Gibson Innovations viser sine nye Philips Flite hodetelefoner på IFA, og trekker på denne måten inn gitarene fra morselskapet. Foto: leverandøren
Gibson Innovations viser sine nye Philips Flite hodetelefoner på IFA, og trekker på denne måten inn gitarene fra morselskapet. Foto: leverandøren

VIL SELGE GIBSONS GITARER

– At våre amerikanske eiere i Gibson Brands er dedikerte musikkelskere merker vi på en positiv måte, sier Christer Byfors.

Vi møter Norden-sjefen i Gibson Innovations på IFA-messen i Berlin sammen med nøkkelkundesjef Mikael Herje.

– Da vi møttes på CES for snart to år siden, snakket vi om vår multibrand-strategi. Vi følger og utvikler denne, og vi ser på om den også vil omfatte musikkinstrumenter, primært med gitarer, sier Byfors til fagbladet Elektronikkbransjen.

Dette er gitarer for nybegynnere, som kanskje ikke går inn i en musikkforretning for å finne instrumentet sitt

Vi sitter i Gibsons avdeling i Philips-hallen på IFA, i et område med begrenset tilgang for de besøkende på messen. Denne skiller seg fra tilsvarende områder vi besøker på IFA.

– Vi kommer fra en Philips-struktur, og mye er med videre, men vi har i dag nye rapporteringsveier. At Gibson Brands er amerikanske merker vi ikke så mye, mer at de er svært interesserte i musikk- og livsstilsmarkedet, og dessuten her i området vårt bak selve utstillingshallen, der miljøet er et helt annet, sier Byfors.

På en vegg like ved henger en serie gitarer, kalt Maestro by Gibson.

– Dette er gitarer for nybegynnere, som kanskje ikke går inn i en musikkforretning for å finne instrumentet sitt. Men, dette ligger litt frem i tid for oss, sier Herje.

– Hvordan har dere lykkes i Norge de seneste par årene?

– Vi ser Norden som ett marked, siden mange av våre største kunder arbeider nordisk. Vi er godt fornøyde med resultatet, alt er stort sett gått som planlagt, sier Byfors.

 

Interessant for handlerne

Nøkkelkundesjef Herje har kontorsted i Oslo, men arbeider nordisk med salg. Han bekrefter Norden-sjefens beskrivelse av holdningen i eierselskapet.

– Det handler mye om reisen fra da musikken blir skapt, til den til konsumert. Vi har hele porteføljen, og dette er en interessant måte å se markedet på. Det ligger et stort potensiale her, sier Herje.

– Hvordan er det å få frem dette budskapet til kundene?

– De fleste tar det veldig enkelt og kjenner til Gibson, selv om de ikke spiller selv, sier Herje.

– Er dette noe dere bruker bevisst i markedsføring og salgsarbeid?

– Ikke nødvendigvis. Når vi lanserer og selger Philips eller Onkyo snakker vi om disse varemerkene. Eierstrukturen i bakgrunnen er interessant for våre forhandlere, men i kommunikasjonen ut mot sluttbrukerne er det definitivt ikke slik at vi legger vekt på hvem som eier oss, sier Byfors.

– Dere viste for to år siden frem hodetelefoner med varemerket Gibson, produsert ved gitarfabrikkene i USA. Kommer disse på markedet?

– Dette er foreløpig ikke avgjort, vi legger fokus på Onkyo, sier Byfors.

– Det er et års tid siden dere første gang viste Onkyo, nå er produktene i butikkene. Hvilke forventninger har dere til dette?

– Onkyo ligger i et prisnivå over Philips og Philips Fidelio, og dekker et område vi ikke har vært i tidligere. Dette representerer nye muligheter, sier Herje.

 

Lette hodetelefoner

Gibson Innovations har i Norden rundt 20 ansatte. Mange av disse kommer fra Philips, men det er etter hvert også kommet til andre.

– Disse har bakgrunn fra andre selskap, og dette er en naturlig prosess. Vi er i dag omtrent like mange som for to år siden, sier Byfors.

– Hvilken profil ønsker dere å ha som leverandør?

– Vi skal naturligvis være tilgjengelige og pålitelige. Porteføljen vi tilbyr er interessant og bred, med flere varemerker, og vi har det virkelig skoj på jobben, sier Byfors.

På IFA lanserer Philips en ny serie hodetelefoner; Flite.

– Dette er en familie produkter der vi tilbyr en veldig god lydkvalitet i et superlett produkt, for dem som ønsker seg hodetelefoner i et nøytralt design som er lette å ha med seg. De første modellene ligger under 500 kroner i pris, sier Herje.

Philips Fidelio B8 er Gibsons nye lydplanke med innebygd Dolby Atmos.

– Den er 53 millimeter høy, har 18 høyttalere pluss en dypbasshøyttaler, og er grensesprengende når det gjelder måten den sprer lyden i rommet, både rundt og over lytteren. Prisen blir rundt 10.000 kroner, sier Herje.

Philips kommer også kommer med en kompakt lydplanke.

– Folk får stadig mindre plass hjemme, og det stiller større krav til produktene når det gjelder størrelse og ytelse. Philips Fidelio B1 Nano leverer godt når det gjelder begge deler, sier Herje.

Til toppen