KJØLESKAP OG TYNNE TVER

Samsung viste som vanlig fram produkter fra hele porteføljen sin, men det var selskapets nye kjøleskap som fikk mest oppmerksomhet på årets CES

Publisert Sist oppdatert

Fagbladet Elektronikkbransjen fikk en omvisning på Samsungs gigant-paviljong under årets CES, og de største nyhetene fant vi på TV- og hvitevaresiden.

– Vi har fokusert veldig mye på Edge led i år, og jobbet med å forbedre bildekvaliteten, gi enda bedre fargegjengivelse og skarphet. Vi går nå bort fra begrepet nano crystal på våre SUHD-TVer, og bruker som de andre i bransjen nå quantum dot-begrepet for å gjøre det enklere for forbrukeren, sier produktansvarlig Knut-Eirik Rørnes til bransjebladet.

Klar med ny standard

HDR er hovedfokus hos oss. Alle som har kjøpt en UDH-TV i 2015, selv de som ikke har rangen på lysstyrke, er kompatibel med HDR da de har HDMI 2.0a.

Han viser fram den nye 9000-serien som tar over for fjorårets 9005-serie.

– Vi har jobbet veldig mye med designet i årets modeller. Fjorårets TVer vant alt av tester på bildekvalitet, så der har vi kun gjort fintuning, mens vi på designsiden har hatt mer å gå på. Vi kaller det 360-design, du ser ikke skruer og kabler på baksiden av TVene og One Connect-boksen tar seg av alle tilkoblingene, sier han.

– LG dropper buede skjermer i sine nye modeller, hva gjør Samsung?

– Vi er veldig fornøyde med SUHD-salget så langt, og «curved» fungerer også veldig bra. I år differensierer vi også veldig bra. Ønsker du en flat SUHD-TV så får du det, så balansen blir enda bedre i år, sier Rørnes.

De nye SUHD-modellene kommer fra 55 til 88 tommer, og blant forbedringene som er gjort skal et filter gi bedre kontrastnivå enn hos forgjengeren, og problemer med gjenskinn skal være forbedret. Samtidig er også lysstyrken økt fra 1000 nits opp til 1300 nits.

Rørnes sier det vil komme rundt 15 nye modeller i SUHD-porteføljen til Samsung i år, og at alle vil være Ultra HD Premium-klare.

– Det er standarden som er satt av UHD Alliance, og alle har også 1000 nits eller høyere i lysstyrke, forteller produktsjefen.

Alliansen består av flere TV-produsenter, Hollywood-studioer og andre innholdsprodusenter, og krever et minimum av spesifikasjoner for at leverandørene kan klistre logoen på skjermene sine. Blant annet lysstyrke, sortnivå og fargegjengivelse er spesifisert, i tillegg til 4K-støtte, naturlig nok.

Et av de store fokusområdene for TV-produsentene under årets CES er HDR, High Dynamic Range, en fellesbetegnelse på flere teknologier som skal gi et mer dynamisk bilde. Det sortere blir sortere og det hvite i bildet hvitere, og bildet skal oppfattes skarpere.

HDR og fysisk format

– HDR er hovedfokus hos oss. Alle som har kjøpt en UDH-TV i 2015, selv de som ikke har rangen på lysstyrke, er kompatible med HDR da de har HDMI 2.0a. Dermed kan du kjøre en 4K Bluray Disc-spiller på og spille av en HDR-film, da vil TVen bare skalere ned for å ta imot signalet riktig, sier Rørnes.

– Hvor mye innhold vil vi se som er HDR-klart nå som skjermene kommer på markedet?

– Så å si alt av ny produksjon og mye av den eldre støtter HDR, men det er fortsatt en del utfordringer i forhold til å sette en standard i produksjonsselskapene som jobber ulikt i postproduksjon. Det er også forskjeller i hvordan de ulike produsentene kalibrerer skjermene sine for HDR. Her jobber Samsung som innovatør for å være med og sette standarden i markedet, og vår nye 4K Bluray Disc-spiller vil hjelpe veldig på her. Den kommer til Norden i løpet av første halvår i år, sier Rørnes.

Den norske prisen på spilleren er foreløpig ikke klar, men den vil ligge rundt 500 dollar i USA.

– Hvordan tror dere markedet vil ta i mot et nytt, fysisk format?

– Jeg tror det er stort potensial, men vi har en stor jobb å gjøre for å få ut budskapet om hva som er den faktiske fordelen her. Det er helt klart at en Bluray-spiller med 4K HDR-støtte vil ha en helt annen bildekvalitet enn strømming, du får blant annet en helt annen bitrate. Så får vi se om det blir for de spesielt interesserte, eller om vi treffer massemarkedet. Filmbransjen er i alle fall med på laget, sier produktsjefen.

Det vil være et utvalg av 4K HDR-filmtitler tilgjengelig ved lansering. I USA er det 20 filmer, og det er forespeilet rundt 200 titler i formatet i år. Hvor mange av disse som kommer til Norden vet man ikke.

