De store kjedene Elkjøp og Power hadde et strålende år på Fosen. Her Elkjøp på Brekstad. Foto: Jakob Ellingsen, Fosna-Folket
De store kjedene Elkjøp og Power hadde et strålende år på Fosen. Her Elkjøp på Brekstad. Foto: Jakob Ellingsen, Fosna-Folket

ETT AV VÅRE BESTE ÅR NOENSINNE

De to elektronikk-gigantene Elkjøp og Power har til sammen tre butikker på Fosen, og alle tre rapporterer om et strålende år i 2020.

Publisert Sist oppdatert

S– Det gikk bra egentlig. Det gjorde det, sier butikksjef Rune Skogø ved Elkjøp på Brekstad.

– Kjapt oppsummert så hadde vi vekst i fjor, og er veldig takknemlig for at folk valgte å handle lokalt når koronaen slo inn.

Det samme sier de to Power-butikkene i Indre Fosen kommune.

– Vi har hatt ett av våre beste år noensinne, det har vi. Det startet trått når det kom i gang med tiltakene 12. mars. Da var det rett ned i mørkets avgrunn, så gikk det halvannen uke og da var det som ingenting hadde skjedd. Da var vi alle mann i arbeid og det har vært helt fantastisk, sier butikksjef Jomar Tømmerdal på Power i Leksvik.

– Vi endte opp på litt over 15 millioner i omsetning. Det var cirka 24 prosent økning fra 2019. Vi var veldig fornøyde med det. Vi ble litt skremt i starten, men da alle andre fikk beskjed om å ha hjemmekontor så tok det bare av hos oss, sier butikksjef Lasse Kilen ved Power i Rissa.

Inngangspartiet til Power i Rissa på Norheim senter. Foto: Sigrun Overland, Fosna-Folket
Inngangspartiet til Power i Rissa på Norheim senter. Foto: Sigrun Overland, Fosna-Folket

Utstyr til hjemmekontor

Kilen sier de har solgt mest av tilbehør til nettopp hjemmekontor i året som har gått.

– Det er der det har vært mest prosentvis økning. Slikt som skrivere, webkamera og skjermer. Ellers så har folk penger så de har brukt det på oppussing, og kjøpt en del hvitevarer. Det har vært en jevn økning på alle kategorier.

Også Tømmerdal i Leksvik kan rapportere om en jevn økning i alt. Han regner med at de har gått opp mellom 30 og 35 prosent i omsetning fra tidligere år.

Venstre: butikksjef Rune Skogø ved Elkjøp Fosen. Foto: Skjalg Ledang, Fosna-Folket. Midten: Lasse Kilen er butikksjef på Power i Rissa. Foto: Power Rissa. Høyre: butikksjef Jomar Tømmerdal på Power i Leksvik. Foto: Power Leksvik
Venstre: butikksjef Rune Skogø ved Elkjøp Fosen. Foto: Skjalg Ledang, Fosna-Folket. Midten: Lasse Kilen er butikksjef på Power i Rissa. Foto: Power Rissa. Høyre: butikksjef Jomar Tømmerdal på Power i Leksvik. Foto: Power Leksvik

– Det var ikke noe som pekte seg ut. Til daglig så blir det mer og mer mobiltelefon, pc og nettbrett som selges mye. Det bytter jo folk i takt med trender og slikt. I fjor var det litt av alt. Folk byttet hvitevarene, de måtte ha ny tv og nye nettbrett til ungene. Og da måtte de ha nye rutere for bedre nett til hjemmeskole, sier han.

– Toppet seg i fjor

Han er inne på det 11. året som sjef for Power-butikken i Leksvik, og forteller at økningen i omsetning har vært jevn hele tiden.

Desto mer vi selger, desto flere arbeidsplasser vi kan ha, og desto bedre tilbud kan vi gi til de som bor her

– Vi har vært en butikk som har økt i alle år i takt med at vi har blitt den foretrukne i lokalmarkedet. Vi sliter jo med handelslekkasje, folk handler på nett og slikt. Vi har jobbet hardt for å vise at det går an å handel lokalt. Vi har hatt en sinnssyk økning fra jeg tok over i 2010 og frem til i dag, men det toppet seg i fjor. Det var virkelig et bra år.

