DET ASIATISKE MARKEDET BLIR STØRRE

– Frem til 2030 vil middelklassen øke fra 1,8 til 4,9 milliarder mennesker. Flere vil få en høyere levestandard, og de langt fleste av disse bor i Asia.

Publisert Sist oppdatert

Det sier global direktør for forbrukerelektronikk i markedsanalyseselskapet GfK, Jürgen Boyny, under IFA-messens globale pressemøte. For første gang arrangeres dette utenfor Europa, i Hong Kong og Shenzen i Kina, der Messe Berlin etablerer messen CE China.

– I dag bor 28 prosent av middelklassen i Asia, andelen vil øke til 66 prosent i 2030, sier Boyny.

Han understreker at GfK ikke har noen krystallkule, men at de på bakgrunn av statistikk estimerer hva fremtiden vil bringe.

Slik det skjedde med smarttelefonene, kan apper endre måten vi bruker TVen

– En annen trend er urbanisering. I dag bor halvparten av folk på kloden i urbane områder, dette vil øke til to tredeler i 2030, blant annet ved at de store megabyene i Asia blir større, som Delhi, Shanghai, Mumbai, Beijing og Dhaka, sier Boyny.

Antall husholdninger med én person vil også øke, med 40 prosent frem til 2030.

Én av tre mobiler til Kina

– Hvordan vil endringene i demografien endre etterspørselen for vår bransje? Antall smarttelefoner har økt fra 267 millioner i 2010 til 1,4 milliarder i 2016. Bare i fjor ble det solgt 1,31 milliarder smarttelefoner. Veksten kommer fra marked i utvikling i Asia og Stillehavsområdet, med 20 prosent i 2016. 28 prosent av mobilsalget skjer i Kina, veksten i salget her blir i år tre prosent, sier Boyny.

Han viser til at integrert oppkopling gjør at mange bruker smarttelefonen når de handler, også når de er i butikken.

– I fremtiden vil man bruke ansiktet som betalingsmiddel. Å betale med smarttelefonen er bekvemmelig og effektivt, sier Boyny.

Underholdning og musikk er viktig for bransjen. Markedet for hodetelefoner eksploderer, og det blir i år solgt 334 millioner enheter mens blåtannhøyttalere blir det solgt 42 millioner blåtannhøyttalere.

Markedet for aktivkamera (actionkamera) har økt fra 3,3 millioner enheter i 2013 til 8,5 i fjor, og det er ventet at salgstallet blir 10,9 millioner enheter i år.

Smartklokker

Det globale salget av smartklokker var i 2014 4,5 millioner enheter, i fjor 18,7, mens det i år og neste år er ventet salgstall på 38,1 og 74,6 millioner enheter.

– Den viktigste årsaken til at folk kjøper disse er bekvemmelighet, og de ønsker blant annet å kontrollere smarthjemmet og –bilen. 90 prosent venter at programvaren skal være lik den er i smarttelefonen, sier Boyny.

Han kommer også innom Facebook, som har 1,6 milliarder registrerte brukere. Dette er 47 prosent av dem som er tilkoplet internett.

– 42 prosent av tenåringene globalt sier det er viktig å være tilgjengelig hvor enn de er, dette er en nedgang på 20 prosent fra 2009, sier Boyny.

Han mener integrert tilkoplede produkter vil påvirke hverdagen vår.

– Tingenes internett eksisterer allerede, men det vil komme i en lang rekke nye produkter, som småelektriske og helserelaterte produkter.

Halvparten tror smarthjem vil påvirke livet deres i fremtiden, og ni av ti forbrukere kjenner til begrepet, sier Boyny.

Internett på TV

Salget av fjernsyn er stabilt, mens andelen smart-TV og 4K er økende. Fra 2014 til 2018 er utviklingen i salget av LCD-TVer 234, 231, 226, 231 og 239 millioner enheter. For smart-TV samme periode er tallene 82, 95, 97, 104 og 114, mens det for 4K er 10, 31, 52, 73 og 90 millioner enheter.

– Samtidig er kinobransjen stabil. Daglig bruk av lineær TV vil gå ned fra 179,5 til 175,4 minutter fra 2015 til 2017. Samme periode vil strømming av innhold fra internett øke 18 prosent fra 122,4 til 144,8 minutter. Det er 1,3 milliarder YouTube-brukere, og 300 timer blir lastet opp hvert minutt. Hver dag sees det én millioner YouTube-videoer på smarttelefoner, sier Boyny.

Han viser til at det er spådd at 80 prosent av all internettrafikk i 2019 vil være video.

– I 2018 vil to milliarder fjernsynsapparater være koplet til internett. Halvparten av disse gjennom spillkonsoller eller andre enheter, den andre halvparten er smart-TVer med egen internettilkopling. Slik det skjedde med smarttelefonene, kan apper endre måten vi bruker TVen. For eksempel kan skolen ha en app, slik at barna kan delta i undervisningen selv om de er syke. Kanskje kan det komme en app fra helsevesenet, som gjør det mulig for en sykepleier å slå av en prat med en eldre person som bor hjemme. TV vil være mer enn underholdning, sier Boyny.

Droner

Når det gjelder penetrasjonen av TVer med internettilkopling, ligger Europa langt bak Kina med sine 80 prosent.

– Færre en halvparten av TVene som selges i Storbritannia og Tyskland har internett, sier Boyny.

Lineær TV topper fortsatt videokonsumet, med 35 prosent av daglig bruk. På andreplass kommer strømming via en app med 29 prosent, etterfulgt av arkivinnhold fra kringkasteren med 21 prosent og opptak hjemme med 15 prosent.

Med et smil innrømmer Boyny at han ikke kunne unngå å bruke ordspillet ”Game of Drones” når han kommer inn på utviklingen i drone-salget. I 2015 ble det solgt 4,3 millioner enheter, og i Storbritannia utgjorde desember alene 45 prosent av salget i 2015.

– Dette er fortsatt en ny kategori, med en rekke teknologiske utfordringer som skal løses for at produktene blir bedre, og vi venter at sterke varemerker vil gå inn i markedet, sier Boyny.

Powered by Labrador CMS