SATSER HARDT PÅ SMART

LG viste fram sin nye smartklokke og lovet full fokus på oled framover under årets IFA-messe.

Publisert Sist oppdatert

Vi har sett både oled og 4K, eller Ultra HD, på tidligere IFA, men nå har de første modellene kommet i butikk og prisene har falt til akseptabelt nivå. På oled er LG foreløpig alene om å levere butikk-klare modeller, og nå kommer det enda flere fra koreanerne.

– Alle forhandlerne er ekstremt sugne på oled-TVer. Foreløpig har det vært et eksklusivt produkt for de litt større butikkene, og i et marked hvor det er små marginer og vanskelig å konkurrere på TV er oled et løft for hele bransjen. Man kan ta litt mer betalt for noe som gir kunden en helt eksepsjonell bildekvalitet, sier Susanne Persson, produktspesialist hos LG, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Blir mer lønnsomt enn LCD

I et marked hvor det er små marginer og vanskelig å konkurrere på TV er Oled et løft for hele bransjen

Nå lanserer altså LG den første kommersielt tilgjengelige oled-modellen med 4K-oppløsning i 77 og 65 tommer.

– Disse kommer i butikk allerede i høst, og vi kommer også med en 55 tommer til neste år, sier Persson.

TVene kommer også med et surround-system som LG har utviklet i samarbeid med Harman Kardon.

LG har utviklet en egen oled-teknologi kalt WRBG, hvor en hvit subpiksel har blitt lagt til de eksisterende røde, grønne og blå oled-pikslene, og så langt ser de ut til å ha mye større suksess med panelproduksjonen enn konkurrentene.

Persson sier LG stadig jobber for å få ned feilraten på panelene, slik at produksjonen skal bli lønnsom innen 3-4 år.

– Sammenlikner vi med produksjonen av LCD-LED tok det åtte år å nå samme lønnsomhetsnivå, så på sikt kan oled faktisk kan bli billigere å produsere enn dagens LCD-skjermer, sier hun.

LG viste også en fleksibel variant av 77-tommeren. Den kan variere fra å være helt flat til å krumme skjermen fem grader med fjernkontrollen.

– Kommer denne fleksible TVen også til å komme i butikk?

– Vi har sagt at vi aldri viser fram noe som kun er en prototype. Det betyr at den kommer til å leveres, men i det blir i år eller neste år, det vet vi ikke ennå, sier produktsjefen.

 Koreanerne har allerede oled-modeller i butikk, og rett før IFA kom en kampanje som presset prisen på selskapets nye 55-tommer under 20.000 kroner.

– Vi fikk nettopp vite at det mandag morgen var kø utenfor Elkjøp Lørenskog av folk som ville kjøpe denne. Så vi selger nå så mye oled som vi klarer å levere, sier Persson.

4K uansett teknologi

– Hva med innhold i 4K, der henger produsentene fortsatt litt etter?

– Både i Norge og Danmark er kringkasterne i gang med testsendinger i 4K, så det er innhold på vei. I tillegg kommer også Netflix og YouTube med innhold. Uansett kommer alle våre TVer til å støtte den teknologien som til slutt blir standard, både på kringkasting og eksterne enheter, sier Persson.

Det er ikke bare fokus på Ultra HD på LGs IFA-utstilling, både vanlige full-HD-TVer og Ultra HD LED kommer også framover.

– Vi kommer med alle farger, former og oppløsninger. Og 4K er jo, uansett hvilken teknologi vi snakker om, virkelig på vei inn, sier hun.

LG vil også gjerne vise fram innmaten i sine TVer, etter å ha lansert sitt nye SmartTV-system webOS under CES-messen i januar. De første modellene kom i vår, og brukergrensesnittet har fått en Red Dot Award for kommunikasjonsdesign og ble kåret til årets «European Smart TV 2014-2015» av EISA.