Syltynn led og 8K

Samsung viste også flere prototyper på TV-teknologier de tror vil komme framover, blant annet en supertynn kant-led-modell.

– Denne skjermen er bare 3,3 mm tykk, og viser at man ikke trenger oled for å lage supertynne TVer. Vi har ikke fått noen indikasjoner på når prototypen kan komme i salg. Veldig ofte bruker vi messene til å få tilbakemeldinger fra pressen og handlerne, og tar det i betraktning når lanseringsløpet skal legges, svarer produktsjefen når vi spør om vi snart vil se TVen i norske butikker. 

En annen fremtidsrettet løsning, er muligheten til å ha ulik størrelse på skjermene, og så kombinere disse til ett stort bilde.

Ved å sette to paneler på høykant inntil hverandre får du én stor tradisjonell skjerm i 16:9-format hvor overgangen mellom skjermene knapt er synlig. Ved å dreie de to panelene 90 grader kan de settes sammen liggende i stedet for på høykant, og du har nå en gigantisk 21:9-formatsskjerm.

– Vi ser at dette kan komme til hjemmet på sikt. Panelteknologien begynner å bli så utrolig sømløs at dette fungerer, sier Rørnes.

Samsung har også stilt ut verdens største UHD-TV på 170 tommer.

– TVen har samme panel som våre SUHD-TVer og med denne viser vi hvor langt panelteknologien er kommet, og hvor mange muligheter vi har, sier han.

En annen prototype som imponerte messedeltakerne var selskapets 98 tommer store 8K-TV, med en oppløsning på 7680 x 4320 piksler. Det er altså 33 millioner piksler, fire ganger mer enn hva du får i en 4K-TV. Samsung antyder at TVen kanskje kommer på markedet i andre halvår, men om den kommer hit til landet vil prisen nok ligge langt over hva den normale forbruker vil spandere på en TV.

Enklere menyer

Samsung har også oppgradert smart-TV-plattformen sin, blant annet med bedret sikkerhet. Selskapet kjører sin egen plattform basert på Tizen, og Rørnes sier de har jobbet mye med å forenkle brukergrensesnittet, med færre steg for å bruke TVen.

– Nå legger vi alt i én meny, uansett om du skal velge kilde, hente opp strømmetjenester og så videre. Du får også anbefalinger fra for eksempel Netflix direkte i menyen med hurtiglink på førstesiden, så har du sett Jessica Jones som siste program, får du opp mulighet til å fortsette å se serien direkte fra første meny. Det går også mye kjappere å hoppe mellom de ulike kildene.

Samsung vil også la deg bruke én fjernkontroll til alt, også mot Apple TVen, Xboxen og andre enheter i stua.

– Nå detekterer TVen automatisk at du plugger i Xboxen, og legger selv inn denne i oppsettet. Nå må vi gjøre en jobb med de norske set-top-boksene for å få de riktige kodene, slik at disse også kan styres via én fjernkontroll og kommer opp rett i menyen, sier han.

Samsung ønsker at TVens Smart Hub også skal kunne fungere som et nav i det smarte hjemmet, og støtter flere av standardene her. Vi fikk demonstrert hvordan du via TVen kan styre en rekke ulike enheter som belysning, alarmsystemer, overvåkningskameraer, babymonitorer og mye mer.

Multirom og ny lydplanke

Sørkoreanerne har også satset hardt på lyd det siste året, med opprettelsen av et eget audio-laboratorium i California.

– En av de store nyhetene våre fra CES er en helt ny lydplanke med Dolby Atmos. Det er et samarbeid for å lage virtuell 3D-lyd, og består av en lydplanke og to trådløse høyttalere. Lydplanken sender flerkanalslyd via taket, og kalibreringen skjer automatisk, sier Rørnes.

Soundbar HW-K950 og de to bakhøyttalerne leverer 5.1.4-kanallyd, og kommer til Norge i løpet av våren.

– Multiromshøyttalerne våre er også en kjempesatsing. Rett før jul lanserte vi R1, R3 og R5-serien, det er modellene vi kommer til å ha fokus på framover, sammen med de forrige modellene R6 og R7, sier han.

Produktsjefen forteller Samsung har gjort en del endringer på design i de nye modellene for å treffe et bredere publikum.

– Designen på R6 og R7 er veldig stilig, men kanskje litt spesiell. De nye høyttalerne er mer strømlinjeformet og rene, og R5 har samme innmat som R7, så da kan man velge – vil du ha egget eller den runde versjonen. Vi har også fått støtte for å styre multiromsløsningen med den nye S2-klokken, kan du velge høyttaler, skifte låt, styre volum og mer, sier Rørnes.

Smart kjøleskap

Et av produktene som skapte mest interesse blant journalister på årets messe er kjøleskapet Family Hub. Det smarte skapet har en rekke funksjoner som skal gjøre familielivet enklere hjelper til med å organisere matvarene i kjøleskapet.

– Vi har snakket om oppkoblede løsninger i flere år nå, og 2016 er utvilsomt året hvor produktene kommer på markedet. I hvitevaresammenheng er kjøleskapet som sentrum i kjøkkenet der Samsung har valgt å legge sitt fokus.

