Knut Mortvedt i Yamaha med Restio og de nye hodetelefonen i racing blue. Foto: Stian Sønsteng

HODETELEFONER FRA YAMAHA

– Det er blitt slik at alle som har et merkenavn også selger hodetelefoner. Yamaha er blant de få som kommer fra musikkverdenen, og det utnytter vi.

Det sier Knut Mortvedt i Yamaha Music Gmbh Norway. I første omgang lanserer den japanske produsenten tre modeller.

– De gir den gode og naturlige Yamaha-lyden, forsikrer Mortvedt.

Neste år vil trolig de dyreste produktene innen forbrukerelektronikk igjen produseres i Japan

– Dere har tidligere levert hodetelefoner til musikere. Overfører dere noe av teknologien i produktene for forbrukermarkedet?

– Selvfølgelig. All vår erfaring og det vi har arbeidet seriøst med tas med. Disse produktene skal gi en ren og naturlig lyd, som også har en attraktiv karakter, sier Mortvedt.

Han mener markedet er dem som ønsker god lyd fra litt kule hodetelefoner som er behagelige å ha på.

Racing-blå

– Hvilke konkurrenter ser du for deg?

– Vi kommer med modeller fra 1.000 til 3.000 kroner, i og med dette snakker vi om konkurranse fra alle merker, sier Mortvedt.

– Hvordan vil dere markedsføre hodetelefonene?

– De vanlige kanalene, men trolig vil man også se på andre muligheter. Siden den ene modellen er racing-blå står Yamaha Motor stå på lista, de har allerede startet med dette i Frankrike, sier Mortvedt.

Hodetelefonene skal være lettdrevet, beregnet på håndholdte enheter. Mortvedt beskriver lyden som detaljrik med trykk i bassen.

– Bassen går veldig dypt, lyden er klar med god oppløsning og mellomtonen er ikke glemt. Vi kommer til å foreta visse modifikasjoner i forhold til de modellene vi viser her på IFA, før produksjonen starter i oktober, sier Mortvedt.

Receivere størst

Yamaha produserer ifølge Mortvedt cirka 98 prosent av sine produkter ved egne fabrikker i Malaysia, Kina og Indonesia. I hjemlandet produseres noen av selskapets musikkinstrumenter.

– Neste år vil trolig de dyreste produktene innen forbrukerelektronikk igjen produseres i Japan, som integrerte forsterkere og CD-spillere.

Forsterkere er fortsatt det viktigste for Yamaha i Norge.

– Så absolutt. Flerkanalsreceivere står for 30-40 prosent av omsetningen vår. Alle modellene våre med nettverkskontakt kommer nå med Airplay. Av støymessige hensyn har vi plassert denne løsningen utenfor selve kabinettet, sier Mortvedt.

Music Play

– Kommer dere i seneste laget med Airplay?

– Det er flere som fortsatt ikke har dette. Vi har lenge hatt vår egen løsning for strømming av lyd i hjemmet, Music Play. Dette er fortsatt tilgjengelig i våre receivere, og formidler lyden med høyre kvalitet siden den er ukomprimert. Den virker både på Ios og Android, og man må kople til en nettverksenhet til forsterkeren som krever en kabel inn for å unngå støy, sier Mortvedt.

– Hvordan vil du beskrive utviklingen som er skjedd når det gjelder forsterkere?

– Når vi snakker hjemmekino er det blitt flere funksjoner i enhetene, som strømming av musikk og tilkopling av flere kilder. Yamaha har videreutviklet DSP-teknologien sin for tredimensjonal lyd, samt de nye HD-formatene. En viktig ting er at alle receiverne våre nå er 4K-kompatible, det vi kaller 4K Pass Through. Fra mellomsjiktet er det 4K oppskalering fra HDMI.

Horisontal lydplanke

– I Norge, hvilke høyttalere kopler folk Yamaha-receiverne til?

– Selvfølgelig burde det være Yamaha-høyttalere. Vi selger mye av EF-serien vår, som har et attraktivt design til en svært gunstig pris. Ellers er det jo fritt valg etter kundenes ører og lommebok, smiler Mortvedt.

– Lydplanker har vært et profilprodukt for Yamaha i mange år. Nå kommer horisontale versjoner, i stedet for den vertikale som henger tett inntil veggen. Hva er fordelen med denne løsningen?

– Målet er at de ikke tar så mye plass rent visuelt på veggen. Ved at de er blitt lavere, aksepterer man at det er en vinduspost som kommer ut fra veggen. Den nye serien er tynnere, ved at man har forbedret og videreutviklet teknologien vi begynte med. Vi klarer oss med færre elementer enn tidligere, for å få til flerkanalslyden, sier Mortvedt.

Restio

De nye lydplankene har ikke Airplay, men Yamahas egen løsning Music Play via Air Wire.

– Fordelen er at den trådløse overføringen er ukomprimert, samt at den ikke har noen tidsforsinkelse. Kvaliteten er bedre enn blåtann, sier Mortvedt.

Restio er Yamahas komplette og kompakte anlegg, lansert på IFA i fjor. Mortvedt sier salget har gått bra.

– Det stoppet litt opp i vår, da noen ventet dab-versjon. Denne kom på plass før sommeren, og enheten glir fint inn der man ikke ønsker et dominerende lydanlegg men musikk tilgjengelig. At man kan montere den på vegg gjør enheten godt egnet flere steder i hjemmet. Her kommer vi med en blåtann-modell der man kan overføre lyden trådløst, sier Mortvedt.

– Hvem ønsker dere at Restio skal konkurrere med?

– Det finnes funksjonsmessig lignende enheter som også står på én fot. Fordelen med Restio er at den ikke bygger så mye, og fremstår som et rent møbel.

Trådløs CD-spiller

– Går det på bekostning av lyden?

– Med teknologien vi bruker er lydkvaliteten fullt ut god, selv i et så slankt produkt.

Yamaha kommer med flere produkter for trådløs lydoverføring. Kanskje mest originalt er en CD-spiller.

– CD-N500 er produktet for dem som ikke har en receiver med denne muligheten.

Yamaha kommer med en ny serie fargerike mikroanlegg, som er litt høyere men ikke fullt så dype som forgjengeren.

– Disse er beregnet på yngre brukere. Vi har forsøkt å modernisere dem med nye farger og beholdt dem som solgte best. Disse er blitt mindre slik at de passer i Billy-hylla fra Ikea, sier Mortvedt.

Hodetelefonene Yamaha HTH Pro 500 kommer i flere farger, her racing-blå. Pris: 3.000,-
Mikroanlegget MCR 042 kommer i flere farger, og er ute i butikkene i oktober. Pris: 2.500,-
Bokhyllehøyttaleren NSB 700 kommer i pianohvitt og pianosort. Pris per par: 5.000,-
Yamahas toppmodell på receiversiden heter RXA 3020, kommer i sort og titan. Pris: 17.000,-
Yamahas nye lydplanker er horisontale, i motsetning til de tidligere vertikale modellene. YSP 3300 kommer i sort og sølv, i butikkene i november. Pris med dypbasshøyttaler: 11.000,-
Til toppen