Analysedirektør Steve Koenig (t. v.) og sjefsøkonom Shawn DuBravac i den amerikanske bransjeorganisasjonen CTA la frem tall og trender for 2016. Foto: Stian Sønsteng

HVOR GÅR BRANSJEN I 2016?

Den amerikanske bransjeorganisasjonen CTA ser i glasskula under åpningen av CES-messen i Las Vegas.

Publisert Sist oppdatert

Messen ble i januar arrangert for 49. gang, og er en av verdens største messer innen forbrukerelektronikk. Det er utstillere fra 150 land, og det vil i løpet av messen bli lansert mer enn 20.000 nye produkter. Det er fem hundre flere nye selskaper med utstilling i 2016 enn året før, og disse kommer fra 29 land.

Fem hovedprodukter

Hele 51 prosent av den totale globale omsetningen vil komme fra fem produktgrupper

– Vi ser en endring fra rene elektronikkleverandører til nye typer bedrifter som Über og Airbnb, sier Shawn DuBravac.

Han er sjefsøkonom i CTA, og forteller at den amerikanske bransjeorganisasjonen derfor har byttet navn fra Consumer Electronic Association (CEA) til Consumer Technology Association (CTA).

– Hele 51 prosent av den totale globale omsetningen vil komme fra fem produktgrupper. Disse er mobiltelefon, bærbar datamaskin, nettbrett, TV og stasjonære datamaskiner, sier DuBravac.

Tre megatrender

CTA ser tre hovedtrender for det kommende året; sensorer, aggregert  læring og videreutvikling av eksisterende teknologi.

– Bare fantasien begrenser hva som vil få integrerte sensorer, sier DuBravac.

Han viser til eksempler på barnetøy, boksehansker og lyspærer. I barnetøyet vil sensorer måle barnets temperatur, puls og om det sover på magen eller gråter. Trener du boksing kan du få målt hurtighet og slagstyrke gjennom sensoren som ligger fremst i boksehansken. Lyspærer kan styres via internett og blomsterpotten gir selv beskjed til din mobiltelefon når planten trenger vann. Den andre hovedtrenden er at systemer lærer av hverandre.

– Et eksempel på aggregert læring er at dersom bilen foran deg bremser, så vil din bil også gjøre det, da bilene kommuniserer og den da skjønner at det er en fare forut, sier DuBravac.

Et annet eksempel er «tekst-til-tale»-funksjon. Det var i følge CTA hundre prosent feilrate i 1995, i 2013 var dette redusert til 23 prosent feil, mens i 2015 endte det på fem prosent.

– Her ser vi at de forskjellige systemene lærer av hverandres feil og således reduseres feilraten, sier DuBravac.

Den siste trenden er videreutvikling av eksisterende teknologier. 3D-skrivere som skriver ut i tre eller videreutvikling av smarthusteknologi er gode eksempler. VR (Virtual reality) er et annet.

– Tenk på de kommersielle muligheter som ligger i denne teknologien. Med VR kan du gå på visning på en bolig fra sofaen, eller du kan sjekke ut hotell og reisemål før du bestiller tur, sier DuBravac.

Verdensøkonomien vil påvirke

– Vi ser at den sterke dollaren, nedkjøling av den kinesiske økonomien og uroligheten i euro-sonen er faktorer som vil spille inn på bransjeutviklingen, sier Steve Koenig, direktør for analyseavdelingen i CTA.

Han er også kjent for mange norske bransjeaktører etter å ha vært hovedtaler på Elektronikkbransjens kåring av «Årets julegaver» i november. Han forteller videre at man ser en sterk vekst i India.

– India er i dag der Kina var for noen år siden, sier han.

Tre skjermer dominerer

Hovedandelen av omsetningen er konsentrert rundt tre skjermer; mobiltelefonen, nettbrettet og datamaskinen. Mange oppgaver kan utføres på alle tre. Skjermene på telefonene blir stadig større, og TV-skjermene stadig smartere med bedre oppløsning. 4K-UHD skjermer hadde en salgsøkning globalt i 2015 på 65 prosent.

– Det blir spennende å se hvilke av disse tre skjermene som vil tape, sier Koenig.

Det forventes et globalt salg av 1,414 milliarder mobiltelefoner i 2016. Dette er en økning på åtte prosent sammenlignet med 2015. Det er de billige modellene som holder volumet oppe, så omsetningen ventes å gå ned sju prosent.

– Vi forventer en nedgang i nettbrettsalget på åtte prosent. Nettbrettet blir skviset av smarttelefonen og bærbare datamaskiner som er konvertible, sier Koenig, og dermed besvarer sitt eget spørsmål om hvilken av de tre skjermtypene som vil tape.

Fortsatt større skjermer

Størrelsen på TV-skjermene vil fortsette å øke. I dag er gjennomsnittsskjermen globalt på 42,1 tommer eller større.

– I 2016 vil nærmere en firedel av solgte TV-skjermer være 50 tommer eller større, og 21 prosent av disse vil være 4K-UHD-skjermer, sier Koenig.

Det forventes en nedgang i TV-salget i volum på rundt én prosent.

– Totalt for alle produktgrupper forventer vi tilsvarende volum som i 2015, mens omsetningen, litt avhengig av valutakurser, vil reduseres med to prosent. Men om vi treffer spikeren, det får vi vite om et år, sier Koenig.

Powered by Labrador CMS