Europa-sjef Søren Majlund i Harman velger seg veggen med JBLs partybokser når han skal fotograferes under TV-tårnet på IFA-messen. Foto: Stian Sønsteng

SMARTAUDIO EN FEST FOR HARMAN

– Her på IFA feirer vi at vi har solgt mer enn 100 millioner smartaudio-høyttalere. Det er grunn til å se opp for oss, sier Søren Majlund.

Han er Europa-sjef i Harman, og vi møter ham under TV-tåret på messeområdet i Berlin den første uken i september, der det nå Samsung-eide Harman-konsernet som vanlig har sin utstilling.

– I Norden går det ganske fantastisk, med tosifret prosentvekst i de fleste kategorier. Vi er riktig glade for fremgangen til våre smarthøyttalere Citation fra Harman Kardon, våre smartaudio-høyttalere og hodetelefoner fra JBL, og ikke minst de helt trådløse øreproppene der vi nå kommer med flere nyheter, sier Majlund til fagbladet Elektronikkbransjen.

Det som skjedde for seks-sju år siden var at man på konsernnivå besluttet at man skulle satse globalt på JBL

Han har vært i selskapet i overkant av 20 år, og gikk i fjor inn i rollen som Europa-sjef.

– For noen år siden var det en litt dempet stemning hos dere her på IFA. Hvordan har selskapet lykkes å snu den negative utviklingen?

Trond Gulbrandsen (t.v.) og Erik Lerseth i Harman foran et rom fylt med JBL Pulse 4, som har fått et nytt og 360 graders heldekkende led-panel. Foto: Stian Sønsteng.

– Det som skjedde for seks-sju år siden var at man på konsernnivå besluttet at man skulle satse globalt på JBL. Samtidig tok designet en ny vei, og i 2012 kom vår første bærbare blåtannhøyttaler Flip, som den første i rekken smartaudio-høyttalere vi nå har solgt mer enn 100 millioner av. Med den farten vi har hatt de seneste ti årene er det virkelig grunn til å se opp for oss, sier Majlund til fagbladet Elektronikkbransjen.

Smartaudio-høyttaleren JBL Pulse 4 har 12 timer spilletid med lyd og lys og USB-C-lading. Pris: 2.300,- Foto: Stian Sønsteng.

Kraft og hurtighet

Han sier også Harman Kardon som varemerke er på vei tilbake, etter lanseringen av smarthøyttalerne i Citation-serien.

– Dette merket er svært viktig for oss, det ligger i vårt DNA, og vi har bare sett begynnelsen av Citation-serien.

– Hva med de andre varemerkene deres?

– AKG er viktig, og dette er brukes av Samsungs mobildivisjon. Infinity ligger per i dag i skuffen, men merket eksisterer fortsatt. Harmans proffprodukter håndteres av distributører.

– Hvordan oppleves det for Harman at dere nå eies av Samsung?

Harman Kardon Surround er et 5.1 hjemmekinosystem, der alle høyttalere er trådløse. Det er ikke klart når dette kommer i handelen. Pris: 25.000,- Foto: Stian Sønsteng.

– Vi merker at det ligger teknologikraft i systemet, og fra vi ser på en idé til produktet er der kan det gå så kort tid som fire til seks måneder. Når det er sagt er vi en selvstendig divisjon under Samsung, vi heter Harman International, og har en sterk posisjon hos eierselskapet.

– Samarbeider dere lokalt i Norden?

– Vi snakker selvsagt sammen, og kan gjøre enkelte aktiviteter sammen, for eksempel når det gjelder AKG som nå selges av Samsung.

– Hva med utviklingsarbeidet?

JBL Live 300. Pris: 1.500,- Foto: Harman.

– Her er samarbeides det absolutt. Et eksempel er lydplanker, der Harman står sterkt. Samsungs utviklingsavdeling ligger i Seol i Korea, mens Harmans ligger i Shenzen i Kina, og disse samarbeider.

Helt trådløse propper

– Hvordan er det å være dansk i et kinesisk selskap eid av koreanere?

– Jeg vil heller si vi er et internasjonalt selskap, med riktig mange dyktige folk, og det er fett å se hvor hurtig ting skjer.

– Det finnes ingen avdeling i Danmark lenger?

JBL Reflect Flow. Pris: 1.500,- Foto: Harman.

– I gamle dager lå Harman Cusumer Manufacturing i Ringköping. At alt ble samlet i Shenzen har vært en styrke, også fordi dette ligger tett på underleverandører og produksjon, sier Majlund.

Når det gjelder JBLs helt trådløse ørepropper, viser Harmans norske representanter, Trond Gulbrandsen og Erik Lerseth, frem IFA-lanseringen Live 300. Som i resten av Live-serien er Google Assistant innebygd, og batteritiden er 6+14, altså seks timer i proppene og 14 timer i etuiet.

Tune 120 kommer med den fyldige JBLs Pure Bass, mens de to andre har JBL Signature Sound – der vi garanterer et fullverdig JBL-lydbilde

– Produktet kommer i salg i november-desember, og blir et godt tilskudd til serien. Reflect Flow, som er den andre toppmodellen og retter seg mer mot sportssegmentet, kom i handelen etter sommeren, og er allerede godt mottatt. Den har 10+20 timers batterikapasitet, og kommer med en rekke propper og fester til øret, slik at alle finner noe som passer, sier Gulbrandsen.

