KOMPLETT GÅR FOR HVITT

KOMPLETT GÅR FOR HVITT

Netthandelskjeden Komplett gjør sin største satsning noen sinne, og skal etter ett års planlegging gi nordmenn hvitevarer på døren.

Tall fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at mens mange av kategoriene innen brunevarer i fjor måtte se et fall i omsetning, vokser hvitevarene. Nå vil Komplett gjøre det enkelt for nordmenn å handle kjøleskap, tørketromler og mer på nettet.

– Vi har sett på størrelsen på markedet, og hvitevaremarkedet ligger mellom 6 til 7,5 milliarder kroner i året. Det er et veldig stort marked, og ikke minst ganske konstant og mindre konjunkturavhengig enn en del andre markeder. De fleste som kjøper hvitevarer gjør det fordi den gamle enheten går i stykker. Om vaskemaskinen i en småbarnsfamilie ikke fungerer lengre så venter man ikke til man får bedre råd, den byttes ut umiddelbart, sier Anton Hagberg, kommersiell direktør i Komplett.no til fagbladet Elektronikkbransjen.

Om vi når en markedsandel på 5-10 prosent i løpet av 5-10 år er jeg fornøyd

 

Grundig forarbeid

Hagberg forteller de har planlagt satsningen i nesten ett år allerede, og har gjennomført flere kundeundersøkelser for å få innsikt i hva folk ønsker seg av en ny aktør.

– 43 prosent av de spurte sier de kunne tenke seg å handle hvitevarene på nett. Og hvem bedre til å ta den posisjonen enn Komplett.no? spør Hagberg retorisk.

Hvorfor har ingen av de tradisjonelle hvitevareforselgerne tatt denne posisjonen?

– Jeg tror ikke markedet har vært helt modent for nettsalg av hvitevarer før nå. Vi vet det må være enkelt for kunden å handle, og finne modellen som passer deres behov. Derfor har vi utviklet nettjenesten hvitevarevelgeren, hvor kunden kan plotte inn sine behov og få anbefalinger av oss, sier Komplett-sjefen.

 

Nye muligheter på service

Han føler seg trygg på at Komplett skal lykkes også i et for selskapet nytt marked.

– Vi vet at det er et annet kjøpsmønster innen hvitevarer, men vi har gjort svært grundige undersøkelser av kundenes ønsker og behov i forkant av denne satsningen. Vi har åpnet kundesenteret vårt på søndager, og vi tilbyr levering av varene til en hyggelig fraktpris, sier Hagberg.

Han forteller at Komplett har valgt å tilby en flat fraktpris over hele landet til 299 kroner.

– Da får du varen levert på døren. Vi jobber nå med å utvikle en tjeneste for innbæring og bortfrakt av den gamle enheten, men her må vi teste at alt fungerer før vi ruller ut. Neste steg er å tilby montering av varene, men da må vi ha fagfolk som kan strøm og vann, og da er vi avhengig av å få stort nok volum.

Kan denne type tjenester bli en ny inntektskilde for Komplett?

– Det er klart, har vi sjåfører som bærer inn og monterer hvitevarer, så kan de også ta med TVen. Dette er litt nybrottsarbeid for oss, men det er tanker vi gjør oss og mye vi kan bygge videre på. Men dette er ikke konkretisert eller produktifisert ennå. Det som er helt sikkert er at en god logistikkløsning er alfa og omega for å lykkes, sier Hagberg.

 

Langsiktige mål

Satsningen har også fått konsekvenser for Komplett som organisasjon.

– Vi har nå en dedikert gjeng som jobber bare med hvitevarer, og den vil vi utvikle videre etter hvert som volumene kommer. Vi er nå også på jakt etter en egen kategorisjef for hvitevarer, sier han.

Hva slags mål har dere satt for nysatsningen, og hvem skal dere ta volumene fra?

Våre konkurrenter er de tradisjonelle elektronikk-kjedene, og det er primært dem vi ønsker å ta markedsandeler fra. Men vi skal bygge sten på sten og har et langsiktig perspektiv, så om vi når en markedsandel på 5-10 prosent i løpet av 5-10 år er jeg fornøyd, sier Hagberg.

Til toppen