Richard Bjerkøe og Tommy Limnell Holm med Deebot D10 Turbo. Foto: Stian Sønsteng

VIL STØVSUGE DET NORDISKE MARKEDET

– Globalt kniver Ecovacs om førsteplassen, og vi håper ny distribusjon og nye innovasjoner skal gi samme posisjon i Norden, sier Richard Bjerkøe.

Publisert Sist oppdatert

Siden august har han vært salgsdirektør for Ecovacs i Nord-Europa, med ansvaret for Norden og BeNeLux. Når vi møter ham på Elkjøps opplæringsmesse Campus Home i mai, har kjedens nordiske toppsjefer i kategorien småelektriske produkter nettopp trukket frem Ecovacs som et viktig varemerke.

– Hva betyr dette for dere?

– Det er veldig hyggelig, og vi har gjort mye for å komme hit, sier Bjerkøe.

Elkjøps kategoridirektører for småelektriske produkter, Christian Nævdal (t. v.) og Espen Nordheim, med Ecovacs Deebot X1 Omni. Pris: 15.000,- Foto: Stian Sønsteng

Han forteller at Ecovacs er et 24 år gammelt selskap, som i fjor globalt solgte nesten fire millioner robotstøvsugere.

Verdens største

– I mars i år var vi verdens største innen robotstøvsugere, men typisk ligger vi på andreplass etter iRobot. Selv om vi som varemerke kanskje ikke så kjent her i Norden, er det altså ikke noe lite selskap som nå kommer inn som utfordrer. Vi er børsnoterte i Kina, og har europeisk hovedkontor og sentrallager i Düsseldorf i Tyskland, sier Bjerkøe.

– Hvilken posisjon har dere i Norden?

– Vi tar allerede andeler, og lå i april på 6,6 prosent, etter Roborock og iRobot, sier Bjerkøe.

I mars i år var vi verdens største innen robotstøvsugere

– Hva kjennetegner Ecovacs på produktsiden?

– Ecovacs går for å være en premiumprodusent, og vi driver innovasjon. Vi har over 3.000 ansatte, og av disse arbeider rundt en tredel med forskning og utvikling. Vi var de første som kom med kombinasjonen autovask og tømming, da dette i fjor ble lansert i Kina, og nå kommer dette her i Norden i Ecovacs Deebot X1 Omni. Vi ligger også langt fremme med roboter for vindusvask, og her på Elkjøp Campus har vi en Europa-premiere, der vi for første gang viser vår luftrenser-robot. Med én eller flere sensorer som plasseres i ulike rom, går roboten automatisk dit det trengs luftrensing. Man kan sette opp hvilke i hvilke intervaller dette skal skje, og dette blir ikke minst et aktuelt produkt for bedriftsmarkedet, sier Bjerkøe.

Tømmer støv og spillvann

Navigasjonsteknologien på denne er den samme som på Ecovacs øvrige roboter, med en laser på toppen som lager et kart, og kameraer som gjenkjenner hindringer.

Luftrenseren Ecovacs Airbot beveger seg dit luften trenger å renses. Foto: Stian Sønsteng

– Du kan også sette den i en ikke forstyrr-modus, som gjør at den ikke begynner å rense luften i et rom der det er mennesker.

– Hva med spørsmålene som reises rundt personvern og sikkerhet, i og med at produktene deres både har kamera og mikrofoner?

– Dette er også vi som et kinesisk selskap opptatt av, og sikkerheten i appen vår er sertifisert av TÜV Rheinland. Dataene fra produktene våre går til et datasenter i Tyskland, og de stopper der. Dersom kameraene sender en videostrøm fra robotene, sier de fra og det lyser en diode.

– Hvilke produkter har du størst forventninger til i år?

