Johan Huss, TCLs salgssjef for Norden, Storbritannia og Baltikum, skal bygge opp kinesernes merkevare i Norden. Foto: Marte Ottemo

STERK NORDEN-SATSING FRA TCL

Den kinesiske TV-produsenten vil selge mer avanserte TVer i Norden, og lover markedsføring for merkevaren TCL.

Publisert

Det sier Johan Huss, TCLs salgssjef for Norden, Storbritannia og Baltikum, til fagbladet Elektronikkbransjen under årets CES-messe i Las Vegas.

– Vi satser mer og mer i Norden, og leverer nå til både Elkjøp, Expert og Euronics. Vi har stegvis lansert mer avanserte modeller, og vi har en fantastisk verdikjede med produksjon i Polen og leverer direkte til vårt sentrallager i Norden. Men vi mangler et par ting, blant annet mer markedsføring for TCL som merkevare, sier Huss.

Ingen Roku ennå

TCL sa under sin pressekonferanse at de planlegger å lansere 25 modeller med Roku innebygd, men Roku-støttede TVer kommer ikke til de nordiske markedene. Roku er en konkurrent av Googles Chromecast, og lar deg strømme Netflix, HBO og andre tjenester rett i TVen. Men de har ikke støtte for de nordiske landene ennå.

– Jeg synes det er et fantastisk system, men det er ikke helt tilpasset Norden ennå. Vi har møte med dem her på messen, og steg én blir å få til en løsning for Storbritannia. Jeg skulle gjerne tilby dette også i Norden, vi ser på Roku som vår sjanse til å differensiere oss fra konkurrentene. Roku leter etter volum og vi skal snakke med dem under messen, så det blir spennende, sier Huss.

Flaggskipmodellen TCL lanserte under messen er X2 og denne kommer på det norske markedet.

– Vi har hatt mange rimeligere modeller, men nå vil vi opp i verdikjeden. Med de nye produktene vil TCL bli et riktig alternativ til Samsung, LG og andre i TV-markedet, sier Huss.

TCL satser i likhet med Samsung på Quantum Dot-teknologien, og X2 har både 4K-oppløsning og støtte for HDR. TVene er bare 7,9 mm tykke med kantløs design, og har en lysstyrke på 600 nits. På smart-TV-fronten er X2 utstyrt med Android TV 6.0.1, den nyeste versjonen av Android TV OS.

X2 er tilgjengelig i størrelsene 55 og 65 tommer, og kommer til Europa i tredje kvartal 2017. Prisen er foreløpig ikke kjent.

Vi trenger noen som kan ha kontakt med både journalister, bransjen og butikkene. Vi bygger opp ikke bare produktene, men også merkevaren TCL

Skal bygge organisasjon

Den andre modellen som kommer til Norge er C70, en litt lavere spesifisert modell som likevel har både 4K og HDR. Også denne kjører den nyeste versjonen av Android TV OS, og kommer på markedet i andre kvartal, i størrelser fra 49 til 75 tommer. Veiledende salgspris er fra 799 til 2.999 euro.

– Vi er de første kineserne på det norske TV-markedet, men jeg tviler ikke på at andre står for tur. Men det er ikke lett å komme inn i Norden, man må kjenne markedet. Det er relativt lite, men veldig bra; vi kjøper høyende-apparater med Ultra HD og store størrelser, mer enn noe annet sted i Europa. Bare se på Elkjøp, de har over 30 modeller som er 65 tommer og større i sitt sortiment. Det er unikt i Europa-sammenheng, sier han.

Huss sier Norden er strategisk viktig for TCL, og selskapet jobber nå for å bygge seg opp i Norge.

– Jeg er basert i Paris, så nå ser vi etter en nøkkelkundeansvarlig i Norge og kanskje også en nordisk markedssjef så fort som mulig. Vi trenger noen som kan ha kontakt med både journalister, bransjen og butikkene. Vi bygger opp ikke bare produktene, men også merkevaren TCL. Vi selger opp mot 100.000 TVer i Norden, og vil selge mer, sier Huss.

Powered by Labrador CMS