– Vi har i dag over 50.000 varelinjer, det burde vært 10.000, sier kjedesjef Kenneth Baltzersen i Euronics. Her fotografert på Råholt. Foto: Stian Sønsteng

RETURORDNINGEN VRIR KONKURRANSEN

– Enkelte nettaktører omsetter for vesentlig mer enn Euronics og mottar langt mindre retur. Dette er konkurransevridende.

Det sier kjedesjef Kenneth Baltzersen i Euronics, når fagbladet Elektronikkbransjen ringer ham 11. april. Han er på vei til Euronics-butikken på Skedsmokorset. Etter at kjedekontoret reduserte med fem-seks årsverk, er sjefen sjøl mer ute på veien.

– Det er av det gode, sier Baltzersen.

Hundrevis av millioner er borte uten at noen har tapt omsetning

– Hvem har skylda for den konkurransevridende returordningen du nevner?

– Dette er en konsekvens av direktiver fra myndighetene. Disse er utgått på dato, og har ikke tatt hensyn til de nye rammevilkårene. Det er myndighetene som må på banen.

– Har ikke bransjeforeningen gjort jobben sin?

– Jo, det har den. Stiftelsen Elektronikkbransjen trykker på, sammen med flere av returselskapene. Men det er tungrodd. Det skal ikke være slik at noen tar kostnadene for andre, og for oss er returordningen blitt en kostnad. Når enkelte butikker får mer varer i retur enn de selger, blir det helt feil.

– Hvordan står det ellers til?

– Vi befinner oss i et tøft marked som alle andre, det bærer også vår organisasjon preg av. Kjeden sentralt merket i 2011 godt at rammevilkårene strammet seg ytterligere til; vi leverte et negativt resultat og har tatt konsekvensene av dette. Målsetningen er at vi i 2012 igjen skal levere positive tall. Når det gjelder omsetningen var den lik i 2011 og 2010. Hittil i år har vi en økning, men det er ikke omsetningen vi lever av. Marginene og konkurransen er tøffere enn noen sinne, men vi ser at handlerne har økt bruttofortjenesten sin. Der er de flinke og bevisste på hva de selger.

– Er det noen i bransjen som er ekstra flinke til dette?

– De to store konkurrentene våre har hatt dette på dagsorden i mange år. Vi skal være et ærligere alternativ, og slik sett skal vi tilby produkter forbrukerne har behov for – ikke nødvendigvis de som gir best fortjeneste. Det er en vanskelig balansegang for oss, som noen av konkurrentene har et mer avslappet forhold til.

– Betyr det at Euronics må endre verdiene sine og ikke være fullt så ærlige?

– Nå må du gi deg. Vi skal finne strukturer som gjør at forbrukerne gjør et godt kjøp, samtidig som butikkene har vilkår som gjør det mulig å overleve. Det skal bli enklere og mer forutsigbart, vi skal øke volumene på et mindre antall modeller. Vi har i dag over 50.000 varelinjer, det burde vært 10.000. Antallet skal bli mye mindre.

– Hvis både forbrukerne, handlerne og kjeden skal ha det bra er det leverandørene som får svi?

– Det er mer sammensatt enn som så. Så lenge vi klarer å levere høyere volum på færre produkter klarer leverandørene å strekke seg lenger når det gjelder betingelsene.

– Skal dere ned på tusen varelinjer, slik Rema 1000 gjorde det i starten?

– Nei. Men vi har en ekstremt lang hale med varelinjer vi selger lite av, der ligger et potensiale.

– Dere er blitt færre ved kjedekontoret?

– Vi har kuttet noen årsverk. Noe har vært naturlig avgang, men vi har også gjort en rekke andre grep. I 2012 skjærer vi ned på det vi kan. I administrasjonen er det fem-seks årsverk av 25 som er borte.

– Hvordan føles det?

– Det er aldri OK, men noen ganger er det nødvendig. I stedet for å si A, sa vi også B og C, og vi håper det er tilstrekkelig for at vi skal komme på rett spor igjen. Den økonomiske situasjonen i Euronics Norge er trygg og god, men vi kan ikke drive med tap de neste fire-fem årene.

– Vil dere være i stand til å yte god nok service for handlerne?

– Vi ønsker å forenkle en del rutiner, men det er ingen tvil om at det vil kreve mer av oss som er igjen. Jeg tror ikke handlerne vil oppleve noen ekstrem nedgang i tilbudet fra kjedekontoret, og synes stemningen generelt er god i kjeden.

– Hvordan er utviklingen i antall Euronics-butikker?

– Vi er tre færre enn på samme tid i fjor, nå er vi rett under 70 handlere, sier Baltzersen og stiller et spørsmål i retur:

– Vi er blitt færre butikker, men omsetningen vår øker. Er det noen aktører i bransjen som har fortalt om nedgangen i omsetningen? Tallene fra bransjeforeningen viser nedgang, men det er ingen som kommuniserer dette. Våre regnskapstall er offentlig tilgjengelige, så uttalelsene mine kan etterprøves, men jeg lurer litt på hvem er det er som har nedgang.

– Har du noe svar selv?

– Det har jeg ikke, men hundrevis av millioner er borte uten at noen har tapt omsetning. Det er nå litt snodig.

Til toppen