Nordisk markedsdirektør Joakim Örnstig foran de nye TVene i 6000-serien og oppover som alle kan strømme kryptert innhold til andre Philips-apparater i 2013-porteføljen. Foto: Stian Sønsteng

KRYPTERT INNHOLD FRA TV TIL TV

– Med Philips’ 2013-portefølje kan man strømme kryptert innhold fra én TV til de andre, fra både RiksTV, Canal Digital og Viasat.

Det sier Joakim Örnstig, som er markedsdirektør for Philips TVer i TP Vision. Fagbladet Elektronikkbransjen møter ham i selskapets suite på hotell Venetian i Las Vegas, under CES-messen.

– Vi kommer med en flerromsløsning som er svært brukervennlig. Alle våre modeller fra 6000-serien og oppover kan brukes som hovedapparat, og hele porteføljen vår kan brukes til klient-TVer. Alt som vises på hovedapparatet kan vises på de øvrige Philips-TVene i nettverket, selv om det er et kodet materiale, sier Örnstig.

Vi tar den konvensjonelle led-teknologien så langt det er mulig, og bruker fiberoptikk for å distribuere lyset

I praksis skal dette bety at man for eksempel kan strømme innhold fra en mottakerboks fra distributører som RiksTV, Viasat og Canal Digital.

– Hvilken utfordring har det vært å få dette godkjent av de ulike distributørene?

– Dette handler om hvordan man håndterer rettighetene i programinnholdet. Som regel har forbrukerne rett til å se innholdet på én TV, men vi har lykkes i å finne løsninger som gjør at vi kan strømme innholdet i hjemmenettverket til våre klient-TVer. Denne løsningen er godkjent av alle aktørene i markedet.

Ingen komprimering

– Hvilke krav stilles det til det trådløse nettverket i hjemmet?

– Man bør ha en ruter av nyere modell, som kan håndtere wifi begge retninger, og det har vel de fleste. Jeg vil dessuten tro de fleste som får denne muligheten med våre Philips-TVer sørger for at de har et nytt og godt spesifisert nettverk hjemme.

– Vil man få samme kvalitet også på en HD-kanal eller en 3D-sending på klient-TVene som på hovedapparatet?

– Det stemmer. Vi komprimerer eller tar ikke bort noe, men strømmer signalet slik som det er originalt.

– Hva vil dette bety for dere i konkurransen på TV-markedet?

– Vi viser enda en gang at vi tilfører markedet ny teknologi som kommer forbrukerne til gode, og ikke bare for teknologiens skyld. Som produsent vurderer vi hele tiden nye løsninger, men vi er opptatt av at disse skal gi kundene noe ekstra. Det opplever vi at vi igjen har gjort med dette; vi gir kundene nye muligheter til å se TV på, sier Örnstig.

Styres av smart-TV

Han forteller at dette er en del av Philips’ smart-TV-konsept. I menyene har man et grensesnitt som gjør det mulig å styre strømmingen fra alle TVene.

– Regner du med at andre leverandører vil komme etter, eller finnes det allerede konkurrenter som har dette på gang?

– Multiromsløsninger finnes det jo allerede. Det som er unikt for oss, er at vi kan håndtere kryptert materiale, og på dette området kjenner vi ikke til at andre tilbyr tilsvarende løsninger.

– Det er mye fokus på kommunikasjon mellom TV og håndholdte enheter. Hva tenker Philips om dette?

– Her tilfører vi mye gjennom vår nye multiromløsning. Dessuten viste vi allerede i fjor muligheten til å flytte bilde frem og tilbake mellom håndholdte enheter og TVen. Dette utvikler vi videre, og vi arbeider med åpne standarder slik at våre produkter fungerer både på Ios og Android. Wifi Smart Screen-funksjonaliteten kommer fra 6000-serien og oppover, sier Örnstig.

Ultra HD

TP Vision er et fellesforetak mellom taiwanske TPV Technology og nederlandske Philips, der eierfordelingen er 70/30. Selskapet ble etablert 2. april 2012, hovedkvarteret ligger i Amsterdam, og det produserer og markedsfører Philips TV.I Las Vegas viste de også en prototyp av en Ultra HD-TV.

– Det tror jeg de fleste gjør. Vi sa allerede på IFA i september at vi skulle roe ned oled-oppstandelsen, fordi denne teknologien ikke er moden ennå. Det er spennende å se at de fleste har lagt oled litt på hylla, og i stedet fokuserer på Ultra HD. Vi snakket allerede Ultra HD i høst, og viser her på CES nogen lunde ferdige produkter som kommer i handelen til høsten. Igjen ønsker vi å skille oss ut, gjennom vår oppskaleringsteknologi, der vi drar nytte av vår posisjon som ledende på bildekvalitet.

