VEKST INNEN INNBYGGING

– Innbyggingsmarkedet er stort, og det er her vi må vokse. Vi sitter på cirka 20 prosent i handelsdistriktet, så potensialet er stort.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Steinar Aase, innehaver av Magne Aase AS. Bedriften har butikker i Førde og Sogndal, og det er snart 15 år siden de for alvor begynte å satse på innbyggingsprodukter.

– Vi så at konkurrentene våre like mye var kjøkkenbransjen som elektro, der Elkjøp og Expert sto for en konstant masse. Skulle vi vokse, var kjøkkenbransjen hovedutfordreren. Vi har derfor satset på kompetanse, utstilling i butikk, samt at vi kan tilby montering. At vi har vårt eget hvitevareverksted er kanskje vårt viktigste konkurransefortrinn, sier Aase til fagbladet Elektronikkbransjen.

Ved hovedbutikken i Førde har de hatt kjøkkenutstilling i over ti år, nå utvides og pusses utstillingen opp også i Sogndal for å tilpasses markedstrendene.

Det er et av vårt viktigste salgsargument at vi har et serviceapparat i ryggen

– Vi omsetter i Sogndal for 14 millioner kroner, og selv i en såpass liten butikk satser vi med å stille ut produktene i kjøkkenmiljø. Vi må se på hvordan kjøkkenbransjen eksponerer produktene, og finne en balansegang mellom miljø og det å vise flest mulig produkter. Du selger ikke bygg-inn gjennom en katalog. Du må vise bredde og flere ulike serier som det helst skal være strøm på, sier Aase.

Viktig omsetting

Ved Euronics Førde har de 15-20 meter med produkter utstilt.

– Innbygging tar ti prosent av arealet i butikk, men står for kanskje 30-40 prosent av omsetningen, sier Aase og peker bort på et nytt boligkompleks i Førde. Der har han levert hvitevarer i kanskje 30 prosent av leilighetene.

– I snitt monterer vi et kjøkken i uka. Veldig mye er nybygg, men vi har også en del oppussing. Kjøkkenbransjen har en vesentlig del av markedet, men i mange tilfeller gjør de kanskje ikke en god nok jobb i forhold til behovsanalyse. Vi har flere leverandører, og kan tilby produkter av ulike merker både for å finne de rette produktene men også for å gi en bedre pris, sier Aase.

Han mener priskonkurransen ikke er noe stort problem, verken fra andre elektrokjeder eller kjøkkenbransjen.

– Vi opplever at omsetningsjaget nesten er hysterisk hvis markedet begynner å bikke litt. Da er det viktig å ha mulighet til å montere, og ikke minst ha et servicekonsept i ryggen, sier Aase.

Trenger godt omdømme

– Hva gjør dere for å posisjonere dere i markedet?

– Siden vi ikke har tilgang til en kundebase som viser hvem som skal kjøpe kjøkken, er vi avhengig av et godt omdømme og å ha kjeden i ryggen på markedsføringssiden. Har vi de rette prispunktene i kjedens markedsføring, selger vi godt.

– Hva er kjøkkenbransjen flinkere på?

– Eksponering i butikk, de har nydelige utstillinger.

– Hvem er konkurrentene?

– Elkjøp, samt åtte-ti kjøkkenforhandlere her i Førde. Dessuten er Ikea i Bergen, som ligger to og en halv time unna, en stort konkurrent, sier Aase.

Handelsdistriktet med Førde og omland er på rundt 30.000 personer.

Verksted er salgsargument

– Nå begynner innbyggingsmarkedet å flate ut. Det er ingen grunn til at det skal avta, og vi regner med at det har stabilisert seg. Folk har fokus på hus og hjem, og de pusser stadig opp. Vi ser også at snittprisene vokser på innbygging, med økt salg av dyrere stekeovner, dampovner og større topper, sier Aase.

Magne Aase AS har 15 ansatte med Sogndal, og omsetter for rundt 50 millioner totalt.

– Hva betyr verkstedet for dere?

– Ekstremt mye. Vi vinner mange salg på grunn av dette, det gir trygghet til kunden og positivt omdømme for oss, og for miljøets del hindrer det bruk og kast. Det er et av vårt viktigste salgsargument at vi har et serviceapparat i ryggen.

– Men dette gjelder bare hvitt, hvorfor ikke brunt?

– Det er ikke lenger økonomisk grunnlag for det, siden det er så spesialisert og preges av sentrale avtaler, sier Aase.

Powered by Labrador CMS