– Det spesielle med webOS er at du raskt kan hoppe fra en app til en annen. Du trenger ikke avslutte en app for å starte en ny. Kjører du for eksempel Netflix og vil hoppe over til Viaplay, kan du like raskt skifte tilbake til Netflix igjen for å fortsette der du slapp, sier Lorraine Bayram, nordisk smart-TV-spesialist hos LG.

Når du for første gang starter en LG-TV med webOS, dukker det opp en guide som vil hjelpe deg med alle innstillingene. Alle tilkoblede enheter, installerte apper, samt live TV vises i form av separate kort som du enkelt kan bla frem og tilbake mellom.

– Vil alle nye TV-modeller kjører webOS?

– Oled-modellene og noen flere kommer med webOS nå, men det er fortsatt en del modeller som kjører Netcast. Men fra neste år kommer alle modellene til å ha webOS, sier Bayram.

Lyd i alle rom

På en IFA-messe hvor multiromsløsninger for lyd var å se over alt, har også LG satset på høyttalere og lydplanker som kan kobles sammen.

LG Music Flow består av tre høyttalere, H3, H5 og H7, samt soundbaren HS6 og nettverksbroen R1. Brukerne starter med broen (R1) og en valgfri høyttaler i ett rom, og bygger deretter videre med flere høyttalere til musikken i hjemmets rom.

– Det spesielle med vårt system er at du ikke trenger noen PC for å sette det opp, du gjør alt via smart-appen på telefonen din. Vi støtter Mesh, som blant andre Sonos bruker, som betyr at hver enhet du kobler til hjelper til å forsterke og sende videre signalet. Men vi har også dual band wifi, og disse to teknologiene til sammen gir en super lydkvalitet uten forsinkelser, sier Persson, og forteller at systemet kommer i salg nå i høst.

Smartklokke med Android

En annen stor trend under årets IFA er smartutstyr, og LG har nå lansert sin andre smartklokke, G Watch R.

– Klokken har fått en helt ny design, og er en av de første smartklokkene med rund urskive. Det som er mest spesielt med designen er kanskje at den ikke ser så spesiell ut. Det ser ut som en vanlig klokke, og det har vært viktig for oss, sier produktspesialisten.

G Watch R er også verdens første smartklokke med en helt rund P-OLED-skjerm (Plastic oled) hvor hele skjermoverflaten benyttes. Skjermen er på 1,3 tommer, og klokken har en 1,2GHz Snapdragon 400-prosessor, 4 GB lagringsplass, 512 MB arbeidsminne samt ett batteri på 410 mAh. Enheten er i tillegg IP67-klassifisert, noe som innebærer at den tåler å være en meter under vann i 30 minutter. Gjennom funksjonene i Android Wear viser G Watch R tapte anrop, tekstmeldinger og notifikasjoner fra sosiale medier, og gir deg en påminnelse om kommende møter eller arrangementer. Med klokkens innebygde lyssensor i kombinasjon med LGs trenings- og helseapplikasjoner kan du dessuten bruke G Watch R for å måle pulsen din.

– Den måler foreløpig ikke pulsen automatisk, men det vil nok komme treningsapper som sørger for kontinuerlig pulsmåling slik at den også kan brukes som treningsklokke. Batterilevetiden er nok også litt høyere enn hos forgjengeren, litt over halvannet døgn, sier Persson.

– Når vil vi se G Watch R i salg her hjemme?

– Vi har foreløpig ikke informasjon om når den kommer i salg i Norden, men den kommer i «utvalgte markeder» i løpet av fjerde kvartal. Så vi krysser fingrene for at Norden er et av disse og at klokken kommer til julesalget, sier produktspesialisten.

– Hvordan ser LG på smartutstyr-markedet?

– Det er et av de mest spennende områdene for oss framover, og vi har nå to klokker med Android Wear, i tillegg til mange andre smartarmbånd og -utstyr. Google satser hardt på «wearables», og vi følger dem tett. Utviklerne føler dermed ikke at de er koblet til én leverandør, eller at de lager apper for et system som kanskje legges ned om tre år, sier Persson og hinter til Samsungs valg av egenutviklede Tizen OS som basis for selskapets smart-satsning.

Chat med oppvasken

LG har også samlet sin satsning på hvitevarer i samme hall som resten av utstillingen sin. Det understreker selskapets satsning på at også vaskemaskiner og kjøleskap skal snakke med resten av husets apparater.

– Vi har blant annet NFC på alle våre nye Turbowash-maskiner, hvor man både kan diagnostisere eventuelle feil via mobiltelefonen, men også laste inn og legge til nye program. For forbrukerne betyr det at de kan endre vaskeprogrammene uten å måtte kjøpe et oppkoblet produkt, som jo koster betraktelig mer, sier Sebastian Bengtsson, produktspesialist for hvitevarer i LG Norden.

LG Electronics har allerede lansert en helt ny serie av smarte hvitevarer med HomeChat-funksjonen på det sørkoreanske og amerikanske markedet. Den nye serien smarte hvitevarer inkluderer et kjøleskap med integrert kamera, en vaskemaskin som kan startes og programmeres via HomeChat, samt en Lightwave-ovn med støtte for både NFC og wifi for enkel styring.

– Kjøleskapet har blant annet et lite kamera innebygd og tar et bilde hver gang døren åpnes og lukkes. Dette får du på mobilen, så du kan se om det er tomt for melk mens du står i butikken. HomeChat lar deg i klartekst skrive inn på mobilen hva du vil produktet skal gjøre, for eksempel sier du bare vaskemaskin start, sier Bengtsson.

– Disse funksjonene er ikke noe vi kommer til å se i Norden med det første?

– Vi ser et stort potensial i dette med smarte hvitevarer, men vi har ingen lanseringsdato for Norden ennå. Vi produsenter var kanskje litt tidlig ute med smarte hvitevarer, og konsumentene skjønte ikke helt hva de kunne brukes til. Men nå som lydsystemer, TVer og andre produkter har blitt oppkoblede, føles det som at hvitevarene også har en plass i det smarte hjemmet, sier Bengtsson.

Turbo på vaskerommet

Mye av det LG viser på hvitt er apparater som allerede er lansert og finnes på markedet.

– Som disse side-by-side skapene med dør-i-dør-løsning for å spare energi. Skapene er svært energieffektive, mye på grunn av vår in-line kompressor.

Vi har også spesielle vakuumskiver og avansert material for å få dem så energisnåle som mulig, og samtidig ikke ta for mye av lagringsplassen, sier produktsjefen.

Vaskemaskinene har også nettopp kommet på det norske markedet, og med TurboWash og TrueSteam-teknologi skal vaskemaskinen klare å kjøre en helt vanlig vask på bare 59 minutter, redusere energiforbruket med 15 prosent og vannforbruket med 40 prosent. Det får LG til med noe de kaller Jet Spray, som spruter vann rett på tøyet i 120 sekunder, og en trommel som har seks ulike bevegelsessykluser. LG har også en dampfunksjon, som kan brukes både til å sterilisere sengetøy og likende, og til å glatte ut skjorter og penklær.

Bengtsson forteller at de nye modellene kommer i to ulike designserier, og i ulike varianter.

– Med «tilted display» design er det ikke noe programhjul, alle valg gjøres via den store, trykkfølsomme LED-skjermen. I vårt klassiske design får du både programhjul og trykkfølsom skjerm, sier Bengtsson.

En av de mer spesielle løsningene fra LG har vært deres kombinerte sengebanker og -støvsuger, som fram til nå ikke har vært tilgjengelig i Norden.

– Nå ser vi på et prøveprosjekt, kanskje sammen med store aktører som kommuner, men det kan jeg ikke si for mye om ennå, sier Bengtsson.

Powered by Labrador CMS