Denne plastboksen på 10x7 cm, produsert i Lillesand, rommer multiradioen Anywave SRT18, produsert ved Dynamic Precision på Lillestrøm. Foto: Stian Sønsteng

NORSK BILRADIO FOR FM, DAB OG NETT

– Med Anywave SRT18 koplet til antenneinngangen kan du lytte til og styre FM, dab og nettradio via bilens stereoanlegg, sier Roy Hangeland.

Han er daglig leder i Audiocom.no, som distribuerer det Hangeland kaller en multiradio. Denne er utviklet og produsert i Norge, og gjør det mulig å veksle mellom FM-, dab- og nettkanaler med bilens originale FM-radio.

– Jeg elsker gründere, og fikk lyst til å omfavne Jon Olavsson Neset under vårt første møte, sier Hangeland til fagbladet Elektronikkbransjen.

Roy Hangeland i Audiocom.no med dab- og FM-antennen ACX DAB med forsterker, og spektrumanalysatoren RF Explorer. Foto. Stian Sønsteng.

I 1985 etablerte han Audiocom.no i Kristiansand, som midt på 90-tallet endret retning fra teleinstallasjon til lyd i bil og hjem. I 2017 hadde selskapet en omsetning på 47,5 millioner kroner.

Neset og Hangeland eier selskapet Anywave AS med like andeler, gjennom Round Robin AS og Unac AS. Hangeland eier også 90 prosent av Audiocom AS.

Produktet de sender ut på markedet heter Anywave SRT18, der forkortelsen står for Smart Radio Technology. Enheten monteres skjult i bilen, og leverer dab-, internett- og FM-signaler til bilens stereoanlegg via antenneinngangen. Enheten oppretter et eget wifi-nettverk, og via en app på mobilen setter man opp inntil 18 kanaler som man siden kan velge mellom blant bilstereoens FM-kanaler. Prisen er 3.000 kroner, og Hangeland regner med at de fleste vil få Anywave SRT18 montert der de kjøper den, som hos bilstereospesialister og bilverksteder.

Patent Pending

– Dette er langt mer enn et adapter; kall det heller en multiradio eller smartradio. Jons idé er genial, og vi har en patentsøknad inne (Patent Pending) som sikrer oss mot kopiering. Anywave fyller et hull i markedet, og det er fortsatt mange biler på veien i Norge som kun har FM-radio. Dessuten ser vi til Sveits og Danmark, som ligger an til å slukke FM først, og vi er også i samtaler med distributører i blant annet Storbritannia og Tyskland, sier Hangeland.

Slik vises kanalene fra Anywave SRT18 i Hangelands BMW. Hvis dab-dekningen til P4 blir dårlig, kan man bytte fra kanal 4 til 5. Foto: Stian Sønsteng.

Jon Olavsson Neset begynte utviklingsarbeidet av Anywave i november 2016, og har arbeidet på heltid med dette frem til nå.

– Jeg kjøpte en importert Nissan Leaf fra USA, der FM-radioen kun tok inn oddetallsfrekvenser, så jeg hadde et begrenset utvalg kanaler. Jeg fant ikke noe dab-adapter som kunne integreres og styres med den originale fjernkontrollen på rattet, og fikk ideen til Anywave, sier Neset til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han er utdannet ingeniør med bakgrunn fra elektronikkproduksjon, og sa opp stillingen i Origo Sollutions der han arbeidet med automasjon, for å utvikle det som er blitt Anywave SRT18. Etter et års tid møtte han Roy Hangeland, som investerte i prosjektet, og flere prototyper senere er produktet klart for salg. Dynamic Precision AS på Lillestrøm har vært med på å lage prototypene, og de står for produksjonen. Boksen på 10x7 cm som rommer teknologien produseres ved Egeland plast i Lillesand, der ingeniør og produktutvikler Jon Olavsson Neset også kommer fra. Han avslører litt av hemmeligheten bak Anywave SRT18:

– Vi har en patentert deteksjonsløsning; en algoritme der adapteret sender på 18 frekvenser samtidig via flere FM-sendere. Et lite lydsignal forteller når du bytter kanal på radioen, og adapteret skifter lynfort frekvens, sier Neset.

Kretskortet i Anywave SRT18. Foto: Trygve Strand Joakimsen, Romerikes Blad.

RDS

Han sier alt er testet hos Nemko, også når det gjelder inn- og utstråling, og sier man ikke opplever interferens fra FM-kanalene.

– Hvordan er lydkvaliteten når dere bruker FM-antenneinngangen?

– Jeg merker ingen degradering i lydkvaliteten, siden det i Norge ikke er så mange kanaler som har prioritert en høy bitrate i dab-nettet. Selve FM-signalet er av god kvalitet, så for lytteren vil ikke dette være et merkbart problem. Det eneste måtte være at man ikke får videreformidlet tilleggsinformasjonen i dab-nettet, bortsett fra kanalnavnet som vises via RDS, sier Neset.

Når man setter opp multiradioen, er det mulig å legge inn internettkanaler via nettadressen. Hvis man deler internett fra mobilen, vil Anywave SRT18 automatisk kople seg til dette når man kommer inn i bilen, og man kan lytte til nettkanaler når man er ute og kjører.

– Hører man for eksempel mye på P4, kan man legge inn både dab-kanalen og internettkanalen. Hvis man kommer i et område med dårlig dab-dekning, kan man enkelt bytte kanal på radioen. Dette gjør det også mulig å høre den samme kanalen hvis man er på biltur i Europa, sier Hangeland.

Fabrikksjef Bjørn Furu (f. v.) ved Dynamic Precision på Lillestrøm, ingeniør og produktutvikler Jon Olavsson Neset, og investor Roy Hangeland. Foto: Trygve Strand Joakimsen, Romerikes Blad.

Dette er ikke det første norskproduserte produktet han har fått på markedet. I fjor kom en dab-antenne for bil, der man bruker eksisterende antennefot og kabler, med en signalsplitter med forsterkning både på dab og FM. Denne har Audiocom.no snart solgt 10.000 eksemplarer av.

– Vi fant ut at det som allerede var på markedet ikke var så bra. Produktet heter ACX antenne/aktiv splitter, er utviklet hos Switchon i Oslo, og produseres i Kina og Italia. Prisen ut hos oss er snaut 800 kroner, og med en aktiv antenne får man utrolig mye bedre dekning, sier Hangeland.

Vi har en patentert deteksjonsløsning; en algoritme der adapteret sender på 18 frekvenser samtidig via flere FM-sendere

Han selger også en liten spektrumanalysator, som bilforhandlere og bilstereospesialister kan bruke når de installerer bilradioer.

– Som bilradiospesialist ønsker vi å hjelpe kundene våre til å gjøre en god jobb, og det er stor forskjell på hvor mye kunnskap det er der ute. For eksempel bør man kjenne til Nkoms suverene nettsted finnsenderen.no, som forteller deg hva du kan vente å finne av signaler der du befinner deg, sier Hangeland.

Han har bakgrunn fra elektronikkprodusenten Kitron, og i de ulike prosjektene hans er ofte tidligere kolleger av ham involvert. At Anywave SRT18 er produsert i Norge, er han godt fornøyd med.

– Vi hadde spart under 100 kroner per enhet på å produsere i Kina i stedet for i Norge, med de ulempene det hadde medført, sier Hangeland.

Til toppen