HODETELEFONER I MILLIONER

For første gang måler Stiftelsen Elektronikkbransjen salget av hodetelefoner i Norge, og vi runder en millioner enheter.

Det er solgt 1,2 millioner sett hodetelefoner i Norge i 2014, til en verdi av 600 millioner kroner.

– Hodetelefoner er blitt mote, og mange har fler enn ett par. Det er særlig musikktjenester på mobilen som har drevet salget, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Hodetelefoner er blitt mote, og mange har fler enn ett par. Det er særlig musikktjenester på mobilen som har drevet salget

 

Mer musikk

Bransjeorganisasjonen har også gjort noen endringer i rapporteringen av musikkanlegg, og har nå fått mer nøyaktige tall.

– Det gjør at vi ikke kan sammenlikne tallene for 2014 og 2013 direkte, men vi er veldig fornøyd med å ha fått en bedre rapportering for disse produktene, sier Hans F. Johansson, statistikkansvarlig i stiftelsen.

Det ble i fjor solgt 375 000 musikkanlegg i Norge og 70 000 av disse er hjemmekinoanlegg.

Mens CD-spilleren er i ferd med å forsvinne fra statistikken med bare 2000 solgte enheter i 2014, har den gode gamle platespilleren gjort et comeback de siste årene. De siste årene har det blitt solgt rundt 4000 enheter i året, før vi så et hopp til 8000 i 2013. I 2014 ble det solgt 9000 platespillere.

– Vi ser at stadig flere unge kjøper seg platespillere, og enkelte band og artister gir nå ut musikken sin i to formater; på strømmetjenester som Spotify og på vinyl. Det bidrar til å øke interessen for platespilleren, sier Røsholm.

 

Fortsatt dab-vekst

I år skal regjeringen bestemme om FM-nettet skal slukkes i 2017 eller i 2019, og dab-salget øker fortsatt. I 2014 ble det solgt 667 000 dab-mottakere, opp 30 prosent fra 511 000 enheter i 2013, på tvers av bilradio, bord- og bærbare radioer.

– Vi ser at blant annet NRKs nye dab-kanaler har vært med å drive salget av den klassiske bordradioen med dab, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

På bil regner vi både nybilsalget og separate enheter, men ikke adaptere. Her har antall dab-anlegg steget fra 90 000 til 112 000 enheter, en vekst på 24,5 prosent.

Innen bærbart lydutstyr, det vil gjerne si den typiske bordradioen, er salget opp fra 220 000 enheter i 2013 til 310 000 i 2014, en vekst på nesten 41 prosent.

Salget av digitalradio fortsetter å øke, og de bærbare modellene har blitt svært populære. Foto: Stian Sønsteng
Statistikkansvarlig Hans F. Johansson kan for første gang også gi ut tall på hodetelefonmarkedet i Norge. Foto: Stian Sønsteng
Det selges stadig mer dab-anlegg til norske biler. Foto: Connects2
Til toppen