KOREANSK KONKURRANSE GIR SUKSESS

– Konkurransen mellom LG og Samsung har vært en viktig del av suksessen til begge selskap.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Ken Hong, internasjonal kommunikasjonsdirektør i LG-konsernet. Han må se seg slått av to andre koreanske selskap, Samsung og Hundai, når det gjelder global kjennskap til varemerket.

– Vi er det femte største selskapet i Sør-Korea når det gjelder omsetning, og kommer på tredjeplass når det gjelder varemerkekjennskapen, sier Hong.

LG Corp., som er det offisielle navnet på morselskapet, har en totalomsetning på 136,7 milliarder USD. Selskapet eier 63 datterselskap. 16 av disse arbeider med kjemikalier, 30 med telekom og tjenester, mens 17 arbeider med elektronikk. Ett av disse er LG Electronics.

LG Display er eid av LG, og er i dag den eneste produsenten av store oled-panel utenfor Kina

– Lak Hiu Chemical Industrial Corp. var det første LG-selskapet, og i 1958 etablert de varemerket GoldStar. Året etter produserte de Koreas første radio, i 1965 Koreas første kjøleskap, og i 1966 Koreas første fjernsyn. I 1978 passerte selskapet 100 millioner USD på eksport. I 1982 etablerte de sin første fabrikk i 1982, og i 1995 byttet selskapet navn til LG. I 1999 inngikk vi fellesforetak med Philips for å utvikle LCD-panel. LG Display er eid av LG, og er i dag den eneste produsenten av store oled-panel utenfor Kina. Vi produserer i dag oled-panel for Panasonic. Hvis det er oled-produksjon i Kina i dag, selges ikke disse utenfor Kina, sier Hong.

Fire divisjoner

Han understreker at LG Display er et eget selskap.

– Hvis jeg spør dem om de lager oled-skjermer til Apple Watch, vil de ikke fortelle meg om det, smiler han.

Siden 2005 har LG ifølge Hong vært det største merket i Nord-Amerika når det gjelder frontmatede vaskemaskiner.

– Vi er nummer fem eller seks på verdensbasis når det gjelder antall solgte smarttelefoner, og har litt igjen å ta her. Siden 2009 har vi vært den nest største produsenten av LCD TV, etter et annet koreansk selskap. Det er tøft å tjene penger i dette markedet, men vi klarer det takket være vårt nære forhold til LG Display. Vi lager også oled-TVer rundt i verden, men panelene er laget ved LG Display, sier Hong.

LG Electronics består av fire divisjoner; hjemmeunderholdning, mobilkommunikasjon, hvitevarer og luftløsninger, samt biltilbehør. Sistnevnte gjennom selskapet Vehicle Components (VC) Company, som ble etablert i 2013 for å produsere komponenter til elektriske biler.

– Vi samarbeider med Google når det gjelder førerløse biler, og bistår med elektronikken i bilene. VC Comp er vårt minste selskap, og vi være det. Vekstpotensialet er stort for elektriske biler, og vi vil komme inn med kunnskapen fra våre ulike forretningsområder. Vi har arbeidet i det stille i et par år, og vil bare produsere elektroniske komponenter til andre fabrikanter. Vi tror at hydraulikk og lignende vil bli erstattet av elektronikk, og vil være med fra starten, sier Hong.

Øker hvert år

LG Electronics har 83.000 ansatte, av disse arbeider rundt 30.000 i Sør-Korea.

– Vi har kanskje ikke store fortjenester hvert år, men vi øker omsetningen hvert år. I 2012 var den på 50 milliarder USD, snaut 54 i 2013 og nesten 56 milliarder i 2014. Tallene for 2015 er snart klare, og jeg har ingen grunn til å tro at vi ikke øker også denne gangen, sier Hong.

Han sier oled er hovedprioritet, og vil være det i årene som kommer.

– Nye TV-teknologier kommer ikke så ofte, og det tar litt tid før de etablerer seg. Vi har vært det eneste oled-varemerket inntil i høst, og det kan være en tøff kamp, sier Hong.

LGs smart-TV-løsning, WebOS, har som operativsystem gått veien fra PDA og mobiltelefoner den gangen HP eide det, via nettbrett og er nå i LGs TVer.

– Det er linux-basert, og er derfor et åpent operativsystem som vi har gjort om til TV-plattformen. Vi kjøpte det av HP, og flyttet det til vårt senter i Palo Alto, sier Hong.

På mobilsiden omtaler han G4 som selskapets smør og brød-telefon.

– Vi forsøker å lage variasjoner av våre mest populære modeller for de ulike markedene. G-flex 2, Magna, Spirit, Leon og Joy er våre øvrige modeller. Vi har også modeller som ikke blir lansert utenfor Korea, som AKA og Wine Smart. Alle toppmodellene lages her i Sør-Korea, men vi produserer også smarttelefoner i Kina og Sør-Amerika, sier Hong.

Forholdet til myndighetene

Når det gjelder smartklokker, har LG tre modeller; G Watch, G Watch Urbane og nylig G Watch Urbane 2nd.

På tilbehørssiden trekker han frem hodesett med blåtann.

– Vårt konsept med blåtannsett som ligger rundt halsen er blitt veldig populære, og er tatt opp av andre produsenter. Vi ønsker å komme inn i markedet for tilbehør, som er svært stort, og satser sterkt på dette, sier Hong.

Innen hvitevarer lanserer LG i år vaskemaskinen Twin Wash, med to tromler. For kjøkkenet har de dobbeltskap med to doble dører.

– LG Chemicals lager batteriene vi selger til elektriske biler. Vi har en egen enhet som tar produktene fra de ulike selskapene og setter dem sammen, sier Hong.

– Hva kan du si om forholdet selskap som LG og Samsung har til myndighetene når det gjelder hvem som satser på hvilke områder?

– Konkurransen mellom LG og Samsung har vært en viktig del av suksessen til begge selskap. Det vil komme konkurrenter som vil utfordre oss begge. I enkelte områder konkurrerer vi ikke, for eksempel lager vi ikke kamera. Mange tror at det på 50-tallet var et nært forhold til myndighetene. Interessant nok lager myndighetene prognoser for hvor mange ansatte det vil være i selskapene, og vi gjør vårt beste for å ansette nyutdannede. I Kina var det annerledes, der fikk de en plan fra myndigheten. I Sør-Korea er samarbeidet er frivillig, men jeg kjenner ingen detaljer. Det er nok annerledes her enn i Europa, men jeg vet ikke om det ene er bedre enn det andre, sier Hong.

Powered by Labrador CMS