– Jeg må takke kundene for at de har valgt å satse på oss lokalt. Det betyr ekstremt mye for oss at vi kan opprettholde arbeidsplassene til alle. Og desto mer vi selger, desto flere arbeidsplasser vi kan ha, og desto bedre tilbud kan vi gi til de som bor her. Uten kundene er vi ingenting, vi er veldig avhengig av at de bruker oss. Det er vi veldig takknemlig for, sier Tømmerdal.

Inngangspartiet til Power Leksvik. Foto: Jomar Tømmerdal
Inngangspartiet til Power Leksvik. Foto: Jomar Tømmerdal

Aktivisering av barn

På Brekstad kan butikksjef Skogø fortelle at det er gamerne og foreldre som skal aktivisere barn, som har vært hyppigst innom hans butikk.

– Vi merket veldig stor pågang på spillkonsoller og gaming-utstyr, så det var tydelig at når folk ikke fikk dra ut og reise, så satt de hjemme og spilte. De slet vi faktisk mye med å skaffe i fjor. Det var tydelig at det var mye småbarnsforeldre som ville ha en måte å aktivisere ungene på når de ikke kunne gå på besøk.

Han sier de ikke har merket nedgang i noen produkttyper, men det var en type som de ikke fikk solgt i koronaens begynnelse.

– Vi merket veldig godt når koronaen slo inn i fjor at det ble stopp i salg av hvitevarer av en eller annen grunn. Men det tok seg opp igjen i løpet av året så det ble normalt godt salg på det, sier Skogø.

Fortsetter i 2021

Nå melder alle tre butikksjefene at de ser en trend som er lik fjoråret så langt i 2021. Men det er ikke uten noen utfordringer.

Avedling for lys og lamper hos Power Leksvik. Foto: Jomar Tømmerdal
Avedling for lys og lamper hos Power Leksvik. Foto: Jomar Tømmerdal

– Det ser ut som det fortsetter. Vi var veldig heldig på Fosen hvor det ikke har vært så mye smitte, så vi har ikke blitt påvirket sånn sett. Det har jo blitt flere butikker som har blitt stengt på Østlandet. Ellers så er omsetningen bra så langt. Vi merker etter hvert at det ble vanskelig å få levert varer. Det har vært koronastengt mange steder og konteiner-mangel i verden, sier Kilen i Rissa.

Vi merker at om folk ikke kan reise så kjøper de kanskje noe dyrere TV og bruker litt mer penger på hjem

Denne saken sto på forsiden av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2021
Denne saken sto på forsiden av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2021

Også hans Power-kollega i Leksvik har hatt utfordringer i 2021.

Vi merker at om folk ikke kan reise så kjøper de kanskje noe dyrere TV og bruker litt mer penger på hjem

– Tradisjonelt er januarsalget kjempestort. Det varer til midten av januar, og så dabber det av. Så blir det stillesesong frem til mai, når konfirmasjoner begynner. Men i år var det stille i januar på grunn av det vi står i, og så ble det fullt kjør fra februar. Det tradisjonelle med når man leverer bra, er ingenting å se på lenger. Nå er alt tilsidesatt, sier Tømmerdal.

Skogø i Elkjøp forteller at de foreløpig har en vekst mot fjoråret, men tror mye avhenger av hvordan koronaen utvikler seg i løpet av året.

Sindre Nyborg ved spillavdelingen hos Power Leksvik. Foto: Jomar Tømmerdal
Sindre Nyborg ved spillavdelingen hos Power Leksvik. Foto: Jomar Tømmerdal

– Det ser veldig bra ut. Men det er vanskelig å si hva som skjer om det kommer en ny nedstenging, men vi merker at om folk ikke kan reise så kjøper de kanskje noe dyrere TV og bruker litt mer penger på hjem. Det kan nok fort bli litt slik at når de ikke reiser til Syden, så kan de kjøpe den robotstøvsugeren de ønsket seg, sier Skogø.

Artikkelen ble første gang publisert på fosna-folket.no 6. april 2021

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2021, som ble distribuert 19 april. <a target="_blank" href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/13163/?page=16" aria-label="">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a target="_blank" href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" aria-label="">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2021, som ble distribuert 19 april. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS