VIL ÅPNE NYE KANALER

– Lykkes vi i det norske markedet, vil vi åpne ulike kanaler for netthandel, sier sier Filip Elverhøy, norgessjef i Netonnet.

Publisert Sist oppdatert

Lederen for den svenskeide nettbutikken var invitert på konferansen for å snakke om hvem som kan vinne; netthandel eller tradisjonell butikkhandel. De tradisjonelle kjedene i bransjen er representert både på nett og med butikker. Det er de største konkurrentene til dem som bare satser på nett. Elverhøy penslet ut strategien for hvordan Netonnet skal vokse og stå godt rustet i denne kampen. En del av strategien er å utvide antall kanaler.

Skal støtte

Vi priser ikke opp tilbehør som kabler for å ta igjen tapte marginer på hovedproduktene

– Konkurrentene våre har ulike strategier. Komplett satser på ren netthandel, for Elkjøp og de andre kjedene utgjør netthandel en større eller mindre del av totalomsetningen. Netonnet er på en måte en tredje variant. Vi karakteriserer oss som et online-selskap. Hvis det viser seg å være gunstig for oss, vil vi åpne ulike salgskanaler ut i markedet på sikt. Dette kan være en lagerbutikk, en mobilløsning eller en annen løsning, alt for å støtte opp om online-foretaket, sier Elverhøy.

Dette mener han vil stå for noe helt annet enn det konkurrentene har i dag.

Netonnet har lenge vært store i Sverige og har også nå vært i Norge ganske lenge.

Rema 1000

– Det som har gitt oss suksess de siste par årene er lokal tilhørighet. Det betyr at vi får lokale krefter til å styre sortiment, pris og markedsføring. Selv om hovedkontoret i Borås styrer premissene er lokal forankring uhyre viktig. Vi vil styrke oss som et norsk selskap, sier han.

Elverhøy mener at elektronikkbransjens handlere, særlig i de store byene, står for ganske like konsepter. Det største skillet er kanskje fargene de bruker i reklamen. Netonnets strategi er å ha et enkelt budskap. Elverhøy nevner Rema 1000 som et sammenlikningsgrunnlag.

– Hvordan skal dere blir mer kjente som navn?

– Også her vil vi tenke litt annerledes. Vi skal ikke være som de andre aktørene. Konkurrentene våre er meget dyktige i mange sammenhenger, men vi mener vi står meget sterkt med det tilbudet vi leverer i form av kundeløfter.

Elverhøy sammenlikner igjen firmaet med Rema 1000. Han nevner også Norwegians strategi med å utfordre SAS med lav pris i alle ledd og ikke minst at tilbudene er ærlige. Han vil ikke benytte typiske kampanjetilbud som å fortelle kundene hvor mange tilbudsprodukter som er tilgjengelige i butikkene. Netonnet skal ha lav pris på alt.

Overetablering

– Vi lover gode priser på alle produkter, og priser ikke opp tilbehør som kabler for å ta igjen tapte marginer på hovedproduktene.

Elverhøy berører også temaet overetablering. Mange i bransjen snakker nå om denne muligheten når den store tyske kjeden Media Markt kommer inn i markedet. Tror han det samme på sikt kan skje når det gjelder netthandel?

– I Sverige har det vært et blodig slag mellom bransjeaktørene, både i butikk og på nett. Heldigvis ser det ut til å bli en bedring der, men fortsatt er spiralen dårlig. Jeg tror vi er tjent med økt konkurranse i Norge. Vi har for få og for like konsepter i handelen. Både markedet og spesielt kundene vil tjene på økt konkurranse. Jeg tror også det er rom for flere ulike konsepter. Media Markt treffer de store kjedene som Expert og Elkjøp midt på med store multimediemarkeder. De vil nok også bli rammet mye mer enn oss når dette kommer til Norge, sier Elverhøy.

Media Markt

Netonnet-sjefen tror det vil ta lang tid før en aktør som Media Markt vil bli en sterk konkurrent til rene nettbutikker, uansett hvor store de er og hvor mye penger de satser.

– Jeg tror de vil få det mye tøffere enn oss i en slik konkurranse. Det tar tid å bli god på nett. Det er ikke nok med lokale forretninger, lokalt vareutvalg og lokal markedsmodell. Å få en stor nettfunksjon på bena med det utgangspunktet, er ikke lett. Hadde vi hatt mange lagerbutikker i dag, ville jeg sett annerledes på det, sier Elverhøy.

Powered by Labrador CMS