Fred W. Gretsch (t. v.) og trommeslager Karl Oluf Wennerberg, som blant annet spiller med a-ha, møtte hverandre på Gitarhuset Alna. Foto: Stian Sønsteng

TROMMET SAMMEN TIL TOPPMØTE

– Vi har mange tilhengere og dyktige trommeslagere i Norge, og jeg synes vår ferietur hit var en fin anledning til å treffe noen av dem, sier Fred W. Gretsch.

Publisert

Han er fjerde generasjon Gretsch i det amerikanske selskapet, som ble etablert i 1883 i New York, og møtte da han besøkte Gitarhuset Megastore på Alna i Oslo blant annet Karl Oluf Wennerberg, trommeslager for a-ha.

– Det gir troverdighet at en slik kapasitet, tross sin voksne alder, ønsker å møte oss som spiller. For meg handler musikk blant annet om integritet, og derfor synes jeg er kult å møte Fred, sier Wennerberg til fagbladet Elektronikkbransjen.

Da vi møter de to på Gitarhuset Alna den 8. juni, er Wennerberg på tur til Ålesund, der a-ha skal spille inn et akustisk livealbum og en konsertfilm for MTV Unplugged. Gretsch, på sin side, er innom Oslo etter at han sammen med kona og to barnebarn har besøkt Svalbard.

– Der så vi mange ville dyr, men ingen trommeslagere. Derfor har vi tatt turen innom denne butikken i Oslo, sier Gretsch.

Det er Gewa Music, som distribuerer Gretsch’ trommer i Skandinavia, som har organisert besøket.

– Det er denne butikken som har den største utstillingen av Gretsch-trommer her i byen, sier Sebastian Johannesson i Gewa Music.

Mens vi venter på Fred. Gretsch trommesett USA Brooklyn er sentralt plassert ved Gitarhuset Megastore..

Karl Oluf Wennerberg er sponset av Gretsch, og bortsett fra enkelte perkusjonsinstrumenter spiller han i dag på et rent Gretsch-sett.

– Jeg er jo kjøpt og betalt av Gretsch, men har fra tidligere Gretsch-produkter fra 1972, som jeg kjøpte i 1991. Det er litt ekstra stas at jeg er den første nordmannen som er sponset av amerikanske Gretsch, og derfor er det hyggelig å møte Fred her i dag, sier Wennerberg.

De tre seneste årene har han vært en såkalt frimann, der han har brukt produkter fra ulike produsenter. Nå er han komfortabel med å kun bruke Gretsch.

Bedre på skarp

– Hvor vanlig er det for norske musikere å bli sponset av produsentene?

– Når det kommer til Gretsch er det i all beskjedenhet en bragd, og det er takket være folkene i Gewa Music, som har tro på meg, at denne avtalen er kommet i stand. Ekstra gledelig er det at Gretsch nå tilbyr flere skarptrommer; dette har ikke nødvendigvis vært spydspissproduktene deres. Nå er dette snudd, og Gretsch har virkelig meldt seg på i denne kategorien, med ulike tresorter, metall og ulike størrelser. For en trommeslager er det ofte skarptromma og cymbalene som er viktigst, mens du som regel uansett får en basstromme og en tam til å låte, sier Wennerberg.

Ved siden av å være utøvende musiker, ble han for to år siden ansatt i halv stilling som førsteamanuensis og hovedinstrumentlærer ved Universitetet i Agder.

Det er litt ekstra stas at jeg er den første nordmannen som er sponset av amerikanske Gretsch

– Vi har gleden av å ha et internasjonalt nettverk med trommeslagere som bruker våre instrument. Sist gang jeg var i Norge var i 1974, og det er alt for lenge siden, sier Gretsch til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han har arbeidet i musikkbransjen i 52 år, siden 1965.

– Hvordan vil du beskrive posisjonen til selskapet i dag?

– Det er mitt personlige mål at vi skal lage de beste trommene i verden, og jeg tror vi lykkes med det. Konkurransen er selvsagt hard, men som den eldste familien i bransjen mener vi at vi forstår trommeslagerne svært godt, sier Gretsch.

– Hva er forskjellen på deres og andre trommer?

– Den storartede Gretsch-lyden har vært ettertraktet av trommeslagere i svært mange år, og målet vårt er at vi fortsatt skal tilby denne, sier Gretsch.

På gretschdrums.com/artists presenteres en lang rekke trommeslagere som spiller på Gretsch-trommer, blant annet Charlie Watts i The Rolling Stones, men Wennerberg er, enn så lenge, ikke med i denne oversikten.

Fender har gitarene

– Er trommer hjertet i selskapet? Det finnes også Gretsch-gitarer?

– Vi har laget trommer helt siden starten i 1883. Banjoer og gitarer kom senere. De elektriske gitarene kom først for 80 år siden, så de representerer den unge delen av Gretsch’ musikkinstrumenter, smiler Fred W. Gretsch.

Gretsch’ gitarer er produsert, markedsført og solgt på lisens av Fender..

– Hvor mye er du selv involvert i utviklingsprosessen?

– Vi lener oss selvsagt på de storartede instrumentene vi laget på 30-, 40- og 50-tallet. Det er viktig for meg at vi fortsatt følger de samme høye kvalitetskravene, og jeg er til daglig involvert i dette, sier Gretsch.

Selskapet ble ifølge gretschdrums.com etablert i 1883 i Brooklyn i New York, av den 27 år gamle tyske emigranten Friedrich Gretsch. De første instrumentene de laget var banjoer, trommer og tamburiner. I 1920 ble selskapet den største amerikanske instrumentprodusenten. I 1967 ble selskapet solgt til Baldwin Music Company, i forbindelse med at Fred Gretsch jr. pensjonerte seg. Hans nevø, Fred W. Gretsch, som vi møter på Gitarhuset, lovet den gang at selskapet skulle tilbake på familiens hender, og dette skjedde i 1985. Samtidig ble det etablert en trommefabrikk i Ridgeland i Sør-Carolina, der trommene fortsatt produseres.

I år 2000 blir Kaman Music (KMC Music) enedistributør av Gretschs instrumenter på verdensbasis. To år senere kjøpes KMC Music opp av Fender Musical Instruments, som får rettighetene til å utvikle, produsere og selge Gretsch trommer og gitarer. I 2015 kjøper amerikanske Drum Workshop (DW Drums) de samme rettighetene for Gretsch trommer, mens Fender fortsatt står for gitarene.

Powered by Labrador CMS