Euronics-sjef Kenneth Baltzersen ønsker for 16 gang velkommen til kompetansedager i Fredrikstad. Foto: Marte Ottemo
Euronics-sjef Kenneth Baltzersen ønsker for 16 gang velkommen til kompetansedager i Fredrikstad. Foto: Marte Ottemo

FORSTERKER VERDIENE

Euronics-kjeden samlet 36 utstillere til sine kompetansedager, og vil være litt hyggeligere, ærligere og mer kunnskapsrike enn konkurrentene.

  • Handel

Fagbladet Elektronikkbransjen møtte kjedeleder Kenneth Baltzersen på Euronics’ kompetansedager i Fredrikstad, og spurte hvor lenge de har arrangert denne messen for sine leverandører og ansatte.

– Vi har hatt kompetansedagene så lenge jeg har jobbet her, så i alle fall 16 år. Men oppstarten ligger enda lengre tilbake i tid, sier Baltzersen.

Vi har med oss noen nye utstillere i år, blant annet LG, som er interessante for oss på TV-siden ettersom de er nye i vårt sortiment

 

Nye utstillere

– Hvorfor er dette arrangementet viktig for Euronics?

– Her jobber vi med å forsterke våre verdier. Vi skal være litt hyggeligere, litt mer kunnskapsrike og litt ærligere enn våre konkurrenter, sier kjedelederen.

På Quality Hotel i Fredrikstad har Baltzersen og resten av kjedeledelsen samlet nærmere 170 ansatte fra alle sine 64 butikker, samt 36 utstillere. De Euronics-ansatte får se og kjenne på produkter fra alle utstillerne, og i tillegg er det lagt opp til plenumspresentasjoner og klasseromsundervisning.

– Vi har med oss noen nye utstillere i år, blant annet LG, som er interessante for oss på TV-siden ettersom de er nye i vårt sortiment, sier han.

Baltzersen sier Euronics nå jobber tettere med selskapets svenske avdeling, blant annet med brunevarelager i Örebro.

– Vi har vært i dialog om samarbeidet med leverandørene våre under IFA og de er superpositive. Vi får en større innkjøpsmuskel og tilgang på de rette produktene. LG er ett av resultatene av dette, sier Euronics-sjefen.

– Hvilke elektronikk-trender ser du komme nå i høst, basert på hva utstillerne viser fram?

– Det er kjempespennende å se at aktører som Grundig kommer med oled-TV, i tillegg til at LGs sortiment nå er så bredt som det er. Vi kommer til å selge masse dab-radioer framover ettersom Norge er første land til å slukke, og VR og smartustyr kommer nå i så bra kvalitet at det blir volumprodukter av det, sier Baltzersen.

Han trekker også fram trådløs lyd og multiromsløsninger som bestselgere i høs.

– Vi satser blant annet veldig i samarbeid med Yamaha, de er en av våre nøkkelsamarbeidspartnere, sier han.

 

Informasjon til kundene

– Dere har lansert en kundeklubb, hvordan har den blitt mottatt av forbrukerne?

– Kundeklubben er superviktig for oss. Den gjenspeiler våre verdier og gjør at vi kommer nærmere kundene våre. Her kan vi snakke om innhold, og gi råd og veiledning, ikke bare pushe pris og produkt. Du finner den på alle plattformer, og vi sender ut et nyhetsbrev en gang i uken, sier kjedelederen.

Baltzersen er også godt fornøyd med Euronics’ resultater i markedet.

– Vi har en bra omsetningsvekst, det har ikke resten av bransjen. Noe av det er organisk vekst, men det er først og fremst våre nye butikker, i hovedsak på Sørlandet, som trekker opp, sier han.

– Hvordan har Euronics’ merket den svake kronen og den generelle utviklingen i norsk økonomi?

– Vi har en treghet i systemet vårt, så vi har ikke vært flinke nok til å øke prisene i forhold til kronekursen. Det er først nå vi har fått justert prisene ut fra butikk, men det er jo veldig fint for forbrukerne! sier Baltzersen.

– Hvordan vi du karakterisere markedet for forbrukerelektronikk i Norge?

– Jeg synes det er trist at det kun er fokus på å fortelle at man er billigst, i stedet for hva man er gode på. Pris er en hygienefaktor, men samtidig det enkleste virkemiddelet man kan bruke. I Norge er vi i verdenstoppen på å selge billige produkter, sier han.

Euronics-sjefen understreker også viktigheten av å være på plattformene kundene selv bruker.

– Mobil er alfa og omega. Vi vet at åtte av ti kunder orienterer seg på nett før de går i butikken, og vår policy er at kunden selv skal kunne velge hvor han gjør handelen. Vi jobber også mye med lokal, digital markedsføring, og ser at det bidrar til å trekke folk inn i butikkene våre. Du må ha både en fysisk og en digital tilstedeværelse for å lykkes. Når Amazon.com nå velger å åpne fysiske butikker sier det oss at lokalbutikken ikke er død, sier Baltzersen.

– Hvilke deler av markedet er viktigst for Euronics?

– Høyrebenet vårt er hvitevarer, det er der det største volumet ligger. Men vi har fått en fantastisk bra vekst på TV- og brunevaresalget, etter at det lå litt nede på grunn av konkurranse og prispress. Vi ser at vi klarer oss bedre enn bransjetallene på alle kategorier, sier en fornøyd Euronics-sjef.

Til toppen