BearingPoint presenterer undersøkelsen av norske virksomheters digitale modenhet på sine nettsider (skjermdump).

BRANSJEN GODT AN DIGITALT

Elkjøp Norge, Komplett.no og Telenor Mobil kommer best ut totalt når det gjelder digitale modenhet, mens Expert er best på e-handel.

Dette ifølge en pressemelding fra rådgivingsselskapet BearingPoint. De har vurdert 55 norske virksomheter i ti bransjer i det de kaller «digital modenhet sett fra kundens perspektiv».

Med 7,75 poeng av 10 mulige ligger Elkjøp Norge, Komplett.no og Telenor Mobil øverst på listen totalt. Expert, RiksTV 7, Viaplay og XXL deler fjerdeplassen, med sju poeng. Foran dem på lista kommer 17 selskap. Sist ligger Mondelez Norge og Synnøve Finden med fem poeng.

Innen e-handel kommer Expert best ut av de 55 virksomhetene som er med i undersøkelsen, med 8,5 poeng. Her kommer Elkjøp Norge på andreplass, med 8,25 poeng, mens Komplett.no er på femteplass med 7,75 poeng. Lavest poengsum i denne kategorien får Coop Norge, med fire poeng.

Komplett.no troner med ni poeng alene på toppen innen digital markedsføring, etterfulgt av NRK med 8,75 poeng. Her får Telenor Mobil 8,5, Canal Digital og Elkjøp Norge 7,25 poeng, mens Expert ender opp med seks. Fire poeng er laveste poengsum i denne kategorien. Blant de ti selskapene med denne er Altibox.

Elkjøp best på produktopplevelse

Innen det BearingPoint kaller digital produktopplevelse, ligger Elkjøp Norge på topp med 8,75 poeng, med Komplett.no og Tine-gruppen på delt andreplass med 8,5 poeng. Expert og RiksTV kommer på delt tredjeplass med 8,25 poeng, mens Telenor Mobil er ett av fem selskap på fjerdeplass med 8 poeng.

I kategorien E-CRM kommer Widerøes Flyveselskap best ut, med 8,5 poeng. Her er RiksTV ett av fire selskap på fjerdeplass, med 7,75 poeng, mens Viasat, Altibox og Viaplay får 7,25 poeng. Komplett.no og Telenor Mobil får 7 poeng, Elkjøp Norge og Canal Digital 6,75 poeng, mens Get og Expert scorer 6,5 poeng.

Innen mobile tjenester topper SAS, SpareBank 1 og Lyse Energi listen, med 8,75 poeng. Her får Telenor Mobil og Elkjøp Norge 8 poeng, med 13 selskap foran seg. Viaplay og Viasat får 7,75 poeng, Get 7 poeng, Canal Digital 6,75 poeng, Altibox 6,5 poeng, Komplett.no 6 poeng, og Expert 5,75 poeng. Dårligst er Orkla Care, med 4,25 poeng.

Telenor best i sosiale medier

Sosiale medier er siste kategori som er målt. Her ligger Telenor Mobil alene på toppen, med 8,75 poeng. Schibsted, TV2 Sumo og Norwegian Air Shuttle deler andreplassen med 8,5, mens Komplett.no med sine 8,25 poeng deler tredjeplassen med NRK, Hurtigruten og NSB. Her får Viaplay og Elkjøp Norge 8 poeng, Canal Digital 7,75 poeng, Altibox 7,25 poeng, RiksTV og Expert 7 poeng, Viasat 5,75 poeng og Get 4 poeng.

– Mange norske virksomheter ser på seg selv som ledende innen digitalisering. Likevel opplever de nå sterk konkurranse fra nye forretningsmodeller og utenlandske aktører som baserer seg fullt og helt på digitale flater. Resultatene fra undersøkelsen viser at norske selskaper generelt har store rom for forbedring. Sammenlignes resultatene fra samme undersøkelse i Finland er det tydelig at tilsvarende bransjer i nabolandet er mer digitalt modne enn Norge. Vi ønsker likevel ikke å svartmale digitaliseringen blant norske virksomheter, heter det i pressemeldingen fra BearingPoint.

Sammenlignes resultatene fra samme undersøkelse i Finland er det tydelig at tilsvarende bransjer i nabolandet er mer digitalt modne

Simulert handleopplevelse

Leder av Digital & Strategy, Rolf Kragerud, sier det ikke er sikkert alle trenger å være best i de kategoriene selskapet har undersøkt.

– Fokuset for alle bør likevel være å bruke digitalisering som et middel til å styrke virksomhetens vekst og lønnsomhet gjennom et langt bedre kundemøte, sier Kragerud i pressemeldingen.

BearingPoint har innhentet data ved å simulere handelsopplevelsen, bruke virksomhetenes tjenester som en forbruker og registrere informasjon som er tilgjengelig for alle.

– Vi har allerede sett hvordan selskaper som Google, Apple, Amazon og Facebook har bidratt til å dramatisk transformere mange bransjer. Det spennende nå er hvordan denne lærdommen er med på å utvikle nye forretningsmodeller og teknologier. Disse vil vi nå også se brukt hos mer tradisjonelle og hittil mer beskyttede bransjer sier Kragerud i pressemeldingen.

Forsikring best

Ifølge BearingPoint er forsikringsbransjen totalt sett den mest digitalt modne bransjen av de som er undersøkt, med 7,25 poeng av 10 mulige. Rett bak forsikring følger detaljhandelen, mediebransjen og transport, med 7 poeng.

Undersøkelsen omfatter 176 nordiske store selskap, hvorav 80 svenske, 41 finske og 55 norske. Ifølge pressemeldingen har BearingPoint studert graden av digitalisering ut fra 193 kriterier. Utvalget av virksomheter er baseret på at de er ledende innen sin bransje, direkte eller indirekte rettet mot forbrukermarkedet, har et digitalt kundegrensesnitt og har en ledelse som sitter i Norge. Noen unntak er gjort. Studien ble gjennomført i Q4 2016.

BearingPoint er et internasjonalt rådgivnings- og teknologikonsulentselskap som «hjelper kunder å gjøre strategi om til virkelighet». Selskapet har 3700 ansatte og kunder i mer enn 75 land, samt et globalt nettverk med over 10.000 konsulenter. De har vært operative i Norge siden 2002.

Se hele undersøkelsen her.

Rolf Kragerud er leder av Digital & Strategy i selskapet BearingPoint Norge. Foto: BearingPoint
Rolf Kragerud er leder av Digital & Strategy i selskapet BearingPoint Norge. Foto: BearingPoint
Til toppen