– Den nye Ecovacs Deebot X1 Omni. Denne har autovask med roterende mopper, og en egen tank som samler opp det skitne vannet. Når den kommer tilbake til basen, tømmes spillvannet i en egen tank, støvet tømmes i basens støvsugerpose, vanntanken etterfylles, og moppeklutene vaskes og tørkes. Det siste er viktig for at det ikke skal utvikle seg bakterier, og vi kjenner alle til lukten fra en sur vaskeklut. Deebot X1 Omni koster rundt 15.000 kroner, og er designet av Jacob Jensen Design. De har også designet flere av våre øvrige produkter, sier Bjerkøe.

Ecovacs Deebot D10 Turbo. Pris: 11.000,- Foto: Stian Sønsteng

Kjøper seg tid

– Hvordan beskriver du markedet for disse produktene, som vi kanskje ikke lenger kan kalle robotstøvsugere, siden de har flere andre funksjoner?

– Det går mot at folk kjøper stadig mer avanserte premiummodeller. Kundene har en større forventning om at de ikke lenger skal behøve å røre roboten så ofte, for dette handler jo om å kjøpe seg selv tid, og hit har vi allerede kommet. Roboten stoppes ikke lenger at den trekker inn ledninger og sokker, den støvsuger og vasker gulvet selv, sier Bjerkøe.

Han sier moppefunksjonen også er kommet i de lavere segmentene, mens det er toppmodellene som har egen base som tømmer og etterfyller.

Dette handler jo om å kjøpe seg selv tid

– Basen på Deebot X1 Omni tar sin plass?

– Den har litt størrelse, og vi mener det er viktig at kapasiteten er stor. Tankene på Deebot X1 Omni er på hele fire liter, til rent vann og spillvann, og også støvsugerposen er stor. Dette medfører at det kan gå enda lenger tid mellom hver gang du må etterse roboten, og jeg synes designet passer godt inn i norske kjøkken og stuer, sier Bjerkøe.

– Etter en tid er det uansett nødvendig å bytte slitedeler?

– Alle ting trenger litt vedlikehold, og vi selger selvsagt også det man vil trenge, som filtre, mopper og børster, enten enkeltvis eller i pakker.

– Hva vil det kreve av butikkene å selge og demonstrere disse maskinene?

– Det viktigste er å få kundene til å forstå hvor mye tid de sparer, og det er overraskende hvor selvforklarende det hele er. Det er stort sett bare å finne en plass til basen, logge den på det trådløse nettverket, og så gjør roboten resten.

I Norge hos kundene

– Er det en ulempe at deres runde roboter ikke kommer godt nok til i hjørnene?

– Dette har vi løst med at vi på samtlige modeller har lange børster på begge sider, slik at de ikke trenger å bare gå én vei inn i et hjørne. Hjørnene blir tatt godt av våre modeller.

– Både du og nordisk salgssjef Tommy Limnell Holm er basert i Norge. Er det tilfeldig at Ecovacs har plassert toppledelsen sin her i Norge?

Robotvindusvaskeren Winbot W1 Pro. Pris: 4.500,- Foto: Stian Sønsteng

– Det er vel en anerkjennelse av at både Elkjøp, Power og Komplett har sine hovedkontor her. Norden er et ganske annerledes marked, så det er viktig med lokalkunnskap. Dette har også gjort at vi kom ganske raskt på plass med årets avtaler i disse kanalene. Vi har også spisset distribusjonsmodellen, i motsetning til tidligere da Ecovacs via en distributør ble solgt mye bredere. Vi setter pris på at vi er kommet inn som en nøkkelpartner i de store kanalene, som et godt alternativ til de andre og etablerte aktørene. Vi har kjempegode konkurrenter, og ser frem til å kjempe om topplasseringene med dem, sier Bjerkøe.

I salgsapparatet i Norden har han også med seg Fredrik Plantin og Yulia Ramos, som arbeider fra Sverige med markedsføring.

– Støttefunksjoner som ordre, logistikk og service sitter ved hovedkontoret i Tyskland, men vi har også lokale samarbeidspartnere på service; Elcare Nordic for Elkjøp og LetMeRepair for de andre kanalene, sier Bjerkøe.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2022, som ble distribuert 30. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS