Foto: iStock
Foto: iStock

BRANSJEOPTIMISME FOR 2015

Bransjen er optimistiske til 2015. I hvert fall de som svarte på eposten vi sendte ut til kjeder og nettbutikker.

Atle Bakke

Administrerende direktør

Med kunden i fokus skal vi sørge for at 2015 blir ett nytt spennende år

Elkjøp Norge AS

 

– Hvordan gikk 2014?

– 2014 ble ett nytt godt Elkjøp år. Vi har jobbet hardt med å møte kunden der kunden ønsker å handle. Vi kaller det Omnichannel – kunden kaller det en selvfølge. Dette tror vi er en av grunnene til at vi øker omsetningen vår, har flere kundemøter og at vi har flere fornøyde kunder enn noen gang. Det har vært en rivende utvikling på produktsiden og i tillegg har vi skapt en stor salgsdag i Black Friday.

– Hva er den viktigste begivenheten for bransjen i 2015?

– Med kunden i fokus skal vi sørge for at 2015 blir ett nytt spennende år. Vi tror på en videreutvikling av omnichannel og spesielt handel på mobile plattformer. På produktsiden vil multirom bli allemannseie, wearables får sitt endelige gjennombrudd og oled når en folkelig pris. I tillegg skal alt kommunisere med hverandre – Internett of things er kommet for å bli.

 

 

Julian Nyrud

Landssjef

NetOnNet

 

– Hvordan gikk 2014?

– I 2014 tok NetOnNet nye steg i Norge og vi vokser videre. Til tross for sterk konkurranse i markedet har vi sett solid vekst fra 2013 til 2014. NetOnNet er blitt kåret til billigste nettbutikk og årets data- og mobilbutikk. Dette tar vi som en bekreftelse på at kundene også i fjor var fornøyde med handleopplevelsen vi tilbyr.

– Hva er den viktigste begivenheten for bransjen i 2015?

– Gjennom svingninger i økonomien og bedre kjennskap til prissammenligningsverktøy tror vi kundene kommer til å bli mer prisbevisste når de skal handle. På produktfronten kommer det smarte hjemmet og wearables til å få stor oppmerksomhet i 2015, med et raskt økende utvalg.

 

 

Anton Hagberg

Kommersiell direktør

Komplett AS

 

– Hvordan gikk 2014?

– Vi er veldig fornøyd med 2014, og Komplett.no hadde en omsetningsvekst på 17 prosent. Vi har lykkes godt med hvitevarer som ny kategori, og det hele ble kronet med seier da TNS/ANFO kåret de mest effektive kampanjene i 2014. Vi har merket bevegelse i viktige kategorier. Salget av PC har satt fart, mens nettbrett har flatet ut. Det skjer mye spennende innenfor småelektrisk, og vi konstaterer at foto ikke er hva det var. Det er viktigere enn noensinne å følge med på hva som skjer med produsenter og nye produkter som kommer i stort tempo.

– Hva er den viktigste begivenheten for bransjen i 2015?

– Vi tror at utenlandsk konkurranse vil merkes mer, og at de som driver kostbare butikker vil få utfordringer med å holde lønnsomheten oppe. Vi forventer ytterligere vekst i netthandel, og mer vil skje via smarttelefonen. I den anledning vil vi sende en hilsen til Ronny Blomseth og si at vi er her fortsatt (www.kurl.no/1Zke).

Når det gjelder produkter, har vi i 2015 forventinger til Windows 10 mot det profesjonelle markedet. Vi tror flere produkter blir intelligente og at smartteknologien vil gi både nye produkter og nye bruksområder. Vi kommer til å begi oss inn i nye kategorier, og vil benytte anledningen til å takke både produsenter og samarbeidspartnere for at de satser på oss og netthandel.

 

 

Trond Voll

Administrerende direktør

Telering

 

– Hvordan gikk 2014?

– Fjoråret var det året Telering-kjeden nådde sitt mål om å passere 70 prosent av samlet forretningsvolum til bedriftsmarkedet. Som faghandlere opplevde vi at forutsetningene for å konkurrere i privatmarkedet falt bort i løpet av årene 2009-2010. Kraftig vekst for netthandel og operatørenes inntog av salg direkte til sluttbruker var vanskelig å matche både strukturelt og finansielt. Vi har siden arbeidet målrettet med å snu kjedens fokus og forretningsmodell fra privat til bedrift, og er meget fornøyd med å ha kommet godt ut av denne omstillingsfasen. Vi har hatt god vekst på bedrift men nedgang i privatmarkedet som forventet i 2014. For øvrig merket også vi i 2014 at utskiftingstakten på mobiltelefoner går ned. Brukerne har betalt mer for de dyreste smarttelefonene og lastet inn mye innhold og stadig flere applikasjoner. Terskelen for å skifte er blitt høyere, og dette påvirker totalmarkedet for terminaler og igjen antall salgstransaksjoner på abonnement for operatørene.

– Hva er den viktigste begivenheten for bransjen i 2015?

– Konsolideringer kommer til å prege bransjen i flere år fremover. Med hovedfokus på mobil og bærbar kommunikasjon vil vi absolutt si at Konkurransetilsynets avgjørelse som faller den 5. februar er avgjørende. Dersom KT sier ja til Telias kjøp av Tele 2 Norge får vi mer enn 90 prosent av markedet konsentrert på 2 store aktører. Hvilke konsekvenser det får for andre bransjeaktører er vanskelig å si i dag men at Telenor og NetComs rolle som premissgivere styrkes betraktelig er det liten tvil om. Sier Konkurransetilsynet nei får vi en uavklart situasjon inntil videre der ICE, TDC (Get) med flere kan bli spillere i en spennende kamp om å få konsolidert opp en ny og slagkraftig aktør på mobil. Når dette står på trykk kan det hele kanskje være avklart, vi følger utviklingen nøye og er meget spent på utfallet som vil få svært stor betydning både for sluttbrukere og bransjeaktørene.

 

 

Jan Røsholm

Administrerende direktør

Stiftelsen Elektronikkbransjen

 

– Hvordan gikk 2014?

– Vi ser at forbrukerelektronikk fortsatt er populære varer. Det er oppgang for noen varegrupper, mens andre har nedgang for første gang på mange år. TV-skjermene vokser fortsatt, og vi så at de buede skjermene også ble tilgjengelig i butikker. Trådløse høyttalere, såkalte multiromløsninger tok av, og strømming av musikk og film økte sterkt. Av politiske saker var beløpsgrensen for utenlandsk netthandel en svært viktig sak.

– Hva er den viktigste begivenheten for bransjen i 2015?

– På produktsiden kommer mer smarte produkter basert på sensorer (tingenes internett). Når det gjelder rammebetingelser, så er den finansielle situasjonen spennende, ikke minst med hensyn på kronekursen. Dette har betydning for prisene, siden produktene importeres. Etter lang ventetid er ny avfallsforskrift ute på høring, og hva vil det bety for bransjen? Regjeringen har også foreslått søndagsåpne butikker, og det blir spennende å se hvordan dette påvirker oss, både som bransje og forbrukere.

 

 

Stephan Stein

Administrerende direktør

Japan Photo

 

– Hvordan gikk 2014?

– Vi burde egentlig være fornøyd med 2014 tatt den tøffe bransjen i betrakting. Vi har omtrent stabil omsetning og en 40 prosent bedre bunnlinje (EBT) enn året før. I tillegg har vi kvittet oss med 25 prosent av hele varelageret og nedbetalt 30 prosent av gjelden vår. Likevel er en EBIT-margin på 1,8 prosent ikke bra nok, og vi var en god del under plan for både, omsetning og bunnlinje. Det var kamera- og objektivomsetningen som sviktet.

– Hva er den viktigste begivenheten for bransjen i 2015?

– På hardware er det speilløse systemkameraer som nå må bevise at de ikke bare kannibaliserer men at de kan lede til ny vekst. Speilrefleks er død, kompakt blir spist opp av smarttelefoner. Spesielt tungvektene Canon og Nikon må satse knallhardt på kompakte systemkamera, ellers faller markedet videre som en stein. På bildebiten er det essensielt å få kundene til å bruke alle de bildene som ligger på mobilen til noe fornuftig. Her ligger en enorm sjanse.

 

 

Victor Bengtsson

Norgessjef

Siba

 

– Hvordan gikk 2014?

– Siba leverte plussresultat i fjor, fra september 2013 til august 2014. I høst hadde vi en stadig vekst i salget. Smarttelefoner har hatt økte snittpriser og det har kommet flere modeller på markedet fra leverandørene. Lanseringen av Microsoft Xbox One og Playstation 4 ga nytt liv til konsollmarkedet, og dermed økte omsetningen av spill og tilbehør. På TV-siden er 4K og buede TVer tatt veldig godt mot av kundene, noe som ga en flott økning i TV-salget. Siba var tidlig ute med et bredt sortiment wearables og sensorarmbånd, noe som gjorde at vi fikk med oss den voksende trenden innen helse og trening.

– Hva er den viktigste begivenheten for bransjen i 2015?

– I 2015 tror vi trenden med trådløs lyd i hjemmet og multiromsprodukter vil fortsette å øke. Vi venter også at helsetrenden og wearables vil ta av for alvor.

Til toppen