Hans F. Johansson, statistikkansvarlig i Stiftelsen Elektronikkbransjen, kan fortelle at organisasjonen nå starter å samle statistikk også over antall solgte Ultra HD-TVer. Foto: Stian Sønsteng

STØRRE, MEN FÆRRE TV-ER

Det selges noe færre TV-apparater enn tidligere, men nordmenn vil ha stadig større skjermer.

2013 ble et litt svakere år for TV-salget i Norge. I 2012 ble det solgt 483.000 apparater, mens tallet for 2013 viser 415.000 TVer, en nedgang på 14 prosent. Av disse stod LCD i 2013 for 94 prosent av markedet, mot 91,5 prosent i 2012. Andelen plasma fortsetter altså å falle, fra 8,5 prosent av totalvolumet i 2012, til snaue seks prosent i 2013.

 

Noe av nedgangen i TV-salget kan nok forklares med at mange nordmenn allerede har flere apparater i huset

Flere TVer i hus

TV-prisene holder seg også relativt stabile, og totalomsetningen for TV i 2013 havner på 2.502 millioner kroner, ned 12 prosent fra 2012s 2.843 millioner kroner.

– Vi kjører hvert år en undersøkelse om folks TV-vaner, og noe av nedgangen i TV-salget kan nok forklares med at mange nordmenn allerede har flere apparater i huset. 31 prosent sier de har to TVer, 18 prosent har tre apparater, mens 14 prosent har fire eller flere TVer, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo.

Det er også stadig flere som ser TV på nettbrett. I 2012 var det 14 prosent av de spurte i Stiftelsen Elektronikkbransjens undersøkelse som brukte nettbrettet til TV-titting, samme tall for 2013 er 18 prosent. I tillegg er det en stabil andel på 31 prosent som ser TV fra PCen.

– Når det gjelder hvordan man får inn TV-signalene på hytta er dette også relativt stabilt. 43 prosent har RiksTV, og den samme andelen bruker satellitt/parabol. åtte prosent har kabel-TV, mens seks prosent ser TV via bredbånd, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

 

Vil ha det stort

Nordmenn kjøper stadig større TVer, og den nye folkestørrelsen har vokst fra 40-43 tommer i 2012, til 44-54 tommer i 2013. 31,2 prosent av dem som kjøper TV velger seg en modell i overnevnte klasse, og andelen som kjøper over 55 tommer har økt fra 12 prosent i 2012 til 19 prosent i 2013.

– Vi ser Ultra HD-TVer kommer i stadig flere modeller, og med nordmenns ønske om store skjermer tror vi det kan bli solgt en del slike. Flere produsenters introduserer også buede TVer i år, så fra 2014 rapporteres dette også i våre statistikker, sier Hans F. Johansson, statistikkansvarlig i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

 

Mindre fysisk film

På videosiden fortsetter DVD-spilleren å falle, ned 25 prosent fra 90.000 solgte enheter i 2012 til 69.000 solgte i 2013. For første gang faller også salget av Blu-ray-spillere (BD), ned 19 prosent fra 150.000 til 122.000 enheter.

– Årsaken ligger nok i inntoget av nye strømmetjenester som ViaPlay, Netflix og HBO Nordic på det norske markedet. Vår årlige undersøkelse viser at 20 prosent av nordmenn abonnerer på Netflix, seks prosent på Viaplay, to prosent på HBO Nordic og CMore Play, mens tre prosent sier de abonnerer på andre strømmetjenester, sier Røsholm.

Blant personer i aldersgruppen 18-29 år viser undersøkelsen at hele 54 prosent abonnerer på Netflix.

Les også:

Større TV og flere nettbrett

Større, men færre TVer

Ny bilderekord og mer action i video

Fenomenal DAB-vekst

Vi kjøper mer til kjøkkenet

Dobling i antall nettbrett

Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, ser samme trend som Expert og Elkjøp. Foto: Stian Sønsteng
Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, gleder seg over vekst i action-kameramarkedet. Foto: Stian Sønsteng
– Salget av digitalradio fortsetter å øke kraftig, og de bærbare modellene er blitt svært populære, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng
Nordmenn kjøper fortsatt mye hvitevarer. Foto: Stian Sønsteng.
Til tross for at salget av nettbrett har falt kraftig de siste årene, ligger produktet fortsatt på topp på listen over hva nordmenn ønsker å se under juletreet. Mest populært er nettbrettet blant de eldre, kan administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, fortelle. Foto: Stian Sønsteng
TVene blir stadig større, nå er andelen nordmenn som kjøper over 55 tommer økt fra 12 prosent i 2012 til 19 prosent i 2013 Foto: Stian Sønsteng
Salget av DVD- og Blu-ray-spillere faller, og noe av årsaken ligger i introduksjonen av strømmetjenester på det norske markedet. Foto: Netflix
Til toppen