Prisen på både Live 300 og Reflect Flow er 1.500 kroner. En tredje modell helt trådløse ørepropper fra JBL er Tune 120, som har 4+12 timer batteritid. Pris: 1.000,-

– Er det mulig å beskrive forskjellen på lyden i de tre modellene?

JBL Tune 120 kommer i sort, hvitt og blått. Pris: 1.000,- Foto: Harman.

– Tune 120 kommer med den fyldige JBLs Pure Bass, mens de to andre har JBL Signature Sound – der vi garanterer et fullverdig JBL-lydbilde, sier Gulbrandsen.

Reflect Flow har en funksjon som gjør brukeren oppmerksom på lyder og situasjoner utenfor hodetelefonene; Ambient Aware. I tillegg kan man med et trykk på den ene proppen dempe lyden, samtidig som mikrofonene brukes til å fange opp lyden, hvis man vil føre en samtale uten å ta ut øreproppene, kalt Talk Through.

JBL Tune 750 har aktiv støyreduksjon og kommer i fargene blå, korall, hvit og sort. Pris: 1.300,- Foto: Harman.

JBL Tune 750

Hodetelefonene JBL Tune 750 har aktiv støyreduksjon og blåtann, og kommer i handelen i oktober.

– Dette er et godt tilskudd i Tune-serien, som har vært en kjempesuksess for oss. Denne modellen har klokker som ligger rundt ørene, og driftstiden er 15 timer med støyreduksjon. De sitter fantastisk godt, og lyden er meget god. Prisen er 1.300 kroner, sier Gulbrandsen.

– Hvordan er de sammenlignet med de ledende konkurrentene i segmentet, som koster to-tre ganger så mye?

Lydplankene JBL Bar 2.0 All-In-One, Bar 2.1 Deep Bass og Bar 5.1 Surround (øverst). Pris: 2.500, 4.500 og 7.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng.

– Konkurrentene får svare for sine produkter. Vi ønsker å levere god lyd med støyreduksjon til alle, og det gjør vi absolutt med Tune-serien.

Innen kategorien Harman kaller smartaudio, der JBL Flip 1 i 2012 var det første produktet, er JBL Pulse 4 den store nyheten.

– Dette er arvtakeren til Pulse 3, som har vært en stor suksess. Pulse 4 har et nytt og 360 graders heldekkende led-panel der lys og farger i større grad kan styres. Oppe sitter høytaleren og nede er det en bassreflektor som gir en fantastisk god lyd. Høyttaleren kommer i handelen i oktober, og prisen er 2.300 kroner. Spilletiden er 12 timen med lyd og lys, og lading skjer med USB-C. Dette er et spennende og stemningsskapende produkt, til bruk på terrassen eller festen inne, og er samtidig den nye teltlykten, sier Gulbrandsen.

Lydplanken JBL Link Bar har fullverdig Android-TV innebygd, og kan gjøre en dum TV smart. Pris: 4.000,- Foto: Stian Sønsteng.

Lydplanke med smart-TV

Erik Lerseth sier JBL Link Bar er selskapets, og trolig også verdens, første lydplanke med fullverdig Android-TV innebygd.

– De som ikke har en utdatert TV kan ved å kople til lydplanken via HDMI få en fullverdig smart-TV, med Netflix, YouTube, Spotify, HBO og hva du måtte ønske. Den har også Google Assistant, og koster 4.000 kroner, sier Lerseth.

De som ikke har en utdatert TV kan ved å kople til lydplanken via HDMI få en fullverdig smart-TV

– Man kan også legge til en dypbasshøyttaler (subwoofer) til 3.000 kroner, og da har man gjort en utdatert TV smart og fått et fullverdig hjemmekinosystem, sier Gulbrandsen.

Harman Kardon Surround er et 5.1 hjemmekinosystem, der alle høyttalere er trådløse.

– Her har du én enhet som styrer hele systemet. Dypbasshøyttaleren er slank, og kan stå på høykant eller legges under sofaen eller TV-bordet. Dette er et komplett og fullverdig Harman Kardon-anlegg, og koster 25.000 kroner. Vi vet ennå ikke når det kommer i butikkene, sier Gulbrandsen.

Harman Kardon Citation One kommer i to nye farger; Royal Blue (bildet) og Dusty Pink. Pris: 2.300,- Foto: Stian Sønsteng.

Harman Kardon Citation One er allerede i handelen for 2.000 kroner i sort og grå, og kommer i to nye farger; Royal Blue og Dusty Pink, som koster 2.300 kroner.

– Mottakelsen har vært svært god. Folk har vært fornøyd med både design og kvalitet, og dette er svært plasseringsvennlige og gode smarthøyttalere, sier Gulbrandsen.

En siste nyhet fra Harman på IFA er lydplankene i JBL Bar-serien.

– JBL Bar 2.0 All-In-One erstatter Bar Studio. Den kommer også i Bar 2.1 Deep Bass, med bedre lyd og kraftigere dypbasshøyttaler, samt Bar 5.1 Surround som erstatter Bar 3.1, og har fått Chromecast og AirPlay 2 innebygd. De andre har blåtann. Prisene er 2.500, 4.500 og 7.000 kroner, sier Lerseth.

Trond Gulbrandsen (t. h.) og Erik Lerseth i Harman med JBL Link Bar, som trolig er verdens første lydplanke med fullverdig Android-TV innebygd. Pris: 4.000,- Foto: Stian Sønsteng.
Til toppen