STOR VEKST FOR SUPERDELIKATE APPARATER

Christine Hundsnes og Christian Nævdal i Elkjøp med kaffe-, slush- og iskremmaskinene fra Ninja. Foto: Stian Sønsteng

– Vi tenker SDA står for Super Delicious Appliances, fordi produktene er en del av folks hverdag, fra morgen til kveld, sier Christine Hundsnes i Elkjøp.

Publisert

Hun er nordisk kategoridirektør for nettopp SDA, eller Small Domestic Appliances, som mange tenker forkortelsen står for.

– Dette er et litt kjedelig navn på en utrolig spennende kategori, sier Christine Hundsnes til fagbladet Elektronikkbransjen.

Hvis hennes humoristiske og kreative navn på småelektriske produkter oversettes med superdelikate apparater, beholder man SDA-forkortelsen. Dette er kategoridirektørens tilnærming til hvor spennende og hverdagsnære hun synes produktene i SDA-kategorien faktisk er, til tross for det nøkterne og tekniske navnet. Og, som du snart skal få lese, er det en kategori i vekst.

– Du står opp, grer håret, føner deg, barberer deg, pusser tennene, rister toast, lager kaffe. Dette er produkter du bruker gjennom hele dagen. SDA-produktene består av mange ulike produktgrupper med forskjellig utvikling, og vi ser at trender ofte starter på sosiale medier, gjerne drevet av teknologisk utvikling, sier Hundsnes.

 

Elkjøps egen F&B-maskin kan både lage softis og slush. Foto: Stian Sønsteng

15 ganger større i 2025

Hun og nordisk salgsdirektør Christian Nævdal møter oss i juni på konsernets nordiske opplæringsmesse Campus. Over noen uker i mai og juni samler konsernet 6.000 nordiske medarbeidere i The Qube på Gardermoen.

Denne varegruppen er 15 ganger større i 2025, enn den var på samme periode i fjor

– Hvilken utvikling ser dere i kategorien?

– Fra januar til mai hadde vi totalt 7 prosent vekst på SDA i Elkjøp i Norden. Vi så god vekst på mange av de tradisjonelle gruppene innen SDA, og ekstremt høy vekst på robotstøvsugere. Det er også veldig gøy å se at nye grupper vokser, som det vi kaller «Frozen Treats» eller iskremmaskiner. Denne varegruppen er 15 ganger større i 2025 enn den var samme periode i fjor, sier Hundsnes til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Ninja og Dyson

Blant spesielt aktuelle småelektriske produkter trekker Hundsnes frem iskremmaskiner, som har fått en renessanse.

– Ninja er kommet med en ny maskin som gjør det enklere å lage både sunnere og raskere iskrem. Dette blåser liv i hele kategorien, og flere leverandører kommer inn.

Hundsnes peker også på at SDA treffer en yngre målgruppe.

– Du har sterke varemerker som Dyson, som har løftet prisnivået. Du kan kjøpe en hårføner til 6.000 kroner. De er aktive på TikTok, og produktene står øverst på ønskelisten. Smarte leverandører klarer å skape en trend og en oppmerksomhet, som gjør at vi selger fryktelig mye produkter, sier Hundsnes.

– Hva gjør Elkjøp for å henge med?

– Vi drar på messer, har møter med leverandører, diskuterer og får innspill. Vi må følge med på TikTok og Google-søk. Noen ganger blir vi tatt på senga av produkter som selger ekstremt bra, og da må vi spørre barna våre for å forstå hvorfor.

 

Christian Nævdal med Apt 2-i-1, som håndholdt damper (t. v.) og strykejern. Foto: Stian Sønsteng

Damper og stryker

Christian Nævdal trekker frem utviklingen innen tekstildampere.

Det er fortsatt behov for tradisjonell stryking, så vi har tatt frem en to-i-en-løsning

– Disse har vokst voldsomt, og er nå større enn vanlig strykejern. Men, det er fortsatt behov for tradisjonell stryking, så vi har tatt frem en to-i-en-løsning. Du kan steame og friske opp en skjorte eller dressjakke, eller sette på den medfølgende strykesålen og bruke den som et fullverdig strykejern med damp, sier Nævdal.

Produktet heter Apt 2-i-1 håndholdt damper og strykejern, og koster 1.000 kroner.

– Så dette er en halvgod steamer og et halvgodt strykejern?

– Nei, begge deler er fullverdige løsninger, med 1800 watt, 30 sekunder oppvarmingstid og 30g/min. dampeffekt.

 

Slus og softis

Nævdal viser også frem en iskremmaskin fra Elkjøps eget merke F&B – Food & Beverage.

– Vi har kastet oss på Frozen Treats-trenden med en slush- og softis-maskin. Den lager både slush og softice med samme maskin, avhengig av temperaturstyring og ingredienser. Du kan bruke fløtebasert miks eller kjøpe ferdige softis-mikser.

– Og hvis man blander alkohol i slushen?

– Da har vi en egen funksjon som heter «spiked slush». Den senker temperaturen ytterligere, fordi alkohol krever lavere temperatur for å fryses.

Philips' fôrautomat og vannfontene for kjæledyrene. Foto: Stian Sønsteng

 

Fôrautomat og vannfontene

Elkjøp utvider også sortimentet med produkter for kjæledyr.

– Fra Philips har vi en fôrautomat og vannfontene. Produktene doserer riktige porsjoner til katter og hunder, har integrert kamera og lar deg snakke til dyret ditt. Fontenen har sensor som aktiverer vannstrømmen når dyret nærmer seg, noe som spesielt katter oppfatter som rent vann.

– Er dette første gang dere har slike produkter?

– Ja, vi har åpnet en ny kategori, og kommer til å satse på dette fremover. Produktene er nå ute i 60–70 butikker i Norden.

 

Kjetil Byberg-Moi (f. v.), Lena Ekhorn, Hans-Erik Standal, Martin Stenberg og Richard Mathisen i Electrolux sammen med Christian Nævdal i Elkjøp, og den nye stavstøvsugeren Ultimate 800 Wet&Dry. Foto: Stian Sønsteng

Ultimate 800 Wet&Dry

En annen stor satsing er våtstøvsugere.

– Vi tror dette blir en kategori som utvikler seg mye. Foreløpig er kostnaden høy, men innovasjon vil gjøre våtstøvsuging populært. Dette er et produkt du må se for å forstå, og butikkene våre gir oss mulighet til å demonstrere det, sier Nævdal.

Dette er et produkt du må se for å forstå

Han tar oss med til Electrolux, som viser frem sin Ultimate 800 Wet&Dry.

– Dette er en tre-i-en-løsning, med fullverdig støvsuger og våtrengjøring. Den gir god merverdi, og er lett tilgjengelig. Du kan vaske gulvet enkelt og raskt, uten å finne frem klut, mopp og bøtte, sier Nævdal.

– Så denne kan erstatte bøtte og mopp?

– Ja, det tror vi. Produktet har fått ekstremt god mottakelse blant selgerne våre, og vi har store forhåpninger.

 

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2025, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS