef Fredrik Tønnesen. Foto: Elkjøp.

Sysselsetter barna

Han krysser fingre for at nedstengningen gir ønsket effekt, slik at butikkene kan åpne igjen til uken.

– Hvis vi torsdag eller fredag får beskjed om at tiltakene videreføres, må nok også vi ty til permitteringer. At vår bransje har hatt økte salgstall så langt under pandemien, er et tydelig tegn på at produktene vi selger er viktige i en tid alle skal være hjemme. Ikke bare gjelder dette produkter som er av samfunnskritisk betydning, men for eksempel også underholdningsprodukter som spillkonsoller som er fine til å sysselsette barna, sier Nilsen.

Han sier de fysiske butikkene er viktige for mange kunder.

– Den nye teknologien er ikke lett tilgjengelig for absolutt alle, og det er mange som trenger personlig kjøpshjelp. Dette ønsker vi å tilby, under trygge rammer der smittevernet er godt ivaretatt, sier Nilsen.

Reparerer fortsatt

Bransjedirektør Røsholm sier flere produkter er av samfunnskritisk betydning.

– Mobil- og datautstyr er essensielt for å holde kontakt, ikke minst i en tid man skal holde seg hjemme. Matoppbevaring som kjøl/frys, samt både store og små hvitevarer for å tilberede maten er viktig, samt rengjøringsprodukter med tanke på smittevern, sier Røsholm.

Med i Stiftelsen Elektronikkbransjen er også servicebedriftene som sørger for at produktene fungerer.

Mange reparasjoner skjer hjemme hos kundene, men rådet om at man ikke skal krysse kommunegrenser gir noen utfordringer

Jan Røsholm, Stiftelsen Elektronikkbransjen

– Mange reparasjoner skjer hjemme hos kundene, men rådet om at man ikke skal krysse kommunegrenser gir noen utfordringer. Her blir hvitevarer prioritert fremfor underholdningsprodukter som TV, og verkstedene vil prioritere oppdrag hos institusjoner. Det er også iverksatt ekstra sikkerhetsregler, som at rommet produktet står i skal være godt utluftet før tekniker kommer, og at tekniker skal være alene i rommet mens arbeidet utføres. Selvsagt skal også munnbind, hansker og antibac benyttes, sier Røsholm.

– Hvilke konsekvenser har pandemien hatt for omsetningen i bransjen?

– Bransjetallene for 2020, som i sin helhet legges frem den 18. februar, viser at salget har vært økende. Det er solgt mye utstyr til hjemmekontoret, og i et år alle har vært mye hjemme og reist mindre har det ikke uventet vært en vekst for produktene bransjen selger. Nå vil vi gjøre vårt for å sørge for at disse produktene også er tilgjengelig under den pågående nedstengningen på Østlandet, sier Røsholm.