Per-Johan Brekke i BSH (t. v.) og Egil Hjelmen i Infocare var foredragsholdere under Vårkonferansen arrangert av Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng

HVA ER SMARTE HVITEVARER?

– Hvorfor skal brune- og hvitevareteknikerne sitte i hvert sitt hjørne? spurte Per-Johan Brekke i BSH under Vårkonferansen.

Servicesjefen var siste foredragsholder under arrangementet til Stiftelsen Elektronikkbransjen på Kiel-båten.

– Hvem må være med for at et produkt i sin helhet skal oppfattes som smart? Selvsagt kunden, men også verkstedet. BSH har alltid fokusert på service som en konkurransefaktor, og det blir stadig mer viktig - og riktig - å promovere service som en del av produktet. Tidligere kunne service oppfattes som noe litt hemmelig. Vi har Norges største serviceavdeling direkte rettet mot hjemmeservice på hvitevarer, samt mer enn 120 servicepartnere rundt i landet, sier Brekke.

Hvis vi får de ulike systemene til å snakke bedre sammen, sparer vi mye administrasjonstid

Han innrømmer at BSH – og bransjen for øvrig - ikke kan vise til full dekning i enkelte distrikt, og mener dette er en felles utfordring med behov for økt vilje til samarbeid som kommer forbrukerne til gode.

Samkjørte system

– Synes dere hvitevarebransjen blir mer eller mindre interessant? Hvorfor skal brune- og hvitevareteknikerne sitte i hvert sitt hjørne? Hvorfor skal de ikke kunne skru hverandres produkter? Har brunevarepotensialet gått opp eller ned? Tror dere hvitevareservice blir mindre eller større? spurte Brekke salen.

Han konkluderte med å mene at det vil være et evig behov for god og rasjonell hjemme-service i Norge, og dermed multifunksjonelle og dyktige teknikere.

– Dette er fremtiden. Hvis vi får de ulike systemene til å snakke bedre sammen, sparer vi mye administrasjonstid, sier Brekke.

Til toppen