MER UNDERHOLDNING, MINDRE KLÆR

Nordmenn handler mer mat og underholdning som film og spill på nett under korona-krisen. Klessalget faller kraftig.

Publisert

Det viser en undersøkelse fra analysebyrået YouGov. Selskapet kartlegger endringer i forbrukeratferd, kjøpsatferd, holdninger og livsstil, som kommer som en følge av koronaviruskrisen. Resultatene oppdateres ukentlig.

Hver fjerde nordmann sier at de har brukt mindre på personlig forbruk som følge av koronavirusets inntog, mens åtte prosent har brukt mer. Særlig hardt rammet er de fysiske butikkene i klesbransjen, hvor 24 prosent av nordmenn sier de har brukt mindre penger på klær, mens bare tre prosent har brukt mer.  Særlig kvinner har brukt mindre penger på klær, 28 prosent, mot 20 prosent av norske menn. Klesforbruket har falt uke for uke, og størst fall er i uke 14 og 15, hvor 46 prosent sier at de har brukt mindre penger på klær.

Innkjøp av matvarer er det eneste området der det fysiske forbruket har økt mer enn det har falt. En femtedel av alle nordmenn bruker mer penger på matvarer, mens ti prosent bruker mindre. Særlig familier med hjemmeboende barn under sju år har hatt et større forbruk av matvarer som følge av koronaviruset. 28 prosent av småbarnsfamiliene har brukt mer penger på matvarer, mot 17 prosent i den øvrige befolkningen.

 Nordmenns kjøp over nettet er ikke påvirket i samme omfang som i de fysiske butikkene, men også her har koronaviruset satt sitt preg. 11 prosent sier de overordnet har brukt mindre penger på personlig forbruk, men sju prosent sier de har brukt mer penger.

Klesbransjen er påvirket negativt også på nettet. 14 prosent har kjøpt mindre klær på nettet, mens fire prosent har kjøpt mer. Ni prosent av nordmennene har til gjengjeld brukt mer på underholdning som film og spill. Det er særlig de unge mellom 18 og 29 år som har brukt mer på underholdning, hvor 17 prosent sier de har kjøpt mer underholdning på nettet, mot sju prosent i den øvrige befolkningen. 

Nordmenn kjøper også 10 prosent mer matvarer over nettet, men om internett-forbruket av mat har ikke har økt like mye som det fysiske.

Powered by Labrador CMS