– Kundene skal ikke merke splitten

– TTE skal selge TV, mens Thomson tar hånd om de øvrige produktene. Kundene til Thomson skal derimot ikke merke noe til splitten.

Det sier Egon Schjønneberg i Thomson.

– Det ligger ikke noe dramatikk bak dette, og kundene våre skal fortsatt oppleve Thomson som én leverandør. Likevel er det nå et klart skille mellom fransk-kinesiske TTE og franske Thomson, sier Schjønneberg.

TTE er navnet på samarbeidsprosjektet til Thomson og TCL Electronics, der Thomson eier 29 og TCL 39 prosent. TTE skal nå drives som et selvstendig selskap og leier produksjonskapasitet ved Thomsons fabrikker i Frankrike og Polen.

Schjønneberg var frem til 1. september salgssjef i Thomson Norge, men er nå europeisk nøkkelkundeansvarlig for Dixons og ansvarlig for Thomson i Norge. Han skal ikke lenger selge fjernsyn. Det skal derimot Trond Olander, som også er til stede på IFA. Han er norsk salgsansvarlig i TTE. Med seg på laget har han Joachim Sætre. Fjerde person på kontoret er Iren Holm. Hun er ansatt i Thomson, men skal også bistå TTE frem til en annen løsning er på plass.

Når vi møter Schjønneberg og Olander på IFA, går de rundt med ulike firmanavn på halsstroppene – slik resten av personene på standen gjør.

– Vi er nå spesialiserte salgsstyrker, med selgere dedikert til forskjellige produktfamilier. Mange av innkjøperne hos kundene våre er splittet på samme måte, sier Schjønneberg.

– Thomson skal fortsatt produseres i Europa og det er foreløpig ingen planer om å legge noe av produksjonen til Kina, men jeg vil tro at vi kan se noen Saba/Telefunken produkter med opprinnelse Kina i nær fremtid, sier Olander.

Thomson har et fjerde varemerke; RCA som er stort i USA. Produktene er de samme, og toppmodellene heter Scenium begge steder. Olander tror vi her hjemme vil nærme oss amerikanerne når det gjelder størrelsen på TV.

– I dag ligger volumet for LCD på 32-tommer, etterfulgt av 27-tommerne. Vi vil se en dreining mot 37-tommere, og dette er viktig for hele bransjen - ikke minst for å opprettholde snittprisene, sier Olander.

Han er svært godt fornøyd med LCD TVene til Thomson, fordi de ser bra ut både når de står på og er slått av. Design har stadig større viktighet.

– Apparatene blir større og større, og et stadig mer sentralt møbel i stua. Faktisk er det slik at en butikkselger ofte konkurrerer like mye med møbelbransjen, som med andre aktører i egen bransje, sier Olander.

Han ønsker også å fokusere på konkurransen med dem som selger skjermer på nett til lave priser.

– Det er viktig for oss å formidle at kjente produsenter som for eksempel Thomson tilbyr produkter av en helt annen bildekvalitet enn de merkeløse skjermene, sier Olander.

Han har stor tro på bakprojeksjons-TV, eller det han kaller DLP.

– Foreløpig har ikke DLP noen bevissthet i markedet, på linje med plasma. Jeg tror likevel DLP er kommet for å bli. Minuset ved produktet i dag er lampen, vifta og at baklyset gir dårligere synsvinkel enn Plasma. Men med tanke på en langt lavere pris og ingen innbrennings problemer har den absolutt sin plass i butikkene også i dag. Om ikke lenge innføres LED-teknologien også her. Da unngår man varmegang og viftesus, og man slipper kostnaden ved å bytte lampe. Etter min mening er det ikke noe som slår fargegjengivelsen i DLP, sier Olander.

Powered by Labrador CMS