NETTHANDELEN ESKALERER

KRONIKK: Handelen finner nye veier − det er ikke lenger bare butikkhandel det dreier seg om. En stor del av julehandelen også har gått til nettet.

Det er enkelt å handle på internett. Man kan vurdere varene i ro og mak når som helst på døgnet, sammenligne priser og enkelt sjekke om varen er på lager. Betalingsløsningene fungerer stort sett trygt og forbrukeren kan i det store og hele være sikker på at handel på nettet fungerer bra. Varene blir vanligvis raskt levert − i postkassen, på døra, på posthuset eller i nærbutikken etter forbrukerens ønske. Flere leverandører ordner opp med toll, leverer varene gratis og en eventuell retur av varen er ukomplisert. 64 prosent som har oppgitt at de handler på nett gjør det på grunn av lavere priser.

 

64 prosent som har oppgitt at de handler på nett gjør det på grunn av lavere priser

Miks butikk og nett

Mange aktører i varehandelen er godt etablert med informative nettsider som publikum primært har brukt for å skaffe seg informasjon om varene, åpningstider og så videre. Stadig flere kjeder benytter seg av en miks av butikker og netthandel. De gamle skillene mellom tradisjonell handel og netthandel er i ferd med å viskes ut. For å trekke kunden til butikken må butikken tilby noe annet eller noe mer enn nettet kan tilby − i form av opplevelser eller annen merverdi som etterspørres av kunden.

Virke har tatt initiativ til etableringen av Norsk e-Handelsbarometer. Dette er den mest omfattende forbrukerundersøkelsen knyttet til nordmenns netthandelsvaner. Her er TNS Gallup leverandør av tallene. E-handelsbarometeret følger netthandelen til 1.000 personer som hver annen uke rapporterer inn hva de har handlet på nett av varer og en rekke tjenester. Dette gir oss kunnskap og tall om dagens e-handel er vesentlig for aktører innen detaljhandelen når de skal vurdere hvordan de skal forholde seg til de mulighetene og utfordringene de digitale kanalene gir.

 

Data, hvitt og brunt

Barometeret gir oss informasjon om utviklingen i norske forbrukeres netthandel og hvilke enkelttjenester vi handler på nett både fra norske og utenlandske nettbutikker. Resultatene fra Norsk e-handelsbarometer publiseres i kvartalsvise rapporter, der rapporten for tredje kvartal 2013 nettopp har kommet.

E-handelen målt i Norsk e-Handelsbarometer var på cirka 20,3 milliarder kroner i 3. kvartal. Ferie- og fritidsreiser er den store driveren for e-handel. Varekategoriene data, hjemmeelektronikk og hvitevarer sto for 10 prosent av omsetningen og 8 prosent av antall kjøp i perioden, mens klær, sko og accessoirer sto for 7 prosent av omsetningen og 12 prosent av antall kjøp. Kategorier hvor varer tidligere var fysiske, men nå også er blitt tilgjengelige som digitale produkter, står for en stor andel av produktene. Dette er kategorier som musikk, film og dataspill. Aviser, tidsskrifter og bøker utgjorde 8 prosent av kjøpene og 2 prosent av omsetningen.

 

Kvinner 40-60 brukte mest

Når vi ser på netthandelen med varer som ligger under næringskode 47 – altså detaljhandel − så er total netthandel estimert til å være 6,4 milliarder kroner i 3. kvartal 2013. Elektriske artikler, data, elektronikk og rekvisita er de klart største for detaljhandel, med en omsetning på 30 prosent av totalomsetningen.

Mens menn i gjennomsnittet brukte 5.832 kroner og handlet på nettet 4,7 ganger på nett i 3. kvartal 2013, brukte kvinner i gjennomsnitt 5.278 kroner og netthandlet 4,3 ganger. Menn brukte altså mer penger på netthandel enn kvinner og handlet oftere.

Menn i alderen 18−29 år var den gruppen som handlet flest ganger på nett i perioden med i gjennomsnitt 6,5 kjøp hver, mens de som brukte flest penger på netthandel var kvinner i alderen 40−59. De brukte i gjennomsnitt 7.125 kroner hver.

 

75 prosent norsk

Norsk e-handelsbarometer viser at vi også handler i utenlandske nettbutikker. I 3. kvartal 2013 oppgir forbrukerne at omtrent 75 prosent av beløpet de bruker på nett blir brukt i norske nettbutikker mens i underkant av 20 prosent blir brukt i utenlandske nettbutikker.

Denne fordelingen varierer imidlertid en del mellom de ulike kategoriene. Mens nesten 90 prosent av netthandelsomsetningen i kategorien foto og video går til norske nettbutikker, legges kun 40 prosent av netthandelsomsetningen i kategorien musikk, film, dataspill igjen i Norge.

Når det gjelder data, hjemmeelektronikk og hvitevarer går 11 prosent av netthandelsomsetningen på 1,9 milliarder kroner til utlandet.

Ebay etterfulgt av Apple er de to nettbutikkene vi gjorde flest kjøp fra 3. kvartal i 2013 og de sto for henholdsvis 6 og 5 prosent av antall kjøp i perioden.

 

Ni prosent på nettbrett

Selv om store deler av befolkningen nå har internettilgang via smarttelefon og/eller nettbrett foregår størsteparten av netthandelen via PC og Mac. Hele 86 prosent av beløpet vi bruker på netthandel i perioden ble brukt på kjøp gjennomført på nettopp PC/Mac. Ni prosent av netthandelsomsetningen skjedde via kjøp på nettbrett, mens andelen av omsetningen som forgikk via mobiltelefon var på i underkant av 4 prosent.

 

Sjekker konkurrentene i butikk

Sammensmeltingen av digital og fysisk handel er en tydelig trend. Å handle varer vil i større grad være en naturlig del av folks liv der de er i øyeblikket. Stadig flere gjør research via mobile enheter også når de fysisk befinner seg i butikken. Kunden undersøker hva andre forbrukere mener om produktene de ser foran seg, og foretar prissammenligninger via smarttelefonen mens de er i butikken. Man kan også se om produktet kan kjøpes billigere på nett eller i andre butikker i nærheten. Skal man unngå å bli utkonkurrert er det viktig å tilpasse seg de nye forbrukervanene.

Nordmenn kjøper i liten grad varer ved bruk av mobil, men smarttelefoner og sosiale medier er med på å endre våre handlemønstre og handleatferd og blir et stadig viktigere element i kjøpsprosessen.

Ingrid Thinn Bjerke, direktør i Virke Faghandel.
Til toppen