VIL VÆRE HVIT TOTALLEVERANDØR

– Vi ønsker her på Eurocucina og vise at vi er en totalleverandør med en helhetlig produktlinje. Dette er viktig for kjøkkenkundene.

Publisert Sist oppdatert

Det sier produktsjef Stian Normann-Arvesen i Miele Norge AS. Han var langt fra alene i Milano under kjøkkenmessen, der hele Mieles norske husholdningsavdeling med ledelse var samlet som en premiering for oppnådd målsetting i 2011.

– Fjoråret var Mieles beste i Norge, og pro kapita er vi nummer tre i Miele etter Sveits og Østerrike, sier Normann-Arvesen.

På produktsiden viste Miele en ny takventilator, en ny fullfleks induksjonstopp og nye skapventilatorer for fullstendig integrering. Sist Miele lanserte en ny innbyggingsserie var i 2008, med Generasjon 5000.

Som alltid har Miele gjennomtestet produktet før lansering

– Betyr det at dere snart vil lansere en ny?

– Det kan jeg naturlig nok ikke avsløre, smiler Normann-Arvesen.

Miele @ home

– Andre leverandører fokuserer på produkter som kan styres trådløst via applikasjoner i smarttelefoner og nettbrett. Hvordan ligger Miele an her?

– Det er mer enn fem år siden Miele at home (Miele @ home) ble lansert. Ved å kople en modul til produktene snakker de sammen via strømnettet, og i fjor ble systemet videreutviklet slik at man kan lese av data fra produktene og styre dem via internett eller en applikasjon vi har utviklet for Ios og Android, sier Normann-Arvesen.

– Miele at home er ikke lansert i Norge, som vanligvis regnes for å ligge i forkant når det gjelder å ta i bruk nye teknologier. Hvorfor ikke?

– Etterspørselen har ikke vært der. Dette regner vi med vil endre seg med lanseringen av internettstyringen og applikasjonen. Vi setter også pris på at flere produsenter er kommet etter når det gjelder kommunikasjon mellom produktene, slik at markedet får øynene opp hvor enkelt det kan være å betjene hvitevarene i hjemmet, sier Nordmann-Arvesen.

Sikkerhet viktig

Han legger vekt på sikkerheten, og at man med Miele at home kun kan stoppe produktene eller lese av hvor de er i prosessen.

– Det er ikke mulig å igangsette produkter som kan medføre en risiko, som ovner og koketopper, sier Nordmann-Arvesen.

Et tema for smarte hvitevarer er Smart Grids.

– Tariffbasert strøm eksisterer ikke i Norge, men for kunder i andre markeder er det viktig at man med Miele at home vil kunne starte hvitevarene når strømprisene er lavest. Tanken er både å spare penger for forbrukeren, men også å ta toppene av det totale strømforbruket, sier Normann-Arvesen.

Til hvert produkt som skal brukes med Miele at home trenger man en modul som koster rundt 1.000 kroner.

Lokk på fremtiden

– Hva ønsker Miele å vise her på Eurocucina?

– At vi er en totalleverandør med det beste innen estetikk og design. Markedet for integrerte produkter vokser kraftig, da er en helhetlig linje viktig for kundene, sier Normann-Arvesen.

– Dere viser ingen fremtidsvisjoner?

– Det er absolutt flere nyheter på gang fra Miele, men vi viser ingen før patentsøknader og produkttestingen er ferdig. Alle vet hva som skjedde da Mieles patentet på bestikkskuffen gikk ut for to år siden, i dag har de fleste konkurrentene samme løsning, smiler Normann-Arvesen.

Takventilatorer kommer

Et produkt som er klart for markedet, er takventilatoren DA2900.

– Mange vil foretrekke en takventilator fremfor øyventilatorene, blant annet fordi de åpner kjøkkenet og gir bedre utsiktsforhold. Med DA2900 kan kundene velge mellom glass- og ståldekor, for at de skal stå i stil med resten av kjøkkenet. Den betjenes med en fjernkontroll med magnet, slik at den enkelt kan festes til metallelementer i kjøkkenet, sier Normann-Arvesen.

Han sier avstanden til koketoppen er avgjørende. Jo større denne er, dess viktigere er det å sette ventilatoren tidlig i gang for å få en optimal luftstrøm. DA2900 koster 24.200 kroner.

Endelig fleksitopp

Miele lanserte på Eurocucina sin første fleksitopp, FlexTouch, der kjelene kan plasseres hvor som helst på koketoppen.

– Den kan betjene fem kokekar samtidig, eller settes i tradisjonell modus med tre soner for å ivareta brukerne som ønsker å betjene den på vanlig måte. Berøringsskjermen er beskyttet med en glassplate slik at den ikke blir skadet av varme kokekar, sier Normann-Arvesen.

Han sier man med en fleksitopp ikke trenger plassere kjelene innenfor visse soner for å få optimal kontakt med induksjonscoilen for å få størst mulig magnetisk verdi.

– Det er en litt dyrere teknologi siden det er et magnetfelt under hele koketoppen, men bruksverdien er høyere siden man enklere kan varme opp avlange fiskekjeler og lignende. KM6395 er vår første fleksitopp, og vi er glade for at også vi kan levere dette. Men som alltid har Miele gjennomtestet produktet før lansering, siden vi skal kunne tilby en levetid på 20 år, sier Normann-Arvesen.

Koketoppen KM6395 koster 45.000 kroner.

Selger en følelse

Den tredje produktnyheten fra Miele i Milano er en ny serie Slim Line-ventilatorer.

– Dette er den mest solgte ventilatortypen i Norge, for innbygging i overskap. Vi har gjort det mulig å skjule uttrekket bak skapdørene, slik at ventilatoren blir fullstendig integrert. Dette er vi alene om i markedet, sier Normann-Arvesen.

– Hvitevareutstillingene her på Eurocucina domineres av innbyggingsprodukter. Hvilke tanker har du om kjøkken- kontra elektrobransjen i denne kategorien?

– Alle kanaler er viktige for Miele. Mange har en tendens til å tro at en vekst innen integrerte produkter kun medfører en vekst for kjøkkenkanalen, men vi ser en vekst også i elektrofaghandelen, sier Normann-Arvesen.

Han mener kjøkkenhandlerne er flinkere til å fokusere på løsningssalg.

– De selger en følelse og en helhet, mens elektrokanalen har vært flinkest på utskiftingsmarkedet. Vi ser en vridning mot at løsninger også selges her.

Powered by Labrador CMS