Gibson Brands søkte 1. mai konkursbeskyttelse, ønsker å fortsette som ren gitarprodusent, og kutter ut Gibson Innovations som blant annet har varemerket Philips. Her fra Gibson-teltet under CES-messen i Las Vegas i januar 2017. Foto: Hege Aarflot Nelvik

GIBSON KUTTER UT PHILIPS

Gibson Brands søkte 1. mai konkursbeskyttelse, men vil fortsatt produsere og selge gitarer. Nå går ryktene om at TCL tar over varemerket Philips.

– Datterselskapet Gibson Innovations, som hovedsakelig ligger utenfor USA og er uavhengig av gitar-virksomheten, vil bli solgt ut, heter det i en pressemelding Gibson Brands publiserte den 1. mai.

Ifølge australske Channelnews, som viser til kilder i Shenzhen, vurderer nå kinesiske TCL, som allerede skal ha sikret seg varemerkene Pioneer og Onkyo, også å kjøpe rettighetene til å produsere audioprodukter med varemerket Philips. TCL har uttalt at de i løpet av kort tid vil ta ti prosent av det nordiske TV-markedet.

Amerikanske Gibson Brands kjøpte i juni 2014 Hong Kong-baserte Woox Innovations, som da var et heleid datterselskap av Royal Philips N.V. Selskapet satt med lisensavtaler for produksjon og markedsføring av audio-, video- og multimedia-produkter med varemerket Philips, og byttet etter oppkjøpet navn til Gibson Innovations - fortsatt med hovedkontor i Hong Kong, samt en utviklingsavdeling i Leuven i Belgia.

Tidligere Norden-sjef i Gibson Innovations, Christer Byfors, viste Gibson-hodetelefoner under CES-messen i 2016. Foto: Stian Sønsteng.

Ifølge Channelnews hadde toppsjef Henry Juszkiewicz i Gibson Brands ambisjoner om at selskapet skulle være musikk- og underholdningsbransjens svar på Nike, men de lykkes altså ikke med dette.

NTB skrev i går at Gibson har lån på rundt 3 milliarder kroner som må innløses i løpet av året.

– Kreditorene har gått med på å stille ytterligere 1 milliard kroner til rådighet, og dette sikrer inntil videre driften. Gibsons videre skjebne er imidlertid uklar, heter det fra NTB.

I pressemeldingen fra Gibson Brands er man mer positiv:

– Nedgangen i Gibson Innovations forventes ikke å påvirke selskapets omorganisering rundt sin virksomhet innen musikkinstrumenter og Pro Audio.

Da fagbladet Elektronikkbransjen den 10. mars møtte Håkon Øgreid i Luthman, som selger Gibson-merkene Gibson og Epiphone i Norge, var han ikke bekymret for Gibson som varemerke på gitarsiden.

Håkon Øgreid i Luthman, som selger gitarer med Gibson-merkene Gibson og Epiphone i Norge. Foto: Stian Sønsteng.

– Gibson kommer til å bestå, og kundene kommer ikke til å merke det hvis det skjer endringer i eierselskapet, uttalte Øgreid.

Gibson selger årlig rundt 170.000 gitarer verden over, og har en markedsandel på over 40 prosent for dyrere elgitarer.

Philip Loubele leder Gibson Innovations forsknings- og utviklingsavdeling i Leuven i Belgia. Foto: Stian Sønsteng.
Til toppen