TVene blir stadig større, nå er både 74 og 84 tommer store modeller å finne i butikkene. Her Samsungs 75-tommer, på Elkjøp Mega Store Ullevål. Foto: Stian Sønsteng

STØRRE TV BREMSER PRISFALLET

Nordmenn kjøper stadig større TVer, og det bidrar til å bremse de siste årenes fall i TV-markedet.

Mens vi så et kraftig prisfall i prisen på TVer i perioden 2008 til 2011, er det en svak vekst i gjennomsnittsprisen på apparater fra 2011 til 2012. Det bidrar til å bremse omsetningsfallet vi har sett de siste årene innen denne kategorien, selv om det selges noe mindre apparater enn tidligere.

I 2011 ble det solgt 520.000 TVer, mens det i 2012 ble solgt 483.000 apparater, en nedgang på sju prosent. Av disse stod LCD i 2012 for 91,5 prosent, mot 86 prosent året før. Andelen plasma fortsetter altså å falle, fra 14 prosent av totalvolumet i 2011, til snaue 8,5 prosent i 2012. Men økningen i gjennomsnittsprisen gjør at totalomsetningen for TV i 2012 havner på 2.843 millioner kroner, bare 0,6 prosent ned fra 2011s 2.861 millioner kroner.

I fjor var hele 11 prosent av TVene som ble solgt over 55 tommer

Vil ha det stort

En av årsakene er at nordmenn kjøper stadig større TV. Mens salget av LCD-TVer over 55 tommer var på snaue 3 prosent i 2010, vokste det til seks prosent i 2011 og i fjor var hele 11 prosent av TVene som ble solgt over 55 tommer.

Salg av TVer i størrelsen 44 til 54 tommer har økt fra 19 til 26 prosent. Aller flest TVer selges i segmentet 40 til 43 tommer, som står for 32 prosent av markedet. Det er en nedgang fra 2011, da denne gruppen stod for 36 prosent av salget, og det er til større skjermer folk har tatt steget. 

Stadig flere kjøper smart-TV, apparater med mulighet for tilkobling til internett. Mens andelen i 2011 var på 50 prosent, var rundt 60 prosent av TVene solgt i 2012 en smart-TV. For 3D-TV ser vi en økning fra 33 til 50 prosent.

Oled floppet

Ved fjorårets presentasjon av bransjetallene var det ventet at enkelte produsenter skulle komme på markedet med oled-TVer i løpet av året. Slik ble det ikke; produksjonsproblemer gjorde at det ikke ble solgt noen oled-modeller på det norske konsumentmarkedet.

De signalene vi har hørt fra bransjen angående 2013 er at det nå satses mer på Ultra HD, eller 4K som teknologien også kalles, og vi tror det vil bli solgt noen modeller i denne kategorien i år som igjen vil dra opp snittprisen i markedet. I våre prognoser for 2013 venter vi derfor fortsatt nedgang i antall solgte TVer, til 397.000 enheter, mens omsetningen vil være stabil.

Mer BD

På videosiden vinner Blu-ray Disc (BD) stadig fram, på bekostning av DVD-spilleren. Mens antall BD-spillere vokste fra 140.000 til 150.000 fra 2011 til 2012, falt salget av DVD-spillere fra 52.000 til 24.000 enheter samme periode.

Til tross for økningen i salget av BD-spillere faller likevel omsetningen innen digitale videoprodukter, fra 249 millioner kroner i 2011 til 224 millioner i 2012.

Med inntoget av nye strømmetjenester som ViaPlay, Netflix og Comoyo på det norske markedet, tror vår prognosegruppe at toppen er nådd for digital video, og det forventes at salget vil falle til 140.000 BD-spillere i 2013, og et totalt marked på 205.000 digitale videoenheter. Det blir også spennende å se hva som skjer med innhold og avspillingsenheter for Ultra HD-TVene som kommer på markedet i 2013.

Les også:

Markedet vokser igjen

Action i kameramarkedet

Kraftig vekst for digitalradio

Hvitevarer vokser videre

Dyrere og smartere mobiler

Administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Inntoget av små, hardføre og fleksible action-kamera har blåst nytt liv i videomarkedet, her representert ved Sonys HDR-AS15. Foto: Stian Sønsteng
Salget av digitalradio fortsetter å øke kraftig, og størst vekst har de bærbare modellene. Foto: Stian Sønsteng
Det er de store hvitevarene som trekker opp innen elektriske husholdningsapparater. Her fra Elkjøp Mega Store Ullevål. Foto: Stian Sønsteng
Mobiltelefonen står fortsatt høyt på nordmenns ønskeliste, ifølge kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng
Kommunikasjonssjef Marte Ottemo og administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen blir små i forhold til LGs 84 tommer store Ultra HD-TV. Over henger to 40-tommere fra Samsung.
Til toppen