Vi har kalt dets Family Hub fordi det skal være et samlingspunkt, slik kjøkkenet ofte er, med informasjon om gjøremålene til alle i familien. Skapet er også et multimedia-sentrum hvor du både styrer radio og musikken din med integrerte høyttalere i kjøleskapet, til kan drive alt av film og live TV-sendinger fra din eksisterende Samsung-TV via Mirrorlink, sier nordisk produktsjef Pål-Anders Jansen.

Kjøleskapet har en egen app med toveis kommunikasjon, så om du legger inn handlelisten fra kjøleskapet eller appen så er den alltid oppdatert. Er du usikker på om listen stemmer, har du tre kamera som tar bilder hver gang skapet åpnes og lukkes, slik at du alltid har oversikt over hva som befinner seg der. Den integrerte skjermen er 21,5 tommer stor.

– Den store skjermen på fronten blir som et nettbrett eller mobiltelefon, hvor du kan styre alle funksjoner. Generelt er den delt opp i fire hovedmenyer: Det ene er «morning brief», hvor du får kalenderen til alle i familien for full oversikt. Du kan legge inn kjøreruten din slik at du får oppdatert trafikkinformasjon, slik at du får beskjed om at du i dag må beregne litt lengre tid på grunn av veiarbeid, for eksempel. Og sist men ikke minst får du værmeldingen, sier Jansen.

Ser etter handlepartnere

I de øvrige menyene kan du registrere varer, shoppe på nett og styre mediene dine.

– Shopping ser vi har et stort potensial i Norden og ikke minst i Norge. Vi har mange matvarer-hjem-tjenester allerede i dag, og på Tizen-plattformen ønsker vi å tilrettelegge også for at slike apper kan lenkes direkte opp mot kjøleskapet, sier han, og legger til at Samsung nå ønsker å knytte til seg partnere på dette området.

– I hvilke kanaler kommer dere til å selge disse smarte hvitevarene?

– Vi jobber nå med å knytte til oss de riktige partnerne for salg av produktene, for dette er helt klart løsningssalg mer enn en tradisjonell retailer, men vi kommer til å være i alle kanaler, sier Jansen.

Han sier Samsung Norge gleder seg til å presentere dette på boligmessene, hvor de i det siste har vært svært aktive.

– Vi har deltatt på et titalls boligmesser, hvor folk er i kjøpsmodus. Og på interessen vi har sett rundt vaskemaskinen og ikke minst wifi-ovnen vår, hvor vi kan demonstrere løsningen for folk og sette dem inn i en realistisk situasjon, ser vi at det er funksjonalitet som folk ønsker. Kjedene ser også at de er nødt til å presentere disse totale løsningene, og det er noe vi jobber sammen med dem om for å få til, sier han.

Kjøleskapet Family Hub kommer til å bli tilgjengelig på nordiske markedet i løpet av sommeren, og vil koste rundt 58.000 kroner.

Samsung vil også gjøre vasken smartere, og lanserte WW8500 AddWash. Maskinen lar deg putte inn den glemte sokken eller skjorten mens vasken allerede er i gang, via en liten ekstraluke. Maskinen kan også styres og overvåkes fra smarttelefonen din, og har både støtte for iOS og Android.

Klassiske klokker

Samsung presenterte ingen nye mobiltelefoner, men nøkkelkundeansvarlig Tor Slørdal har to nye versjoner av smartklokken Gear S2 å vise fram. 

– Vi lanserer nå Gear S2 Classic, og har endelig fått støtte for iPhone. De to mye modellene kommer i 18 karats gull eller platina, og kommer til Norge i februar, sier han.

– Kommer disse til å selges gjennom elektronikk-kanalene, eller ser man på andre typer utsalgssteder?

– Vi vurderer andre kanaler, men det er naturlig at elektronikkbransjen fortsatt selger dem. Dette er fortsatt klokker som koster under 5.000 kroner, og tilbakemeldingen er at det er rimelig.

Også hybrid-maskinen Galaxy TabPro S fikk sin debut under årets IFA, og Slørdal sier maskinen kommer i en home- og en pro-variant, hvor sistnevnte også kommer i en 4G-versjon.

– Dere sluttet å selge bærbare PCer i Europa, nå er dere litt tilbake i det markedet med denne hybrid-modellen?

– Vi tror at to-i-ett-enhetene skal vokse med 400 prosent i Europa i 2016, så dette er noe Samsung har troen på. I esken kommer tastaturet med, til forskjell fra noen konkurrenter. Det er også den letteste enheten med 693 gram, og så er byggekvaliteten på taben svært god og TabPro S har amoled-skjerm. Det er faktisk den første Microsoft-enheten av dette slaget som kommer med amoled, sier Slørdal. 

Han forteller at maskinene kommer til Norge i mars, og vil koste 11.000 for home-versjonen, 12.000 for pro-modellen med wifi, og 13.000 om du i tillegg skal ha 4G-støtte.

Powered by Labrador CMS