TO KJEDER I ETT

Spaceworld og Soundgarden har blitt én kjede, og administrerende direktør Roar Olafsen er imponert over sine entusiastiske ansatte.

Publisert Sist oppdatert

Det er litt over ett år siden det ble kjent at kjedene Soundgarden og Spaceworld skulle slå seg sammen. Elektronikkbransjen har tatt en prat med administrerende direktør Roar Olafsen om hvordan prosessen har vært, og hva vi kan vente oss videre framover av Spaceworld Soundgarden.

– Sammenslåing av disse to selskapene kom i gang etter at vi opprettet kontakt mellom selskapene høsten 2014, for å se på mulighetene for samarbeide rundt et butikkareal, der arealet var litt for stort for Spaceworld alene. Vi fant fort ut at man ikke er litt gift eller litt gravid, og det ble raskt iverksatt en gruppe som jobbet med business-caset, og avdekket betydelige synergier mellom selskapene, sier Olafsen.

Flere produkter

Vi skiller mellom kjøpesenterbutikker og det vi kaller destinasjonsbutikker

Soundgardens morsselskap, Skagen Invest og Consult, ble da største eier i det nye selskapet med 55 prosent, mens Reitangruppen som eide Spaceworld har 45 prosent eierandel. Spaceworld ble etablert i 1984 og hadde på sammenslåingstidspunktet 39 butikker, mens Soundgarden ble etablert i 1994 og hadde 19 butikker.

Soundgarden har hatt fokus på hifi- og bildeprodukter, mens Spaceworld satset mye på gaming og tele.

– Hvordan har produktporteføljen utviklet seg i det sammenslåtte selskapet?

– Vi skiller mellom kjøpesenterbutikker og det vi kaller destinasjonsbutikker. Alle har en felles produktkjerne, men så er det variasjoner fra kjøpesenterbutikk til butikk utenfor kjøpesenter. Kjøpesentrene har et bredere tilbehørs- og teleutvalg, og produkter som tilfredsstiller gaming-interesserte personer. Destinasjonsbutikkene har ett eller flere lytterom for de som er interessert i god lyd, eller prosjektarbeider med enten boliger eller kontorer innenfor innfelling og multirom. Disse butikkene vil også ha premiumprodukter fra for eksempel teleavdelingen, men det blir ingen gaming-produkter i det som er de historiske Soundgarden-butikkene, sier Olafsen.

Han sier de også jobber med en ny nettbutikk, som er planlagt lansert i løpet av våren.

– Det er et pågående prosjekt, det er viktig å ikke miste det man har med seg fra før, sier Olafsen.

Fokus på kompetanse

– Hvordan har det vært å slå sammen to ulike bedriftskulturer, med Soundgardens fokus på lyd og bilde, og Spaceworlds gaming- og tele-satsning?

– Vi har tatt utgangspunkt i forbrukers adferd, og ser at bruken av produktene smelter mer og mer sammen. Telefonen er den nye avspilleren for lyd og bilde, det skal strømmes over alt. For de ansatte er det et stort og omfattende prosjekt og arbeid som både er i gang og som ligger foran oss på kompetansebygging, for å nå målsetningen om å ta spesialistrollen på lyd og tele helt ut i alle våre butikker, sier Olafsen.

Han er imponert over de ansattes vilje til endring i sammenslåingen.

– Det har vært veldig inspirerende å møte nå et sammenslått selskap med så motiverte og entusiastiske kollegaer. De har vært klare til å sette i gang og jobbe med sin nye varepakke, og motiverte til å gjennomføre endringer. For det betyr jo endringer i hverdagen for alle kollegaene mine, og det har vært en glede å registrere at vi har så mange positive folk med oss.

Krevende omlegging

– Hva har vært den største utfordringen i prosessen?

– Jeg var aldri skeptisk og trodde dette skulle bli mottatt negativt, men har likevel blitt positivt overrasket over viljen til endring. Det er klart det har vært krevende å slå sammen både IT-systemer, logistikk og økonomisystemer, og det har vært mange krevende operasjoner. Det har vært lagt ned en enorm innsats både fra servicekontoret og de enkelte butikkene, og folk har vist tålmodighet og vilje til å forstå at kollegaene på servicekontoret har hatt enormt krevende dager, helger og netter for å få underliggende systemer til å virke, sier Olafsen.

– Hvordan skal dere konkurrere med de andre elektronikkjedene i Norge?

– Jeg er ikke så opptatte av hva de andre gjør, jeg er opptatt av at vi tar med oss verdiene og kjernekompetansen fra de to selskapene videre. Vi skal være en handelsplass med spesialistkompetanse, og drive godt kremmerskap. Vi skal sette oss i en posisjon hvor vi spiller mest mulig hjemmekamper, ved å ha produkter som vi ikke deler i så stor grad med konkurrentene hvor det er mulig, sier han.

– Hva er tilbakemeldingen fra produsentene så langt?

– Både produsenter og leverandører har vært nysgjerrige, og vi har fått utelukkende gode tilbakemeldinger når vi har vært ute og presentert konseptet vårt. De synes det er spennende og vi gleder oss til samarbeidet videre, sier Olafsen.

Powered by Labrador CMS