GORENJE KJØPER ASKO

Slovenske Gorenje har kjøpt svenske Asko. Ved Asko Hvitevarer AS på Siggerud ser de lyst på situasjonen.

– Vi ser dette som veldig positivt. Det gir fantastiske muligheter med en sterk eier der vi kan utnytte hverandres kompetanse i alle ledd, sier salgssjef Ragnar Eknes i Asko Hvitevarer AS.

I en pressemelding uttaler administrerende direktør Franjo Bobinac i Gorenje Group:

– Oppkjøpet av Asko er en historisk milepæl for Gorenje. Asko kompletterer vår portefølje med høyposisjonerte varemerker og gir oss en sterkere markedsposisjon. Gorenje tar med dette en aktiv rolle i konsolideringen av hvitevarebransjen, og vi ser mange synergier mellom Gorenje og Asko innen markedsføring, salg, forskning og utvikling samt innkjøp og produksjon.

Stefan Billinger er administrerende direktør i Asko Appliances Group og konstituert daglig leder i norske Asko Hvitevarer AS. Han uttaler i pressemeldingen:

– Det finnes mange fordeler med at vi nå er en del av Gorenje-gruppen. Tilgang til nye markeder, nye distribusjonskanaler og et økt produktspekter er positive konsekvenser både for Asko og Gorenje. Det er viktig for Asko at vi nå har en solid eier med langsiktig perspektiv, og jeg ser frem til at varemerket Asko får en positiv utvikling under Gorenjes eierskap.

Asko har tidligere blitt eid av italienske Antonio Merloni Group. Selskapet har hovedkontor i Vara i Sverige, og selger varemerkene Asko og Upo. Selskapet er representert i 25 land, hovedmarkedene er Norden (55 prosent), Nord-Amerika (28 prosent) og Australia (15 prosent).

10.900 ansatte

Gorenje Group har hovedkontor i Velenje i Slovenia, og de har over 90 datterselskap. Kjernevirksomheten deres er salget av hvitevarer, og de har varemerkene Gorenje, Sidex, Körting, Mora, ATAG, Pelgrim og Etna i porteføljen. De er representert i 70 land, og 95 prosent av produksjonen går til eksport. I 2009 hadde selskapet 10.900 ansatte og en omsetning på 1.186 millioner euro.

I pressemeldingen går det ikke tydelig frem hva som vil skje i landene der både Asko og Gorenje har salgsorganisasjoner, som i Norge, men Eknes i Asko Hvitevarer ser lyst på situasjonen.

– Det er en allmenn oppfatning i vår organisasjon at løsningen med Gorenje er den beste. Salgsprosessen har pågått i nesten halvannet år, og dette har ikke vært en optimal situasjonen når vi skulle ut og selge varer. Samtidig har vi hatt tillitt fra våre største kunder, og med en stor og sterk eier i ryggen kan vi nå se positivt på fremtiden, sier Eknes.

Asko Hvitevarer AS har hovedkontor og delelager på Siggerud utenfor Oslo, og har rundt 20 ansatte.

Powered by Labrador CMS