Best på oppskalering

– Hva gjør Philips på dette området, som dere mener konkurrentene ikke klarer?

– Vi ser mye på hvordan man kommer til å bruke disse TVene. Ultra HD er fantastisk dersom man har ekte 4K-materiale, men det finnes jo ikke så mye av dette ennå. Vi legger derfor vekt på å vise våre Ultra HD-skjermer med et signal som er tilgjengelig i dag, for eksempel fra en BD-spiller. Vår teknologi er markedsledende, og vi demonstrerer en forskjell på hvordan disse signalene tar seg ut på en Ultra HD-skjerm.

– Når kommer de første Ultra HD-TVene fra Philips i butikkene, til hvilken pris?

– Prisene våger jeg ikke uttale meg om, for det kommer til å skje mye på dette området. Vi kommer med en 65 tommer etter sommeren, men ser både på større og mindre størrelser. Dette er en konvensjonell LCD-TV med bakmontert led-belysning.

Tynt oled-alternativ

– På designrommet deres viser dere fremtidsskisser, og her kan vi lese ordet oled på flere av skissene. Vil det si at Philips kommer med oled etter hvert?

– Absolutt. Spørsmålet er bare når det vil skje. Det finnes ingen løpende produksjon av oled-paneler i dag, og det vil si at det som selges mer eller mindre er håndbygde eksemplarer. Vi er ikke interessert i dette markedet, men venter til det finnes en serieproduksjon som tilfredsstiller kravene våre både når det gjelder tilgjengelighet og kvalitet.

– Dere viser derimot en ny ultratynn TV som ikke er oled?

– Dette er en mellomting mellom oled og led-belyst LCD. Vi tar den konvensjonelle led-teknologien så langt det er mulig, og bruker fiberoptikk for å distribuere lyset. Dette gjør det mulig å lage TVer der både ramme og tykkelse er tynnere. Det vi oppnår er en TV som ligger et sted mellom led-belyst LCD og oled. Dette synes vi er et interessant alternativ, siden vi oppnår en ekstremt god bildekvalitet, attraktivt og slankt design, og ikke minst en tilgjengelig pris. Denne TVen lanserer vi i løpet av året i en størrelse på 60 tommer.

En firedel av prisen

– Og prisen?

– Toppen en fjerdedel av det som hittil er kommunisert for oled-TVer i en mindre størrelse. Dette er en ultratynn TV, og takket være den svevende utformingen viser vi på denne for første gang vår Ambilight-belysning av veggen bak på alle fire sider. Dette gir en fantastisk ny dimensjon når det gjelder opplevelsen av TV-bildet, sier Örnstig.

– Når kommer en kombinasjon av denne teknologien og Ultra HD?

– Det kommer sikkert, men Ultra HD-teknologien er per i dag ganske grov når det kommer til dimensjonene.

– Er det andre som har brukt fiberoptikk i panelteknologien?

– Ikke etter det jeg kjenner til, sier Örnstig.

Da vi møter ham på CES er det fotoforbud på flere av produktnyhetene som er omtalt i denne reportasjen.

Full portefølje

– Hva er ellers nytt fra Philips på TV-siden?

– Vi fortsetter å tilby en full portefølje, med produkter fra 3.000 og nå opp til 60.000 kroner. Vi ønsker å gjøre smart-TV som konsept enklere, ved at det ikke lenger finnes i ulike versjoner i seriene våre. Vi kommer med en rekke modeller som skiller seg fra hverandre når det gjelder bildekvalitet, Ambilight, design og ulike prosessorer, sier Örnstig og fortsetter:

– Vi viser også et designkonsept, med en gulvstående TV som ser ut som en glassplate som står lent mot veggen. Den kommer i butikkene ved begynnelsen på året, med en TV-skjerm på 55 eller 46 tommer.

Örnstig forteller at Philips ønsker å videreutvikle fjernkontrollene sine. De har modeller med RF og QWERTY-tastatur, samt med bevegelsessensor.

– Hva tenker dere om bevegelses- og stemmestyring?

– Vi kommer med dette konseptet også, men vi legger det inn i fjernkontrollen slik at man har mikrofonen nærmere.

Philips 7000-serien, her representert ved 7108.
Philips 5000-serien, her representert ved 5008.
Til toppen